سلستین فرنه

دانشنامه عمومی

سلستین فِرنه[ ۱] ( ۱۸۹۶ - ۱۹۶۶ ) آموزگار مبتکر فرانسوی بود که روش مدرن تعلیم و تربیت را در فرانسه بنیاد نهاد. او در روستایی در مرز فرانسه و ایتالیا به دنیا آمد و چون خانواده اش تهی دست بودند مخارج مدرسه برایش سنگین بود و مدتی هم مجبور شد ترک تحصیل کند. در جنگ جهانی اول شرکت داشت و به شدت زخمی شد. در مورد وی و همسرش الیسا[ ۲] می گفتند گرایش کمونیستی دارند و از همین رو در آغاز انتقاد وی را به سیستم تعلیم و تربیت فرانسه، به انگیزه های سیاسی نسبت می دادند.
فرنه اصرار داشت که دانش آموزان باید با چاپ کردن آشنا بشوند و بتوانند همه پرسشهای خودشان را ارائه دهند. آنان تنها در عمل و با جریان آزمون و خطا است که خود را بازمی یابند و اعتماد به نفس پیدا می کنند.
حالا ممکن است آنچه او می گفت نو نباشد اما در قرن پیش و قبل از جنگ جهانی دوم ایده های سلستین فرنه نو بود. دانش آموزان را تشویق به کار جمعی، اعتماد به همدیگر، ضبط فعالیتهای روزانه، تهیه نشریه دیواری و رقابت سازنده با دانش آموزان مدارس دیگر می نمود.
به دلیل ایده های نو و آنچه در مورد گرایش سیاسی وی می گفتند، مدتی در بازداشت خانگی ( نزدیک کوه آلپ ) بود و سفرهای وی از جمله به شوروی ( سال ۱۹۲۵ ) و دیدار با همسر لنین ( نادژدا کوروپسکایا ) برایش مسئله ساز شد.
او اگرچه سال ۱۹۴۳ به جنبش مقاومت فرانسه پیوسته بود، اما بین سالهای ۱۹۵۰ - ۱۹۵۴، از سوی شماری از کمونیست های فرانسوی هم مورد انتقاد قرار گرفت چون به زعم آنان سلستین فرنه، روش های ایدآلیستی را به آموزش و پرورش کشانده است. [ ۳] وی در زمینه تعلیم و تربیت مدرن کتبی را رشته تحریر درآورد. [ ۴] روش او با آموزه های ماکارنکو[ ۵] روسی و یانوش کورچاک لهستانی و مونته سوری[ ۶] ایتالیایی بی شباهت نبود. هم اکنون در کشورهای اروپایی مدارسی به نام وی موجود است.
سلستین فرنه به مشاهده و تجربه، آزمون و خطا و روش و تعالیم رنه دکارت و فرانسیس بیکن بها می داد. او با دانش آموزان به طبیعت می رفت و کلاس هایش همان جا آغاز می شد.
عکس سلستین فرنه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران