سوپرمارکت

/supermArket/

معنی انگلیسی:
supermarket

فرهنگ فارسی

فروشگاه بزرگ که در آن همه نوع خوراکی باشد
( اسم ) مغازه بزرگی که در آن انواع کالاهای مختلف را فروشند .

فرهنگ معین

( پِ . کِ ) [ انگ . ] (اِمر. ) فروشگاه بزرگی که در آن کالاهای مختلف خاصه مواد غذایی بفروشند.

فرهنگ عمید

فروشگاه بزرگ که در آن همه نوع مواد خوراکی و لوازم خانه به فروش می رسد.

دانشنامه عمومی

سوپرمارکت شکلی از خواربارفروشی ولی بزرگتر از آن است که مشتری خودش محصولات را از قفسه برمی دارد یا به اصطلاح سلف سرویس است. در حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد کالاهای این مغازه ها محصولات غذایی هستند. اندازه سوپرمارکت ها معمولاً از خواربارفروشیهای سنتی بزرگترند و محصولات بیشتری می فروشند ولی از هایپرمارکت ها و سوپرسنترها کوچکترند. کالاهای سوپر مارکت ها عموماً گوشت، محصولات تازه و روزانه مثل نان، میوه و سبزیجات و محصولات غیر غذایی مثل شوینده ها و لوازم بهداشتی را در بر می گیرد که معمولاً در قیمت پایین عرضه می شوند و برای کاهش هزینه ها خدمات چندانی ارائه نمی‍شود و طراحی و قفسه بندی مغازه ساده است. این نوع از خرده فروشی ها در کنار مناطق مسکونی قرار دارند. بارزترین مشخصهٔ آن سلف سرویس بودن آن و عرضهٔ مواد غذایی و خانگی است. [ ۱]
یکی از موضوع های مهم در هر خانواده، سبد کالا های مصرفی است. دومین بخش مهم هزینه هر خانوار شهری در ایران، پس از مسکن ( با سهم ۴۵ درصدی ) ، متعلق به محصول های سوپرمارکتی تند مصرف یا همان FMCG است. به طور کلی حداقل ۷۵ درصد از درآمد خانواده شهری صرف این دو گروه می شود.
با توجه به متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری با مبلغی حدود ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان و تعداد خانوار معادل ۳/۳ نفر، مقدار ۵۷ درصد از خانوارها به طور متوسط تا سقف ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه هزینه می کنند؛ یعنی ۵۰۰ هزار تومان معادل سه پنجم درآمد خانوار تهرانی صرف خرید سوپرمارکتی می شود. از طرفی ۲۵ درصد از این جمعیت آماری دو برابر ( یعنی یک میلیون تومان در ماه ) صرف خرید محصول های سوپرمارکتی می کنند. مقدار ۷ درصد از خانوارهای تهرانی نیز نزدیک به ۲ میلیون تومان در ماه برای خرید محصول های سوپرمارکتی هزینه می کنند. [ نیازمند منبع]
نخستین سوپرمارکت ها در ایران در دوره پهلوی و توسط مردم عادی ایران تأسیس شد؛[ ۲] اما سوپرمارکت های به شکل امروزی با حمایت حکومت پهلوی تأسیس گردید.
با چند سال تأخیر نسبت به کشورهای توسعه یافته، نهایتاً خرید اینترنتی در ایران به صورت کامل جاافتاده است و درصدی از مردم کالاهای مورد نیاز خود را بدون نیاز به طی مسیر در ترافیک، از طریق فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه می کنند. فروشگاه های اینترنتی معتبر، که از مغازه های فیزیکی که ما می شناسیم بسیار بزرگتر هستند و خدمات بسیار بیشتری هم ارائه می دهند.
عکس سوپرمارکتعکس سوپرمارکت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

سوپرمارکت (supermarket)
فروشگاه خودیاوری (سلف سرویس). این فروشگاه ها مجهز به قسمت های مجزا هستند و در ایالات متحده متداول ترین مکان های خرده فروشی محصولات خوراکی محسوب می شوند. در این فروشگاه ها، محصولات غیر خوراکی از قبیل مواد پاک کننده، لوازم التحریر، وسایل آشپزخانه، محصولات بهداشتی و آرایشی نیز به فروش می رسد. این فروشگاه ها از اوایل قرن ۲۰ در امریکا متداول شد. تأسیس اولین سوپرمارکت در ۱۹۳۰ در شهر نیویورک سیتی را به مایکل کالن، تاجر امریکایی، نسبت می دهند. امروزه، تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای و مالکین مستقل ادارۀ سوپرمارکت ها را بر عهده دارند. برنامۀ ایجاد سوپرمارکت ها در سراسر جهان، ازجمله در ایران، با استقبال مواجه شده است. خرده فروشی هایی که در زمینه های دیگر کار می کنند نیز روش های توزیع انبوه و ارزان سوپرمارکت ها را اتخاذ کرده اند.

مترادف ها

supermarket (اسم)
فروشگاه، فروشگاه بزرگ، سوپرمارکت، ابر بازار

پیشنهاد کاربران

بنکگاه، فروشگاه بنکدار خواروبار فروشی
خوار ُ بار فروشی
برابر پارسی سوپر مارکت = دکان
تفاوت اصلی سوپرمارکت با بقالی:
در سوپرمارکت مشتری خودش محصولات را از قفسه برمی دارد یا به اصطلاح سلف سرویس است در حالی که سیستم کاری بقالی ها به این شکل است که یک فروشنده جوابگوی یک مشتری است، مشتری اقلام مورد نیاز خود را از فروشنده درخواست می کرد و فروشنده نیز آن ها را آماده کرده و هزینه را از مشتری دریافت می کند و مشتری حق برداشت اکثر کالاها را ندارد.
...
[مشاهده متن کامل]

انواع سوپرمارکت :
1. سوپر مارکت معمولی
اندازه مغازه در اندازه ی بزرگتر از دکه تا بزرگتر از بقالی
مغازه ی فروش مواد خوراکی و آشامیدنی و برخی اقلام روزمره خانه از جمله تخم مرغ، محصولات لبنی مثل شیر، ماست، کره و برخی محصولات غیر خوراکی مثل مواد شوینده و لوازم بهداشتی است.
که می تواند سیستم کاری بقالی را داشته باشد یا سلف سرویس باشد ( امروزه کمتر کسی از لفظ بقالی استفاده می کند )
2. سوپر مارکت
اندازه این سوپرمارکت از مغازه های معمولی بزرگتر و محصولات بیشتری می فروشند ولی از هایپرمارکت ها کوچکترند. سوپر مارکت ها مغازه های بزرگی هستند که در آن همه نوع خوراکی باشد. عموماً گوشت، محصولات تازه و روزانه مثل نان، میوه و سبزیجات و محصولات غیر غذایی مثل انواع شوینده ها و لوازم بهداشتی را هم در بر می گیرد.

supermarket

بپرس