جاسوسی اطلاعات فراری ۲۰۰۷، مجموعه ای از اتهامات بین تیم های فرمول یک بود که در آن اطلاعات فنی محرمانه ای بین تیم ها رد و بدل شد. این جاسوسی تیم های مک لارن، فراری و رنو را درگیر کرد.
فراری در جایزه بزرگ ایالات متحده ۲۰۰۷ به طور رسمی از نایجل استپنی شکایت کرد. تحقیقات جنایی انجام شد که در آخر به اخراج استپنی کشید. [ ۱] فراری تا زمانی که از یکی از کارمندان در مغازه فوتوکپی ایمیلی را دریافت نکرد، از سرقت اطلاعات فنی اش بی اطلاع بود. او دید که این اسناد محرمانه است و متعلق به فراری است و پس از کپی کردن آنها، تصمیم گرفت با مقر تیم در ایتالیا تماس بگیرد. [ ۲] سپس فراری از مک لارن شکایت کرد که در مرحله اول به خاطر نبود مدرک، مک لارن بی گناه شناخته شد. اما وقتی فیا از رانندگان مک لارن درخواست همکاری کرد، رانندگان نیز اطلاعاتی به فیا دادند که معلوم شد افراد زیادی از این ماجرا باخبرند. برای همین مک لارن ۱۰۰ میلیون یورو جریمه شد و تمام امتیازات تیم نیز در جدول سازندگان ۰ شد.
در تعیین خط جایزه بزرگ مجارستان ۲۰۰۷ همیلتون به دستور تیمی عمل نکرد و نگذاشت آلونسو از او سبقت بگیرد. فردای آن روز پیش از شروع مسابقه الونسو وارد مرکز کنفرانس سیار مکلارن شد و خشم خود را به دنیس نشان داد. آلونسو به این موضوع اشاره کرد که اطلاعاتی دارد که افشای آن برای مکلارن فاجعه انگیز است. و اگر او را به همیلتون اولویت ندهد، آنها را در اختیار فیا خواهد گذاشت. چیزی که آلونسو می گفت به آن معنا بود که نه تنها کافلن از اسرار فراری خبر داشته بلکه چنان عمیق به تیم نفوذ کرده که حتی رانندگان به آنها دسترسی داشتند.
پس از این که آلونسو رفت، دنیس از رئیس ستادش، مارتین ویتمارش، دربارهٔ حقیقت داشتن ادعای آلونسو پرسید و جوابی که شنید این بود:
ما تحقیقاتمان از مهندسین بسیار کامل و جامع عمل کردیم. ادعای آلونسو نمی تواند واقعی باشد.
دنیس دست نکشید و با مکس موزلی، رئیس فیا تلفن کرد. بعدها در جلسه ای با فیا، دنیس گفت:
من ناراحت و عصبانی بودم. مکس من را آرام کرد و گفت، اگر احساس کند حرف های آلونسو صحت دارد، پیش از انجام هر کاری با من تماس می گیرد. [ ۴]
تقریباً یک ماه بعد موزلی بدون اینکه دنیس را در جریان بگذارد از رانندگان تیم یعنی: لوئیز همیلتون، فرناندو آلونسو و راننده رزرو تیم پدرو دلاروسا خواست هرگونه اطلاعات فنی محرمانه که از فراری در اختیار دارند اعلام کنند. در عوض فیا اطمینان داد که هر اطلاعاتی که در دسترس باشد منجر به پیگیری راننده تحت قوانین بین المللی ورزش یا آیین نامه فرمول یک، نخواهد شد. با این حال، به رانندگان اطلاع داده شد که اگر بعداً مشخص شد که آنها هرگونه اطلاعات مربوط به فراری را پنهان نگه داشته اند، عواقب جدی می تواند به دنبال داشته باشد. [ ۵]


این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففراری در جایزه بزرگ ایالات متحده ۲۰۰۷ به طور رسمی از نایجل استپنی شکایت کرد. تحقیقات جنایی انجام شد که در آخر به اخراج استپنی کشید. [ ۱] فراری تا زمانی که از یکی از کارمندان در مغازه فوتوکپی ایمیلی را دریافت نکرد، از سرقت اطلاعات فنی اش بی اطلاع بود. او دید که این اسناد محرمانه است و متعلق به فراری است و پس از کپی کردن آنها، تصمیم گرفت با مقر تیم در ایتالیا تماس بگیرد. [ ۲] سپس فراری از مک لارن شکایت کرد که در مرحله اول به خاطر نبود مدرک، مک لارن بی گناه شناخته شد. اما وقتی فیا از رانندگان مک لارن درخواست همکاری کرد، رانندگان نیز اطلاعاتی به فیا دادند که معلوم شد افراد زیادی از این ماجرا باخبرند. برای همین مک لارن ۱۰۰ میلیون یورو جریمه شد و تمام امتیازات تیم نیز در جدول سازندگان ۰ شد.
در تعیین خط جایزه بزرگ مجارستان ۲۰۰۷ همیلتون به دستور تیمی عمل نکرد و نگذاشت آلونسو از او سبقت بگیرد. فردای آن روز پیش از شروع مسابقه الونسو وارد مرکز کنفرانس سیار مکلارن شد و خشم خود را به دنیس نشان داد. آلونسو به این موضوع اشاره کرد که اطلاعاتی دارد که افشای آن برای مکلارن فاجعه انگیز است. و اگر او را به همیلتون اولویت ندهد، آنها را در اختیار فیا خواهد گذاشت. چیزی که آلونسو می گفت به آن معنا بود که نه تنها کافلن از اسرار فراری خبر داشته بلکه چنان عمیق به تیم نفوذ کرده که حتی رانندگان به آنها دسترسی داشتند.
پس از این که آلونسو رفت، دنیس از رئیس ستادش، مارتین ویتمارش، دربارهٔ حقیقت داشتن ادعای آلونسو پرسید و جوابی که شنید این بود:
ما تحقیقاتمان از مهندسین بسیار کامل و جامع عمل کردیم. ادعای آلونسو نمی تواند واقعی باشد.
دنیس دست نکشید و با مکس موزلی، رئیس فیا تلفن کرد. بعدها در جلسه ای با فیا، دنیس گفت:
من ناراحت و عصبانی بودم. مکس من را آرام کرد و گفت، اگر احساس کند حرف های آلونسو صحت دارد، پیش از انجام هر کاری با من تماس می گیرد. [ ۴]
تقریباً یک ماه بعد موزلی بدون اینکه دنیس را در جریان بگذارد از رانندگان تیم یعنی: لوئیز همیلتون، فرناندو آلونسو و راننده رزرو تیم پدرو دلاروسا خواست هرگونه اطلاعات فنی محرمانه که از فراری در اختیار دارند اعلام کنند. در عوض فیا اطمینان داد که هر اطلاعاتی که در دسترس باشد منجر به پیگیری راننده تحت قوانین بین المللی ورزش یا آیین نامه فرمول یک، نخواهد شد. با این حال، به رانندگان اطلاع داده شد که اگر بعداً مشخص شد که آنها هرگونه اطلاعات مربوط به فراری را پنهان نگه داشته اند، عواقب جدی می تواند به دنبال داشته باشد. [ ۵]


