موتورهای سری سی اف ام اینترنشنال سی اف ام۵۶ ( به انگلیسی: CFM International CFM56 ) یک خانواده از موتورهای جت توربوفن فرانسوی - آمریکایی با نسبت کنارگذر بالا است که توسط شرکت سی اف ام اینترنشنال[ الف] ساخته شده است. سی اف ام اینترنشنال یک شرکت سهامی مشترک با نسبت ۵۰–۵۰ بین شرکت های موتورهای هواگرد سفران[ ب] از فرانسه ( که پیش تر با نام اسنکما شناخته می شد ) و جنرال الکتریک اوییشن[ پ] از ایالات متحده است. این موتور جت به صورت گسترده در هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک و نسل بعدی، خانواده ایرباس ای۳۲۰ و همچنین ایرباس ای۳۴۰ ( سری ۲۰۰ و ۳۰۰ ) به کار رفته است. تا سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۲٬۰۰۰ دستگاه از این موتور به بیش از ۵۵۰ شرکت هواپیمایی تحویل داده شده است. این موتور رکوردار بیشترین فروش موتور جت توربوفن در جهان است. نیروی رانش این دسته از موتورهای جت ۱۸۵۰۰ تا ۳۴۰۰۰ پوند - نیرو ( ۸۲ تا ۱۵۱ کیلونیوتن ) است. هر دو شرکتِ مشارکت کننده قطعات موتور را در خطوط تولید مجزای خود تولید می کنند. جنرال الکتریک کمپرسور پرفشار، محفظه احتراق و توربین پرفشار و سفران فن ( پروانه ) ، جعبه دنده، اگزوز و توربین کم فشار را تولید می کنند. همچنین برخی از دیگر اجزای موتور توسط شرکت های اَویو ایتالیا[ ت] و هانی ول[ ث] از ایالات متحده ساخته می شود. خطوط مونتاژ پایانی موتورها در اوندال ایالت اوهایو و در ویلاروچ فرانسه قرار دارد. در نهایت موتورهای تکمیل شده با نام سی اف ام اینترنشنال به بازار عرضه می شوند. با وجود محدودیت های اولیه صادرات قطعات حیاتی موتور به فرانسه از طرف دولت آمریکا، این موتور با چهار نسل اصلی، یکی از متداول ترین موتورهای هواپیمای توربوفن در جهان است.
موتور سی اف ام۵۶ برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴به حرکت درآمد. در آوریل ۱۹۷۹ شرکت سرمایه گذاری مشترک بین دو شرکت مادر کماکان پس از ۵ سال هیچ سفارشی دریافت نکرده بود و تنها دو هفته تا انحلال فاصله داشت. اما این برنامه هنگامی که خطوط هوایی دلتا، یونایتد ایرلاینز و فلایینگ تایگرز موتور سی اف ام۵۶ را برای نوسازی موتور هواپیماهای داگلاس دی سی - ۸ خود انتخاب کردند حفظ شد. همچنین اندکی پس از آن موتور مذکور برای نوسازی ناوگان کی سی - ۱۳۵ استراتوتانکر نیروی هوایی ایالات متحده انتخاب شد که بزرگترین مشتری موتور سی اف ام تا آن هنگام بود. از نخستین موتورها در سال ۱۹۸۲ بهره برداری شد. در دوران نخست بهره برداری از این موتور، چندین حادثه خرابی تیغه فن به وجود آمد که از آن جمله یک نمونه خرابی موتور موجب فاجعه هوایی کگ ورث شد. از طرفی برخی از موتورها مشکلاتی ناشی از پرواز در باران و تگرگ را تجربه کردند که این مشکلات با بهینه سازی های آتی موتور برطرف شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفموتور سی اف ام۵۶ برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴به حرکت درآمد. در آوریل ۱۹۷۹ شرکت سرمایه گذاری مشترک بین دو شرکت مادر کماکان پس از ۵ سال هیچ سفارشی دریافت نکرده بود و تنها دو هفته تا انحلال فاصله داشت. اما این برنامه هنگامی که خطوط هوایی دلتا، یونایتد ایرلاینز و فلایینگ تایگرز موتور سی اف ام۵۶ را برای نوسازی موتور هواپیماهای داگلاس دی سی - ۸ خود انتخاب کردند حفظ شد. همچنین اندکی پس از آن موتور مذکور برای نوسازی ناوگان کی سی - ۱۳۵ استراتوتانکر نیروی هوایی ایالات متحده انتخاب شد که بزرگترین مشتری موتور سی اف ام تا آن هنگام بود. از نخستین موتورها در سال ۱۹۸۲ بهره برداری شد. در دوران نخست بهره برداری از این موتور، چندین حادثه خرابی تیغه فن به وجود آمد که از آن جمله یک نمونه خرابی موتور موجب فاجعه هوایی کگ ورث شد. از طرفی برخی از موتورها مشکلاتی ناشی از پرواز در باران و تگرگ را تجربه کردند که این مشکلات با بهینه سازی های آتی موتور برطرف شد.