سیتروئن سی۶ ( به انگلیسی: Citroën C6 ) از خودروهای تولید شده توسط شرکت فرانسوی سیتروئن بود که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تولید می شد. در طراحی سیتروئن سی۶ از خودروی مفهومی سیتروئن به نام سی۶ Lignage الهام گرفته شده است.
طراحی کلی سی۶ با الهام از نمونه اولیه سیتروئن سی۶ Lignage، که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو ژنو در بهار ۱۹۹۹ به نمایش درآمد انجام شده بود؛ اما در برخی جزئیات ( مانند نداشتن درهای خودکشی در عقب برای دسترسی آسان ) با مدل مفهومی متفاوت است. سی۶ به عنوان جایگزینی برای ایکس ام در نظر گرفته شده بود و سیتروئن قصد داشت آن را قبل از پایان سال ۲۰۰۰ عرضه کند؛ ولی در عمل عرضهٔ آن به بازار در نوامبر ۲۰۰۵ و در حدود ۵ سال دیرتر از برنامه ریزی سیتروئن انجام شد. [ ۲] تولید مدل ایکس ام در ژوئن ۲۰۰۰ و تقریباً ۶ سال قبل از عرضه سی۶ به بازار متوقف شد.
تولد این ماشین به سال ۱۹۹۹ و نمایشگاه اتومبیل ژنو بر می گردد. سیتروئن که همواره به دلیل ارائه ایده های منحصر به فرد و خاص شناخته می شد، یک خودروی مفهومی خارق العاده و کشیده به نام سی۶ Lignange در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. Lignage در آن سال ها بلندپروازانه تر از آن به نظر می رسید که حتی با بهینه سازی های اساسی هم بتواند جای سیتروئن ایکس ام را ( که در سال های دهه ۹۰ میلادی نقش پرچمدار کمپانی سیتروئن را بازی می کرد ) پرکند. با این حال سیتروئن که خواب دیگری برای این کانسپت فضایی دیده بود و قصد تسلیم شدن در بازار خودروهای لوکس را نداشت در کمال ناباوری شش سال بعد در سال ۲۰۰۵ در کمال ناباوری پرده از چهره پرچمدار جدید این کمپانی یعنی سی۶ ( که دقیقاً در چارچوب مدل کانسپت طراحی شده بود ) برداشت.
سی۶ از دیدگاه طراحی بازگشت سیتروئن به ریشه ها و اصالت خود بود. در نگاه اول نمای جلو با وجود سادگی و ظرافت های خود کمی نامانوس به چشم می آمد. این ابهام بیشتر مدیون دو نوار کرومی و طویلی است که به صورت افقی از دو لبه شیروانی لوگوی سیتروئن تا رسیدن به چراغها ادامه پیدا کرده است؛ و جلوپنجره این ماشین را شکل داده است. چراغها به گونه ای جذاب و چشمگیر تا میانه های گلگیر کشیده شده اند اما با وجود جلو پنجره و نوار عریض مجالی برای خودنمایی از روبرو ندارند. زمانی به اوج زیبایی و بلوغ طراحی سی۶ پی می برید که از نمای سه چهارم یا نیمرخ متمایل به جلو به آن دقت کنید. بازی آرام خطوط و حجم ها تیز و شکسته در اوج سادگی چهره ای نافذ و ترکیبی متفاوت تر از هر سدان دیگری به سی۶ بخشیده اند. پنل درها و قاب پنجره ها فرمی کاملاً هندسی و چهار گوش دارند و در این بین ابعاد بزرگ پنجره ها علاوه بر تکمیل جنبهٔ زیبایی میدان دید وسیعی را نیز در اختیار سرنشینان قرار می دهند. شیشه سوم یا لچکی نیز به تنهایی فضایی معادل شیشهٔ عقب یک خودرو گرن تورر لوکس را اشغال کرده است. قاب دور پنجره ها همانند چیزی که در برخی از کوپه های چهار در می بینیم حذف شده و این بخش اصطلاحاً به صورت Frameless طراحی شده است. قدری که به سمت عقب برویم با ترکیبی گنگ و سؤال برانگیز روبرو می شویم و ذهن مان در ابتدا به علت زاویه تند ستون پشتی و شیشه مقعر و نیم دایره ای شکل این بخش به سمت یک خودرو لیفت بک مانند ایکس ام یا زانتیا معطوف می شود. اما با وجود چنین ترکیبی در عریض صندوق بار به صورت جداگانه از بین دو چراغ بومرنگی شکل عقب باز می شود. با گذر از این بخش و نگاهی به فضای کابین سیتروئن سی۶ متوجه هماهنگی کامل این بخش با پیکره خودرو می شویم. فضایی مدرن، بی شباهت به هیچ خودروی دیگر و البته دلباز. دلباز یعنی میدان دیدی فراتر از استانداردهای این کلاس که به لطف شیشه های بزرگ و طراحی نوآورانه داشبورد کاملاً صاف در نظر گرفته شده و به جز مانیتور سامانه اطلاعاتی سرگرمی هیچ برآمدگی دیگری روی سطح داشبورد دیده نمی شود. نمایشگر دیجیتالی پشت آمپر در یک حفره باریک و مستطیلی به شکلی پنهان شده که خود کمک بسیار زیادی به تسلط راننده به جاده می کند. به علاوه فضای سر و پا در هردو ردیف بزرگ و کافی به نظر می رسد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحی کلی سی۶ با الهام از نمونه اولیه سیتروئن سی۶ Lignage، که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو ژنو در بهار ۱۹۹۹ به نمایش درآمد انجام شده بود؛ اما در برخی جزئیات ( مانند نداشتن درهای خودکشی در عقب برای دسترسی آسان ) با مدل مفهومی متفاوت است. سی۶ به عنوان جایگزینی برای ایکس ام در نظر گرفته شده بود و سیتروئن قصد داشت آن را قبل از پایان سال ۲۰۰۰ عرضه کند؛ ولی در عمل عرضهٔ آن به بازار در نوامبر ۲۰۰۵ و در حدود ۵ سال دیرتر از برنامه ریزی سیتروئن انجام شد. [ ۲] تولید مدل ایکس ام در ژوئن ۲۰۰۰ و تقریباً ۶ سال قبل از عرضه سی۶ به بازار متوقف شد.
تولد این ماشین به سال ۱۹۹۹ و نمایشگاه اتومبیل ژنو بر می گردد. سیتروئن که همواره به دلیل ارائه ایده های منحصر به فرد و خاص شناخته می شد، یک خودروی مفهومی خارق العاده و کشیده به نام سی۶ Lignange در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. Lignage در آن سال ها بلندپروازانه تر از آن به نظر می رسید که حتی با بهینه سازی های اساسی هم بتواند جای سیتروئن ایکس ام را ( که در سال های دهه ۹۰ میلادی نقش پرچمدار کمپانی سیتروئن را بازی می کرد ) پرکند. با این حال سیتروئن که خواب دیگری برای این کانسپت فضایی دیده بود و قصد تسلیم شدن در بازار خودروهای لوکس را نداشت در کمال ناباوری شش سال بعد در سال ۲۰۰۵ در کمال ناباوری پرده از چهره پرچمدار جدید این کمپانی یعنی سی۶ ( که دقیقاً در چارچوب مدل کانسپت طراحی شده بود ) برداشت.
سی۶ از دیدگاه طراحی بازگشت سیتروئن به ریشه ها و اصالت خود بود. در نگاه اول نمای جلو با وجود سادگی و ظرافت های خود کمی نامانوس به چشم می آمد. این ابهام بیشتر مدیون دو نوار کرومی و طویلی است که به صورت افقی از دو لبه شیروانی لوگوی سیتروئن تا رسیدن به چراغها ادامه پیدا کرده است؛ و جلوپنجره این ماشین را شکل داده است. چراغها به گونه ای جذاب و چشمگیر تا میانه های گلگیر کشیده شده اند اما با وجود جلو پنجره و نوار عریض مجالی برای خودنمایی از روبرو ندارند. زمانی به اوج زیبایی و بلوغ طراحی سی۶ پی می برید که از نمای سه چهارم یا نیمرخ متمایل به جلو به آن دقت کنید. بازی آرام خطوط و حجم ها تیز و شکسته در اوج سادگی چهره ای نافذ و ترکیبی متفاوت تر از هر سدان دیگری به سی۶ بخشیده اند. پنل درها و قاب پنجره ها فرمی کاملاً هندسی و چهار گوش دارند و در این بین ابعاد بزرگ پنجره ها علاوه بر تکمیل جنبهٔ زیبایی میدان دید وسیعی را نیز در اختیار سرنشینان قرار می دهند. شیشه سوم یا لچکی نیز به تنهایی فضایی معادل شیشهٔ عقب یک خودرو گرن تورر لوکس را اشغال کرده است. قاب دور پنجره ها همانند چیزی که در برخی از کوپه های چهار در می بینیم حذف شده و این بخش اصطلاحاً به صورت Frameless طراحی شده است. قدری که به سمت عقب برویم با ترکیبی گنگ و سؤال برانگیز روبرو می شویم و ذهن مان در ابتدا به علت زاویه تند ستون پشتی و شیشه مقعر و نیم دایره ای شکل این بخش به سمت یک خودرو لیفت بک مانند ایکس ام یا زانتیا معطوف می شود. اما با وجود چنین ترکیبی در عریض صندوق بار به صورت جداگانه از بین دو چراغ بومرنگی شکل عقب باز می شود. با گذر از این بخش و نگاهی به فضای کابین سیتروئن سی۶ متوجه هماهنگی کامل این بخش با پیکره خودرو می شویم. فضایی مدرن، بی شباهت به هیچ خودروی دیگر و البته دلباز. دلباز یعنی میدان دیدی فراتر از استانداردهای این کلاس که به لطف شیشه های بزرگ و طراحی نوآورانه داشبورد کاملاً صاف در نظر گرفته شده و به جز مانیتور سامانه اطلاعاتی سرگرمی هیچ برآمدگی دیگری روی سطح داشبورد دیده نمی شود. نمایشگر دیجیتالی پشت آمپر در یک حفره باریک و مستطیلی به شکلی پنهان شده که خود کمک بسیار زیادی به تسلط راننده به جاده می کند. به علاوه فضای سر و پا در هردو ردیف بزرگ و کافی به نظر می رسد.
wiki: سیتروئن سی۶