سیتروئن ژیان ( به فرانسوی: Citroën Dyane ) یک خودروی سوپرمینی/اقتصادی است که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ توسط سیتروئن تولید و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی ( اسلوونی ) و بلژیک انجام می شد.
این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شده است.
... [مشاهده متن کامل]
سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2CV بهره می برد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئن هایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.
تولید خانواده سیتروئن 2cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل های گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.
این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته می شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل های مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته است.
از مدل های آن می توان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شده است. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود می برد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه ۷۰ میلادی تولید می شد.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.
این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می شود بهره می برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.
گفته می شود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.
• طول:۳٬۸۹۹ میلیمتر ( ۱۵۳٫۵ اینچ )
• عرض:۱٬۴۹۹ میلیمتر ( ۵۹٫۰ اینچ )
• فاصله بین دو محور:۲٬۴۰۰ میلیمتر ( ۹۴٫۵ اینچ )
• ارتفاع:۱٬۶۰۰میلیمتر ( ۶۲٬۹اینچ )
• حجم موتور: ۶۰۲ سی سی هوا خنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه
• قدرت موتور: ۳۲ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
• حداکثر گشتاور: ۴۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰
• بیشترین سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
• وزن خالص: ۶۴۰ کیلوگرم
• وزن ناخالص: ۹۱۵ کیلوگرم
• مصرف بنزین ترکیبی: حدود ۵لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
• ظرفیت باک:۲۵ لیتر
• گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب
• انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو - موتورجلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.
• شعاع گردش فرمان:۵/۳۵متر
• سیستم تعلیق: تعلیقی که در ژیان استفاده شده است، نسبت به زمان خود بی نظیر است: تعلیق Suspention این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار می گیرد و هر کدام از میله ها به یکی از چرخ ها متصل می شود. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.
• شتاب صفرتاصد:به صد کیلومتر نمی رسد






این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شده است.
... [مشاهده متن کامل]
سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2CV بهره می برد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئن هایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.
تولید خانواده سیتروئن 2cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل های گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.
این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته می شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل های مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته است.
از مدل های آن می توان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شده است. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود می برد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه ۷۰ میلادی تولید می شد.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.
این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می شود بهره می برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.
گفته می شود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.
• طول:۳٬۸۹۹ میلیمتر ( ۱۵۳٫۵ اینچ )
• عرض:۱٬۴۹۹ میلیمتر ( ۵۹٫۰ اینچ )
• فاصله بین دو محور:۲٬۴۰۰ میلیمتر ( ۹۴٫۵ اینچ )
• ارتفاع:۱٬۶۰۰میلیمتر ( ۶۲٬۹اینچ )
• حجم موتور: ۶۰۲ سی سی هوا خنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه
• قدرت موتور: ۳۲ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
• حداکثر گشتاور: ۴۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰
• بیشترین سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
• وزن خالص: ۶۴۰ کیلوگرم
• وزن ناخالص: ۹۱۵ کیلوگرم
• مصرف بنزین ترکیبی: حدود ۵لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
• ظرفیت باک:۲۵ لیتر
• گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب
• انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو - موتورجلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.
• شعاع گردش فرمان:۵/۳۵متر
• سیستم تعلیق: تعلیقی که در ژیان استفاده شده است، نسبت به زمان خود بی نظیر است: تعلیق Suspention این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار می گیرد و هر کدام از میله ها به یکی از چرخ ها متصل می شود. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.
• شتاب صفرتاصد:به صد کیلومتر نمی رسد





