سِپَنتا، عبدالحسین (تهران ۱۲۸۶ـ۱۳۴۸ش)
سِپَنتا، عبدالحسین
فیلم نامه نویس، کارگردان ایرانی، و سازندۀ نخستین فیلمِ ناطقِ سینمای ایران. در شکل گیری و تحول سینمای ایران نقشی اساسی داشت . از نُه فیلم دورۀ اول فیلم سازی (۱۳۰۹ـ۱۳۱۵) پنج فیلم متعلق به اوست : دختر لر (با همکاری اردشیر ایرانی ، ۱۳۱۲)، شیرین و فرهاد (۱۳۱۳)، فردوسی (۱۳۱۳)، چشم های سیاه (۱۳۱۵) و لیلی و مجنون (۱۳۱۵). این فیلم ها در هندوستان و با مساعدتِ مالی و فنی استودیوهای امپریال فیلم (بمبئی )، کریشنافیلم (بمبئی )، و کمپانی ایست ایندیا (کلکته ) ساخته شدند، و از حیث نحوۀ داستان پردازی و فناوری روز، نسبت به فیلم هایی که اوگانیانس و مرادی در ایران ساخته بودند، از پیشرفت نظرگیری برخوردار بودند، و در بالابردن سطح توقع تماشاگران تأثیر بسزایی داشتند. سپنتا در فیلم هایش گرایش ملی و تاریخی داشت؛ و کتاب هایی نیز با همین گرایش تألیف کرده است، همچون اخلاق ایران باستان (۱۳۱۱)، زردشت که بود و چه کرد (۱۳۱۱)، پرتویی از فلسفۀ ایران باستان (۱۳۱۱)، و مجموعۀ سخنوران دورۀ پهلوی (۱۳۱۳).
سِپَنتا، عبدالحسین
فیلم نامه نویس، کارگردان ایرانی، و سازندۀ نخستین فیلمِ ناطقِ سینمای ایران. در شکل گیری و تحول سینمای ایران نقشی اساسی داشت . از نُه فیلم دورۀ اول فیلم سازی (۱۳۰۹ـ۱۳۱۵) پنج فیلم متعلق به اوست : دختر لر (با همکاری اردشیر ایرانی ، ۱۳۱۲)، شیرین و فرهاد (۱۳۱۳)، فردوسی (۱۳۱۳)، چشم های سیاه (۱۳۱۵) و لیلی و مجنون (۱۳۱۵). این فیلم ها در هندوستان و با مساعدتِ مالی و فنی استودیوهای امپریال فیلم (بمبئی )، کریشنافیلم (بمبئی )، و کمپانی ایست ایندیا (کلکته ) ساخته شدند، و از حیث نحوۀ داستان پردازی و فناوری روز، نسبت به فیلم هایی که اوگانیانس و مرادی در ایران ساخته بودند، از پیشرفت نظرگیری برخوردار بودند، و در بالابردن سطح توقع تماشاگران تأثیر بسزایی داشتند. سپنتا در فیلم هایش گرایش ملی و تاریخی داشت؛ و کتاب هایی نیز با همین گرایش تألیف کرده است، همچون اخلاق ایران باستان (۱۳۱۱)، زردشت که بود و چه کرد (۱۳۱۱)، پرتویی از فلسفۀ ایران باستان (۱۳۱۱)، و مجموعۀ سخنوران دورۀ پهلوی (۱۳۱۳).
wikijoo: سپنتا،_عبدالحسین_(تهران_۱۲۸۶ـ۱۳۴۸ش)