[ویکی نور] سفینة النجاة و الکلمات الطریفة دو اثر ملا محسن فیض کاشانی به زبان عربی می باشند که توسط کنگره بزرگ داشت فیض، در کنار هم به چاپ رسیده اند. گزارشی از کتاب سفینة النجاة در قسمت کتاب شناسی آن بطور مجزا موجود است در این مقاله کتاب الکلمات الطریفة معرفی شده است. الکلمات الطریفة، رویکردی است، روان شناختی و جامعه شناختی با نگاهی نقّادانه و آسیب شناسانه به وضعیت روانی و رفتاری اصناف گوناگون مردم در زمان مؤلّف.
در ابتدا پیش گفتاری به زبان فارسی از محمّد امامی کاشانی رئیس کنگره علمی و پژوهشی مولی محسن فیض کاشانی ذکر شده و سپس اصل کتاب در 12 فصل و یک خاتمه بیان گردیده است.
فیض در لابه لای این اثر در کنار نقدهای مکرّر خود نسبت به طبقات مختلف، به ادّعای خود راه راست و طریقه حقّ جویی و حقّ پویی را باز نموده و براستی فیض در این اثر واقعیت های تلخی را نشانه رفته است.
با همه تلخ کامی، می توان این برآیند مثبت را- که کوچک هم نیست- از این اثر ارجمند نتیجه گرفت که همواره کسانی در صنف دانشوران پیدا می شوند که پیش از آن که اجازه دهند تا دیگران به مشی و منش و روش و رفتار آنان خرده بگیرند، خود به نقد بی امان خویش دست می یازند و آثاری چنین از خود و صنف خود به دست دوست و دشمن می سپارند.
در واقع کلمات طریفه را می توان به گونه ای، آسیب شناسی دین باوران و شریعت مداران و سپس دیگر طبقات تلقّی کرد که طبیبی مشهور آن را چنین تند و بی پروا سامان داده، به رشته نوشته کشیده و به گفته خود: آب در جوی روزگار آورده است و سوهانی است، آماده و صیقل آور برای آن کسی که در هوای زدودن زنگارها است و نسخه ای پُرنکته، اگرچه غم انگیز و تلخ، به تلخی داروهای شفابخش.
در ابتدا پیش گفتاری به زبان فارسی از محمّد امامی کاشانی رئیس کنگره علمی و پژوهشی مولی محسن فیض کاشانی ذکر شده و سپس اصل کتاب در 12 فصل و یک خاتمه بیان گردیده است.
فیض در لابه لای این اثر در کنار نقدهای مکرّر خود نسبت به طبقات مختلف، به ادّعای خود راه راست و طریقه حقّ جویی و حقّ پویی را باز نموده و براستی فیض در این اثر واقعیت های تلخی را نشانه رفته است.
با همه تلخ کامی، می توان این برآیند مثبت را- که کوچک هم نیست- از این اثر ارجمند نتیجه گرفت که همواره کسانی در صنف دانشوران پیدا می شوند که پیش از آن که اجازه دهند تا دیگران به مشی و منش و روش و رفتار آنان خرده بگیرند، خود به نقد بی امان خویش دست می یازند و آثاری چنین از خود و صنف خود به دست دوست و دشمن می سپارند.
در واقع کلمات طریفه را می توان به گونه ای، آسیب شناسی دین باوران و شریعت مداران و سپس دیگر طبقات تلقّی کرد که طبیبی مشهور آن را چنین تند و بی پروا سامان داده، به رشته نوشته کشیده و به گفته خود: آب در جوی روزگار آورده است و سوهانی است، آماده و صیقل آور برای آن کسی که در هوای زدودن زنگارها است و نسخه ای پُرنکته، اگرچه غم انگیز و تلخ، به تلخی داروهای شفابخش.
wikinoor: سفینة_النجاة_و_الکلمات_الطریفة