سِلِبریتی ( به انگلیسی: Celebrity ) یا چهره[ ۱] به شخصی گفته می شود که معمولاً در زمینه های هنر، جنگ، علم، ورزش، رسانه، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می شود. چهره ها اغلب از طریق رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه های اجتماعی به سرشناسی شان افزوده می شود و علت آن، پرداختن زیاد به موضوعات چهره ها در رسانه ها در جهت تغذیه مطالب نشریات و پایگاه های خبری است. این اتفاق منجر به درآمدزایی آن ها نیز می شود.
یک سلبریتی ممکن است از راه هایی منفی نظیر اختلاس، رسوایی جنسی، اعتیاد، خشونت و حتی به صورت تهمت به آن ها که نزد مردم غیرقابل پذیرش هستند نیز مشهورتر گردد. چهره ها سوژه همیشگی رسانه ها و مردم جهت ایجاد شایعه و به چالش کشیدن هستند.
سلبریتی ( celebrity ) از واژهٔ لاتینِ celebrem مشتق شده است؛ واژه ای که هم بر تجلیل دلالت می کرد و هم بر «ازدحام» ( یا شاید به زبان امروزی «بالارفتن از سر و کول یکدیگر» ) . [ ۲]
شهرت ( fame ) از ریشهٔ لاتین fama را ابتدا ویرژیل در شعر حماسی انئید به رُما گره زد: ایزدبانوی شایعه و منتشرکنندهٔ اخبار که «بال هایش و چندین دهانش را برای گفتن همه چیز» به کار می بست. واژهٔ شهرت در فرانسوی قدیم و انگلیسی میانه به جایی رسید که در قرن سیزدهم میلادی بر برآورد عمومی از فرد و در قرن چهاردهم بر تحسین عمومی او دلالت می کرد. [ ۲]
ستاره ها بیان گر آن اند که انسان بودن در جامعهٔ معاصر یعنی چه. آن ها ایدهٔ خاصی را ابراز می کنند که ما از شخص، از «فرد» در نظر داریم. ایدهٔ «فردیت» برای مایی که بر اساسش زندگی می کنیم، وعده ای خواستنی اما دشوار است و ستاره ها بیان گر هر دو وجه این ایده اند. [ ۲] [ ۴]
ریچارد دایر، استاد بریتانیایی، در کتاب تن های آسمانی توضیح می دهد که یک ستارهٔ هالیوود چه ویژگی ای دارد که مخاطبانش را تا این حد درگیر می کند: او اصلاً شبیه ما نیست و در عین حال کاملاً شبیه ماست. گی دوبور ( فیلسوف فرانسوی ) در جامعهٔ تماشا، در وصف ستاره های سینما گفته بود: «بازنمایی تماشایی از یک انسان زنده». [ ۲] [ ۴]
آن ها مفرّی از روزمرگی، الگویی شوق انگیز از زندگی نیک و رخصتی از تنش ها و اضطراب های مدرنیته در اختیار مردان و زنان معمولی می گذارند. مردم می خواهند با آن ها باشند، شبیهشان باشند یا حتی گاه دقیقاً خود آن ها شوند. [ ۲] [ ۴] سلبریتی بدون مخاطب یا طرفدارانش که او را خلق کرده و از او حمایت می کنند، هیچ چیز نیست. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیک سلبریتی ممکن است از راه هایی منفی نظیر اختلاس، رسوایی جنسی، اعتیاد، خشونت و حتی به صورت تهمت به آن ها که نزد مردم غیرقابل پذیرش هستند نیز مشهورتر گردد. چهره ها سوژه همیشگی رسانه ها و مردم جهت ایجاد شایعه و به چالش کشیدن هستند.
سلبریتی ( celebrity ) از واژهٔ لاتینِ celebrem مشتق شده است؛ واژه ای که هم بر تجلیل دلالت می کرد و هم بر «ازدحام» ( یا شاید به زبان امروزی «بالارفتن از سر و کول یکدیگر» ) . [ ۲]
شهرت ( fame ) از ریشهٔ لاتین fama را ابتدا ویرژیل در شعر حماسی انئید به رُما گره زد: ایزدبانوی شایعه و منتشرکنندهٔ اخبار که «بال هایش و چندین دهانش را برای گفتن همه چیز» به کار می بست. واژهٔ شهرت در فرانسوی قدیم و انگلیسی میانه به جایی رسید که در قرن سیزدهم میلادی بر برآورد عمومی از فرد و در قرن چهاردهم بر تحسین عمومی او دلالت می کرد. [ ۲]
ستاره ها بیان گر آن اند که انسان بودن در جامعهٔ معاصر یعنی چه. آن ها ایدهٔ خاصی را ابراز می کنند که ما از شخص، از «فرد» در نظر داریم. ایدهٔ «فردیت» برای مایی که بر اساسش زندگی می کنیم، وعده ای خواستنی اما دشوار است و ستاره ها بیان گر هر دو وجه این ایده اند. [ ۲] [ ۴]
ریچارد دایر، استاد بریتانیایی، در کتاب تن های آسمانی توضیح می دهد که یک ستارهٔ هالیوود چه ویژگی ای دارد که مخاطبانش را تا این حد درگیر می کند: او اصلاً شبیه ما نیست و در عین حال کاملاً شبیه ماست. گی دوبور ( فیلسوف فرانسوی ) در جامعهٔ تماشا، در وصف ستاره های سینما گفته بود: «بازنمایی تماشایی از یک انسان زنده». [ ۲] [ ۴]
آن ها مفرّی از روزمرگی، الگویی شوق انگیز از زندگی نیک و رخصتی از تنش ها و اضطراب های مدرنیته در اختیار مردان و زنان معمولی می گذارند. مردم می خواهند با آن ها باشند، شبیهشان باشند یا حتی گاه دقیقاً خود آن ها شوند. [ ۲] [ ۴] سلبریتی بدون مخاطب یا طرفدارانش که او را خلق کرده و از او حمایت می کنند، هیچ چیز نیست. [ ۵]
wiki: سلبریتی