[ویکی نور] سعادت از نگاه فارابی، ترجمه دو کتاب از ابونصر، محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابی (259 - 339ق) با عنوان «تحصیل السعادة» و «التنبیه علی سبیل السعادة» می باشد که توسط علی اکبر جابری مقدم، گردآوری و ترجمه شده است.
انتشار نه چندان مطلوب آثار نگاشته فارابی و ناکافی بودن پژوهش های انجام شده در این باب از نظر نویسنده و احساس نیاز وی به بایسته بودن پرداختن به پرسش ماهیت و طبیعت تفکر اسلامی، انگیزه او از تدوین این اثر بوده است. (مقدمه کتاب).
اعتبار و اهمیت این اثر، از این نظر است که در میان متفکران اسلامی، توجه نویسنده آن، بیشتر از دیگران (حتی ابن سینا) به مباحث حکمت عملی، به ویژه سیاست مدن، معطوف بوده است. (حلبی، علی اصغر).
کتاب، با مقدمه مترجم در اشاره به جایگاه فارابی و آثار وی آغاز و مطالب هر دو کتاب، بدون فصل بندی و تقسیم خاصی، ارائه گردیده است. ابتدا، کتاب «تحصیل السعادة» و سپس «التنبیه علی سبیل السعادة» آمده است.
تحصیل السعادة: یکی از آثار مشهور فارابی است و در انتساب آن به وی جای تردیدی نیست، اما نظیر برخی دیگر از آثار او، به دلیل تنوع عنوان که از آن با عنوان «رساله نیل السعادة»، «رساله تحصیل السعادة»، «فی اغراض فلسفة افلاطون و ارسطوطالیس» و «الفلسفتین» یاده شده، نوعی تشویش در هویت کتاب به وجود آمده است. هرچند، عنوان «تحصیل السعادة»، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و آن هم به دلیل عبارت آغازین کتاب است که می گوید: «ان الاشیاء الانسانیة التی حصلت فی الامم و فی اهل المدن حصلت لهم بها السعادة» و در قرن ششم هجری، غزنوی در کتاب «تتمة صوان الحکمة» با همین عنوان از آن یاد کرده است.
انتشار نه چندان مطلوب آثار نگاشته فارابی و ناکافی بودن پژوهش های انجام شده در این باب از نظر نویسنده و احساس نیاز وی به بایسته بودن پرداختن به پرسش ماهیت و طبیعت تفکر اسلامی، انگیزه او از تدوین این اثر بوده است. (مقدمه کتاب).
اعتبار و اهمیت این اثر، از این نظر است که در میان متفکران اسلامی، توجه نویسنده آن، بیشتر از دیگران (حتی ابن سینا) به مباحث حکمت عملی، به ویژه سیاست مدن، معطوف بوده است. (حلبی، علی اصغر).
کتاب، با مقدمه مترجم در اشاره به جایگاه فارابی و آثار وی آغاز و مطالب هر دو کتاب، بدون فصل بندی و تقسیم خاصی، ارائه گردیده است. ابتدا، کتاب «تحصیل السعادة» و سپس «التنبیه علی سبیل السعادة» آمده است.
تحصیل السعادة: یکی از آثار مشهور فارابی است و در انتساب آن به وی جای تردیدی نیست، اما نظیر برخی دیگر از آثار او، به دلیل تنوع عنوان که از آن با عنوان «رساله نیل السعادة»، «رساله تحصیل السعادة»، «فی اغراض فلسفة افلاطون و ارسطوطالیس» و «الفلسفتین» یاده شده، نوعی تشویش در هویت کتاب به وجود آمده است. هرچند، عنوان «تحصیل السعادة»، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و آن هم به دلیل عبارت آغازین کتاب است که می گوید: «ان الاشیاء الانسانیة التی حصلت فی الامم و فی اهل المدن حصلت لهم بها السعادة» و در قرن ششم هجری، غزنوی در کتاب «تتمة صوان الحکمة» با همین عنوان از آن یاد کرده است.
wikinoor: سعادت_از_نگاه_فارابی