سکان جانبی ( انگلیسی: Side - stick ) یا سکان هدایت جانبی یک دسته کنترل هدایت ( اهرمک ) در هواپیما است که در کنسول کناری خلبان ( و نه روبروی وی ) قرار گرفته است. این سکان معمولاً در هواپیماهایی با سامانهٔ هدایت با سیم وجود دارد. [ ۱]
در خصوص هواپیماهای جنگی این دسته در سمت راست و دریچه های کنترل گاز یا همان قدرت موتور در سمت چپ قرار گرفته اند. در هواپیماهای تجاری اعم از انواع مسافربری که دو خلبان در کنار یکدیگر قرار دارند دسته کنترل گاز در وسط و در کنار هر خلبان یک سکان جانبی تعبیه شده است.
این نوع سکان هدایت در بسیاری از انواع هواپیماهای جنگی از جمله اف - ۱۶، میسوبیشی اف - ۲، داسو رافائل و اف - ۲۲ رپتور و همچنین در هواپیماهای تجاری چون ایرباس ای ۳۲۰ نئو و ایرباس ای ۳۸۰ وجود دارد. [ ۲] در مقام مقایسه با سامانه کنترل مرکزی که سکان و فرامین دیگر بین دو خلبان واقع شده است در هر زمان فقط یکی از سکان ها عمل کرده و خلبان می تواند عملکرد سکان کمک خلبان را غیرفعال نماید. [ ۳]

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر خصوص هواپیماهای جنگی این دسته در سمت راست و دریچه های کنترل گاز یا همان قدرت موتور در سمت چپ قرار گرفته اند. در هواپیماهای تجاری اعم از انواع مسافربری که دو خلبان در کنار یکدیگر قرار دارند دسته کنترل گاز در وسط و در کنار هر خلبان یک سکان جانبی تعبیه شده است.
این نوع سکان هدایت در بسیاری از انواع هواپیماهای جنگی از جمله اف - ۱۶، میسوبیشی اف - ۲، داسو رافائل و اف - ۲۲ رپتور و همچنین در هواپیماهای تجاری چون ایرباس ای ۳۲۰ نئو و ایرباس ای ۳۸۰ وجود دارد. [ ۲] در مقام مقایسه با سامانه کنترل مرکزی که سکان و فرامین دیگر بین دو خلبان واقع شده است در هر زمان فقط یکی از سکان ها عمل کرده و خلبان می تواند عملکرد سکان کمک خلبان را غیرفعال نماید. [ ۳]


wiki: سکان جانبی