گاز طبیعی فشرده یا سی ان جی، ( به انگلیسی: Compressed natural gas ) ( مخفف انگلیسی: CNG ) سوختی است که بیشتر به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و ال پی جی به کار می رود. سی ان جی نسبت به هر سه این ها آلودگی کمتری ایجاد می کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می شود.
سی ان جی با فشرده سازی گاز طبیعی به صورت خام ایجاد می شود به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می کند. گاز طبیعی بیشتر از متان تشکیل می شود و از چاه های گاز طبیعی، چاه های نفتی و فراوری زباله ها ( زیست گاز ) تولید می شود.
چگالی انرژی سی ان جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع شده و ۲۵ درصد گازوئیل است. یعنی سی ان جی در حجم مساوی یک چهارم گازوئیل انرژی تولید می کند.
سی ان جی هم در خودروهای بنزین سوز که موتور آن ها برای استفاده از سی ان جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصاً سی ان جی سوز ( OEM ) ساخته شده اند، استفاده می شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی ان جی فعال بوده اند. ایران بزرگترین ناوگان خودروهای سی ان جی سوز را با ۳٫۵ میلیون در اختیار داشته است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی سی ان جی سوز در رتبه های بعد قرار دارند.
از سودمندی های به کارگیری گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی کمتر و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاه های سوخت گیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخش های بسیاری از خودرو نظیر شاسی، اکسل ( به دلیل افزایش وزن ) ، سامانه خنک کاری و غیره در خودروهای تبدیلی و هچنین خطر انفجار در هنگام سوخت گیری از معایب استفاده از این سوخت می باشد.
مزایای استفاده از این تجهیزات:1 ) سرعت بالای سوخت گیری 2 ) امکان ذخیره سازی در مخازن 3 ) مناسب برای استفاده در حومه کلان شهر 4 ) راندمان بالا
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسی ان جی با فشرده سازی گاز طبیعی به صورت خام ایجاد می شود به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می کند. گاز طبیعی بیشتر از متان تشکیل می شود و از چاه های گاز طبیعی، چاه های نفتی و فراوری زباله ها ( زیست گاز ) تولید می شود.
چگالی انرژی سی ان جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع شده و ۲۵ درصد گازوئیل است. یعنی سی ان جی در حجم مساوی یک چهارم گازوئیل انرژی تولید می کند.
سی ان جی هم در خودروهای بنزین سوز که موتور آن ها برای استفاده از سی ان جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصاً سی ان جی سوز ( OEM ) ساخته شده اند، استفاده می شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی ان جی فعال بوده اند. ایران بزرگترین ناوگان خودروهای سی ان جی سوز را با ۳٫۵ میلیون در اختیار داشته است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی سی ان جی سوز در رتبه های بعد قرار دارند.
از سودمندی های به کارگیری گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی کمتر و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاه های سوخت گیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخش های بسیاری از خودرو نظیر شاسی، اکسل ( به دلیل افزایش وزن ) ، سامانه خنک کاری و غیره در خودروهای تبدیلی و هچنین خطر انفجار در هنگام سوخت گیری از معایب استفاده از این سوخت می باشد.
مزایای استفاده از این تجهیزات:1 ) سرعت بالای سوخت گیری 2 ) امکان ذخیره سازی در مخازن 3 ) مناسب برای استفاده در حومه کلان شهر 4 ) راندمان بالا
wiki: سی ان جی