[ویکی فقه] باروسی، ابوالحسن سُلْم بن حسن، از صوفیه خراسان در قرن سوم است.
نسبت او به باروس است که قریه ای در نزدیکی دروازة نیشابور بوده است.به نقلِ سمعانی در الانساب از تاریخ الصوفیه، تألیف ابوعبدالرحمن سُلَمی، باروسی از «قدمای مشایخ نیشابور» و استاد حمدون قَصّار و شخصی مُجاب الدّعوه بوده است.
معاصران باروسی
باروسی با حمدون قصّار و محفوظ نیشابوری و محمدبن کَرّام (متوفی ۲۵۵) معاصر بوده، لذا در قرن سوم هجری می زیسته و در نیمه اول این قرن مریدان و اصحابی داشته است.تاریخ الصوفیة سلمی در دست نیست و در طبقات الصوفیة او نیز عنوان مستقلی به باروسی اختصاص داده نشده، فقط در شرح حال حمدون قصّار (متوفی ۲۷۱) و محفوظ بن محمود نیشابوری (متوفی ۳۰۳ یا ۳۰۴) این دو تن، از اصحاب باروسی خوانده شده اند.
مذهب
به گفته سلمی، حمدون قصّار «شیخ ملامتیه در نیشابور» بوده و مذهب ملامتی از او انتشار یافته است.شاید این گرایش متأثر از استاد او باروسی بوده است.
ملاقات باروسی با محمدکرام
...
نسبت او به باروس است که قریه ای در نزدیکی دروازة نیشابور بوده است.به نقلِ سمعانی در الانساب از تاریخ الصوفیه، تألیف ابوعبدالرحمن سُلَمی، باروسی از «قدمای مشایخ نیشابور» و استاد حمدون قَصّار و شخصی مُجاب الدّعوه بوده است.
معاصران باروسی
باروسی با حمدون قصّار و محفوظ نیشابوری و محمدبن کَرّام (متوفی ۲۵۵) معاصر بوده، لذا در قرن سوم هجری می زیسته و در نیمه اول این قرن مریدان و اصحابی داشته است.تاریخ الصوفیة سلمی در دست نیست و در طبقات الصوفیة او نیز عنوان مستقلی به باروسی اختصاص داده نشده، فقط در شرح حال حمدون قصّار (متوفی ۲۷۱) و محفوظ بن محمود نیشابوری (متوفی ۳۰۳ یا ۳۰۴) این دو تن، از اصحاب باروسی خوانده شده اند.
مذهب
به گفته سلمی، حمدون قصّار «شیخ ملامتیه در نیشابور» بوده و مذهب ملامتی از او انتشار یافته است.شاید این گرایش متأثر از استاد او باروسی بوده است.
ملاقات باروسی با محمدکرام
...
wikifeqh: سلم_بن_حسن_باروسی