سلسله الذهب
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] سلسلة الذهب. حدیث سلسلة الذهب، حدیثی است که از حضرت رضا (علیه السّلام) به هنگام ورود ایشان به نیشابور نقل شده و عده کثیری آن را برای خود نوشته اند.
سلسلة الذهب سند حدیثی معروف می باشد.عنوان یاد شده به معنای سلسله طلایی به سند حدیثی اطلاق می شود که امام رضا (علیه السّلام) هنگام احضار آن حضرت به مرو، توسط مأمون، خلیفه عباسی، در نیشابور ایراد فرمودند.
سلسلة الذهب سند حدیثی معروف می باشد.عنوان یاد شده به معنای سلسله طلایی به سند حدیثی اطلاق می شود که امام رضا (علیه السّلام) هنگام احضار آن حضرت به مرو، توسط مأمون، خلیفه عباسی، در نیشابور ایراد فرمودند.
[ویکی فقه] حدیث سلسلة الذهب، حدیثی است که از حضرت رضا (علیه السّلام) به هنگام ورود ایشان به نیشابور نقل شده و عده کثیری آن را برای خود نوشته اند.
سلسلة الذهب سند حدیثی معروف می باشد.عنوان یاد شده به معنای سلسله طلایی به سند حدیثی اطلاق می شود که امام رضا (علیه السّلام) هنگام احضار آن حضرت به مرو، توسط مأمون، خلیفه عباسی، در نیشابور ایراد فرمودند.
سند سلسلة الذهب
سند این حدیث شریف از امام رضا (علیه السّلام) آغاز می گردد و به خدای متعال بدین صورت پایان می یابد: «سَمِعْتُ أبی، موسی بن جعفر، یقول: سَمِعْتُ أبی، جعفر بن محمد یقول: سَمِعْتُ أبی، محمد بن علی یقول: سَمِعْتُ أبی، علی بن حسین، یقول: سَمِعْتُ أبی، حسین بن علی یقول: سَمِعْتُ أبی، امیرالمؤمنین، علی بن أبی طالب (علیهم السّلام) یقول: سَمِعْتُ رسول اللَّه (صلّی اللَّه علیه و آله) یقول: سَمِعْتُ جبرائیل، یقول: سَمِعْتُ اللَّه عزّوجلّ یقول: لا إلهَ إلّا اللَّه حِصْنی، فَمَن دَخَلَ حِصْنی أمِنَ مِن عَذابی. فَلَمّا مرّتِ الرّاحلةُ، نادانا: بِشُرُوطِهِا و أنا مِن شُرُوطِها».
علت نام گذاری
علت نام گذاری سلسله سند حدیث یاد شده به «سلسلة الذهب» این است که همه راویان این حدیث شریف تا خدای متعال، از معصومان و پاک ترین و شریف ترین مخلوقات اند. علامه مجلسی پس از نقل حدیث نوشته است که استاد ابوالقاسم قشیری گفته است که چون این حدیث با این سند به اطلاع یکی از پادشاهان سامانی رسید آن را به زر نوشت و وصیت کرد که آن را همراه او دفن کنند. چون درگذشت به خواب کسی آمد و از او پرسیدند خداوند با تو چه کرد؟ گفت: خداوند به خاطر اقرار و تلفظم به لا اله الا الله و تصدیق مخلصانه ام به نبوت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) و این که این حدیث را به قصد احترام و بزرگداشت آن به زر نوشته بودم، مرا بخشید. این حدیث «به جهت مسلسل بودن آن از ائمه اطهار (علیه السّلام) تا حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) به سلسلة الذهب معروف شده است»
کاربردسلسلة الذهب در فقه
...
سلسلة الذهب سند حدیثی معروف می باشد.عنوان یاد شده به معنای سلسله طلایی به سند حدیثی اطلاق می شود که امام رضا (علیه السّلام) هنگام احضار آن حضرت به مرو، توسط مأمون، خلیفه عباسی، در نیشابور ایراد فرمودند.
سند سلسلة الذهب
سند این حدیث شریف از امام رضا (علیه السّلام) آغاز می گردد و به خدای متعال بدین صورت پایان می یابد: «سَمِعْتُ أبی، موسی بن جعفر، یقول: سَمِعْتُ أبی، جعفر بن محمد یقول: سَمِعْتُ أبی، محمد بن علی یقول: سَمِعْتُ أبی، علی بن حسین، یقول: سَمِعْتُ أبی، حسین بن علی یقول: سَمِعْتُ أبی، امیرالمؤمنین، علی بن أبی طالب (علیهم السّلام) یقول: سَمِعْتُ رسول اللَّه (صلّی اللَّه علیه و آله) یقول: سَمِعْتُ جبرائیل، یقول: سَمِعْتُ اللَّه عزّوجلّ یقول: لا إلهَ إلّا اللَّه حِصْنی، فَمَن دَخَلَ حِصْنی أمِنَ مِن عَذابی. فَلَمّا مرّتِ الرّاحلةُ، نادانا: بِشُرُوطِهِا و أنا مِن شُرُوطِها».
علت نام گذاری
علت نام گذاری سلسله سند حدیث یاد شده به «سلسلة الذهب» این است که همه راویان این حدیث شریف تا خدای متعال، از معصومان و پاک ترین و شریف ترین مخلوقات اند. علامه مجلسی پس از نقل حدیث نوشته است که استاد ابوالقاسم قشیری گفته است که چون این حدیث با این سند به اطلاع یکی از پادشاهان سامانی رسید آن را به زر نوشت و وصیت کرد که آن را همراه او دفن کنند. چون درگذشت به خواب کسی آمد و از او پرسیدند خداوند با تو چه کرد؟ گفت: خداوند به خاطر اقرار و تلفظم به لا اله الا الله و تصدیق مخلصانه ام به نبوت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) و این که این حدیث را به قصد احترام و بزرگداشت آن به زر نوشته بودم، مرا بخشید. این حدیث «به جهت مسلسل بودن آن از ائمه اطهار (علیه السّلام) تا حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) به سلسلة الذهب معروف شده است»
کاربردسلسلة الذهب در فقه
...
wikifeqh: سلسلة_الذهب
دانشنامه آزاد فارسی
سِلْسِلَة الذَّهَب
سرودۀ عبدالرحمان جامی، منظومه ای اخلاقی و عرفانی به فارسی و اورنگ اول از مجموعۀ مثنوی های موسوم به هفت اورنگ. این اثر بر وزن حدیقۀ سنایی و گویا برای ارائۀ سبک و بیانی تازه تر از نوع مثنوی معنوی، در بیش از ۶هزار بیت و در سه دفتر سروده شده است. جامی دفتر یکم را که با نام اعتقادنامه نیز شناخته شده، به خواهش خواجه عبیدالله احرار و به نام سلطان حسین بایقرا در ۸۷۷ق، به پایان رسانده و در آن از اصول و عقاید اسلامی و مذهب اشعری سخن گفته است. دفتر دوم که در بیان معارف و اسرار عشق حقیقی و مجازی است، در ۸۹۰ق به پایان رسیده و در آن به تناسب داستان ها و تمثیلات و حدیثی در تفسیر آن ها آمده است. دفتر سوم نیز دربردارندۀ حکایاتی در آیین ملک داری و اندرز به پادشاهان، در ۸۹۱ق به نام بایزید عثمانی دوم سروده شده است. سلسلةالذهب نخستین داستان جامی و به پیروی از حدیقۀ سنایی و جام جم اوحدی مراغه ای است. این اثر در حدود ۶,۲۰۰ بیت است. سلسلة الذهب با دیگر مثنوی های جامی به نام هفت اورنگ به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۶۶ش).
سرودۀ عبدالرحمان جامی، منظومه ای اخلاقی و عرفانی به فارسی و اورنگ اول از مجموعۀ مثنوی های موسوم به هفت اورنگ. این اثر بر وزن حدیقۀ سنایی و گویا برای ارائۀ سبک و بیانی تازه تر از نوع مثنوی معنوی، در بیش از ۶هزار بیت و در سه دفتر سروده شده است. جامی دفتر یکم را که با نام اعتقادنامه نیز شناخته شده، به خواهش خواجه عبیدالله احرار و به نام سلطان حسین بایقرا در ۸۷۷ق، به پایان رسانده و در آن از اصول و عقاید اسلامی و مذهب اشعری سخن گفته است. دفتر دوم که در بیان معارف و اسرار عشق حقیقی و مجازی است، در ۸۹۰ق به پایان رسیده و در آن به تناسب داستان ها و تمثیلات و حدیثی در تفسیر آن ها آمده است. دفتر سوم نیز دربردارندۀ حکایاتی در آیین ملک داری و اندرز به پادشاهان، در ۸۹۱ق به نام بایزید عثمانی دوم سروده شده است. سلسلةالذهب نخستین داستان جامی و به پیروی از حدیقۀ سنایی و جام جم اوحدی مراغه ای است. این اثر در حدود ۶,۲۰۰ بیت است. سلسلة الذهب با دیگر مثنوی های جامی به نام هفت اورنگ به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۶۶ش).
wikijoo: سلسله_الذهب
پیشنهاد کاربران
حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا ( ع ) در باب توحید و دوری از شرک که بر اساس این حدیث، اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش جهنم است. راویان این حدیث همه امامان بزرگوار هستند که از پیامبر گرامی اسلام نقل می شود لذا این حدیث را سِلسِلَةُ الذَّهَب یا زنجیرۀ زرّین نام نهادند.
... [مشاهده متن کامل]
توحید از اصول دین است. توحید در عربی به معنی تک خداپرستی است و این گونه باور، بنیادی ترین اصل اعتقادی در اسلام و به معنای یکتا و بی مانند دانستن خدا و همچنین بی شریک بودن او در آفریدن جهان هستی است. از دیدگاه قرآن، توحید یا شرک در زندگی انسان نقش اول را برعهده دارد؛ زیرا کردار و رفتار انسان، نمود باور و اندیشه او است.
==پیامبر خداﷺ:التَّوحیدُ ثَمَنُ الجَنَّةِ؛توحید، بهای بهشت است.
منبع:دانش نامه عقاید اسلامی: ج 5 ص 12
==پیامبر خداﷺ:وَالَّذی بَعَثَنی بِالحَقِّ بَشیرا لایُعَذِّبُ اللّه ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛
سوگند به آن کس که مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز موحد و اهل توحید را در آتش عذاب ندهد.
( التوحید، ص29، ح31 )
==قال الامام حسین – علیه السلام – :
ایُّها النّاسُ اِتَقُوا هولآءِ الذّینَ یُشبهُّونَ اللهَ بِانفُسِهم بل هو الله … ؛
ای مردم! مبادا مثل کسانی باشید که خداوند را به خودشان تشبیه می کنند و حال آن که خداوند هرگز همتا، ضد و مانند ندارد. /تحف العقول، ص 248
... [مشاهده متن کامل]
توحید از اصول دین است. توحید در عربی به معنی تک خداپرستی است و این گونه باور، بنیادی ترین اصل اعتقادی در اسلام و به معنای یکتا و بی مانند دانستن خدا و همچنین بی شریک بودن او در آفریدن جهان هستی است. از دیدگاه قرآن، توحید یا شرک در زندگی انسان نقش اول را برعهده دارد؛ زیرا کردار و رفتار انسان، نمود باور و اندیشه او است.
==پیامبر خداﷺ:التَّوحیدُ ثَمَنُ الجَنَّةِ؛توحید، بهای بهشت است.
منبع:دانش نامه عقاید اسلامی: ج 5 ص 12
==پیامبر خداﷺ:وَالَّذی بَعَثَنی بِالحَقِّ بَشیرا لایُعَذِّبُ اللّه ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛
سوگند به آن کس که مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز موحد و اهل توحید را در آتش عذاب ندهد.
( التوحید، ص29، ح31 )
==قال الامام حسین – علیه السلام – :
ایُّها النّاسُ اِتَقُوا هولآءِ الذّینَ یُشبهُّونَ اللهَ بِانفُسِهم بل هو الله … ؛
ای مردم! مبادا مثل کسانی باشید که خداوند را به خودشان تشبیه می کنند و حال آن که خداوند هرگز همتا، ضد و مانند ندارد. /تحف العقول، ص 248
ذهب در عربی بمعنای رفتن است و سلسله الذهب همآن سلسله طریق و راه است!! که منظور از ان سلسله دراویش و طریقت های عرفانی اسلامی می باشد