[ویکی فقه] سقوط نهی به عدم لزوم امتثال نهی اطلاق می شود.
سقوط نهی، به معنای عدم لزوم امتثال نهی و سقوط آن از عهده مکلف است.معمولا سقوط نهی به دلیل امتثال آن است و مراد از امتثال نهی، ترک فعل منهی عنه است؛ به بیان دیگر، انزجار (انصراف از انجام) عبد ناشی از زجر ( منع ) مولا را امتثال نهی می گویند.
مطلوب در نهی
بحث دیگری که در مبحث نواهی به سقوط نهی مربوط می شود این است که در نهی چه چیزی مطلوب است؛ آیا مطلوب در نهی، سلب کلی به صورت عام مجموعی است و یا سلب به صورت عام استغراقی ؟ هر یک از این دو که مراد باشد، ثمره خاص خود را در سقوط نهی و امتثال آن دارد؛ اگر مطلوب در نهی، سلب کلی به صورت عام مجموعی باشد، نتیجه اش این می شود که تمامی افراد طبیعت باید ترک شود تا امتثال حاصل گردد و در صورتی که مکلف یک بار نهی را مخالفت کند و یکی از افراد طبیعت منهی عنه را در خارج به وجود آورد، این نهی ساقط می شود، زیرا مطلوب مولا در خارج قابلیت تحقق را ندارد، پس اگر بار دوم شخص بخواهد مخالفت کند نهی نسبت به آن ساقط شده است.و اما اگر مطلوب در نهی، سلب به صورت عام استغراقی باشد، نهی به طور مستقل به هر یک از افراد طبیعت تعلق می گیرد؛ بنابراین، اگر یک بار مخالفت کند، یک معصیت کرده و بار دوم نیز مخالفت او حرام است، زیرا نهی به تعداد افراد موضوع مورد نهی، منحل شده است و هر یک جداگانه، نهی دارد.
تعلق نهی به مخالفت دوم
اصولیون برای پاسخ به این سؤال که آیا بعد از یک بار مخالفت، برای مخالفت دوم نیز نهی جداگانه ای وجود دارد یا این که ساقط می شود، مسئله را در دو بخش عالم ثبوت و عالم اثبات بحث نموده اند؛ به این بیان که:در عالم ثبوت، ممکن است متعلق نهی به صورت عام مجموعی و یا عام افرادی باشد.اما در عالم اثبات معمولا به دلیل ظاهر اطلاق نهی و تبادر اطلاق هیئت و ماده امر ، متعلق نهی را، سلب به صورت عام استغراقی دانسته اند.
از موارد دیگر سقوط نهی
...
سقوط نهی، به معنای عدم لزوم امتثال نهی و سقوط آن از عهده مکلف است.معمولا سقوط نهی به دلیل امتثال آن است و مراد از امتثال نهی، ترک فعل منهی عنه است؛ به بیان دیگر، انزجار (انصراف از انجام) عبد ناشی از زجر ( منع ) مولا را امتثال نهی می گویند.
مطلوب در نهی
بحث دیگری که در مبحث نواهی به سقوط نهی مربوط می شود این است که در نهی چه چیزی مطلوب است؛ آیا مطلوب در نهی، سلب کلی به صورت عام مجموعی است و یا سلب به صورت عام استغراقی ؟ هر یک از این دو که مراد باشد، ثمره خاص خود را در سقوط نهی و امتثال آن دارد؛ اگر مطلوب در نهی، سلب کلی به صورت عام مجموعی باشد، نتیجه اش این می شود که تمامی افراد طبیعت باید ترک شود تا امتثال حاصل گردد و در صورتی که مکلف یک بار نهی را مخالفت کند و یکی از افراد طبیعت منهی عنه را در خارج به وجود آورد، این نهی ساقط می شود، زیرا مطلوب مولا در خارج قابلیت تحقق را ندارد، پس اگر بار دوم شخص بخواهد مخالفت کند نهی نسبت به آن ساقط شده است.و اما اگر مطلوب در نهی، سلب به صورت عام استغراقی باشد، نهی به طور مستقل به هر یک از افراد طبیعت تعلق می گیرد؛ بنابراین، اگر یک بار مخالفت کند، یک معصیت کرده و بار دوم نیز مخالفت او حرام است، زیرا نهی به تعداد افراد موضوع مورد نهی، منحل شده است و هر یک جداگانه، نهی دارد.
تعلق نهی به مخالفت دوم
اصولیون برای پاسخ به این سؤال که آیا بعد از یک بار مخالفت، برای مخالفت دوم نیز نهی جداگانه ای وجود دارد یا این که ساقط می شود، مسئله را در دو بخش عالم ثبوت و عالم اثبات بحث نموده اند؛ به این بیان که:در عالم ثبوت، ممکن است متعلق نهی به صورت عام مجموعی و یا عام افرادی باشد.اما در عالم اثبات معمولا به دلیل ظاهر اطلاق نهی و تبادر اطلاق هیئت و ماده امر ، متعلق نهی را، سلب به صورت عام استغراقی دانسته اند.
از موارد دیگر سقوط نهی
...
wikifeqh: سقوط_نهی