سیاست جمهوری اسلامی در حجاب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حجاب، اصطلاحی دینی ناظر به حکم پوشش زنان در برابر دیگران، به ویژه مردان غیرمحرم، است. جمهوری اسلامی نیز در مسئله حجاب و اجرای این حکم الهی کارهایی انجام داده است که در بعضی از مواقع با موفقیت ظاهر شده است، ولی بعضی از روش ها دچار ضعف و آسیب می باشد. روش نظام جمهوری اسلامی در مسئله حجاب باید همراه با تبعیت و الگوگیری از اسلام و اصول و روش های قرآنی باشد ولی در این راه اگر دچار ضعف و آسیب هایی در خلال اجرای این دستورالهی می شود به خاطر قرار گرفتن در کوران تهاجم فرهنگی و مشکل عمیق غرب زدگی و بی هویتی و فاصله گرفتن از روش ها و اصول اسلامى است.
دربخش نخست این نوشتار، آیه های قرآنی درباره موضوع حجاب را بررسی و نتیجه آن را به شکل اصول و روش ها استخراج کرده ایم. در بخش دوم نیز با مقایسه روی کرد قرآن کریم با روش نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، تفاوت های اساسی اوضاع اجتماعی ایران با دوران نزول قرآن را نشان داده و نقاط ضعف و قوت روش نظام جمهوری اسلامی را برشمرده ایم.با توجه به این که سوره نور پس از سوره احزاب نازل شده است و سوره احزاب در آغاز، درباره حجاب و عفاف، با زنان پیامبر سخن می گوید، نتیجه می گیریم قرآن، اصل (تدرج) و روش گام به گام را رعایت کرده است. در روش قرآن، برای اقناع کسانی که خود یا همسرانشان موظف اند حجاب را رعایت کنند، از روش توضیح، توجیه، استدلال و تلاش چشم گیر استفاده شده است. در روش قرآن هنگام بیان احکام حجاب، اصولی هم چون آزادی و حفظ کرامت انسانی.
احزاب/سوره۳۳، آیه۲۸-۲۹.
فرهنگ سازی در نظام اجتماعی و ایجاد تحول فرهنگی در جامعه، تابع اصول و آیین هایی است که بی توجهی به آن اصول و زیر پاگذاشتن آن آیین، چه بسا به نتیجه عکس می انجامد. اسلام، یک نظام دینی است که بر فرهنگ، باورها و اخلاق مردم، اثر بنیادین گذاشته است. به همین دلیل، با ایجاد تحول مثبت در فرهنگ و اجتماع، به کام یابی چشم گیری در جامعه های گوناگون دست یافته است. اسلام در برخورد با جامعه های انسانی، اصولی مانند میانه روی، مدارا، تدرج و حفظ کرامت و عزت انسانی و روش ها و آدابی مانند مهرورزی، الگوسازی و موعظه را مبنای کار خود قرار داده است.اکنون برآنیم تا با بازیابی اصول و آدابی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) با پایبندی به آنها، فرهنگ حجاب را در دوران جاهلی جاری ساخت، (مسئله حجاب) را بررسی کنیم. با بررسی موضوع حجاب در قرآن و سنت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، پنجره های تازه ای به روی ما گشوده می شود که در ارزیابی آن چه تاکنون انجام داده ایم و راه یابی به آن چه از این پس باید انجام دهیم، نقش آفرین است.
← اصل اول
مقایسه روىکرد قرآن کریم و سیاست نظام جمهورى اسلامى در طرح موضوع حجاب: در یک نگاه کلی، نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه عفاف و حجاب به پیروزی های بزرگی دست یافته است؛ زیرا این نظام در عمل نشان داد که امکان دارد زنان جامعه راهی دانشگاه شوند و مراحل عالی تحصیلی را بپیمایند و حتی به مقام استادی دانشگاه برسند، ولی حجاب و عفاف خود را حفظ کنند.در پرتو جمهوری اسلامی، زنان می توانند در زمینه های گوناگون اجتماعی نقش آفرینی کنند؛ در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، هنری و سیاسی شرکت فعال داشته باشند؛ در انتخابات و راه پیمایی ها، پا به پای مردان حاضر شوند و در دوران جنگ تحمیلی، با پشتیبانی از جنگ و تقویت روحیه شهادت طلبی، الگوآفرینی کنند. هم چنین این انقلاب ثابت کرد می توان سینمای بدون فساد ایجاد کرد و فعالیت های هنری را از محوریت جاذبه های جنسی زنانه خارج کرد. در واقع، جمهوری اسلامی توانست آیه ۳۴ و ۳۵ سوره احزاب
احزاب/سوره۳۳، آیه۳۴.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس