سدر
/sedr/
مترادف سدر: ارز، درخت سلیمان، شربین، کنار، برگ نرم کنار
برابر پارسی: درخت کُنار
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
سدر. [ س َ ] ( ع مص ) فروهشتن موی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). فروگذاشتن موی. ( تاج المصادر بیهقی ). || سراسیمه گردیدن و خیره شدن چشم شتر از شدت گرما یا از شدت سرما. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). سرگشته شدن. ( المصادر زوزنی ). سرگشته شدن شتر از گرما. ( تاج المصادر بیهقی ). خیره شدن چشم. ( تاج المصادر بیهقی ). تحیر بصر. ( بحر الجواهر ). سراسیمه گشتن دیده از شدت گرما چنانکه نتواند دیدن. ( از اقرب الموارد ). || در اصطلاح پزشکی تاریکی باشد که عارض دیده شود هنگام برخاستن از زمین. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). بیماریی است که بدوار ماند و اکثر کشتی سواران را عارض شود. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). و سدر آن را گویند که هرگاه که مردم بر پای خیزد دو چشم او تاریک شود و سر او بگردد و بیم باشد که بیفتد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). علتی باشد که هرگاه که مردم بر پای خیزد چشم او تاریک شود و ضعف اندر آید و سرگشتن پدید آید و زود بگذرد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). تیرگی چشم که با گرانی و گردش سر پدید آید. ( غیاث ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
از اسمای دریاست
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] سدر پودری است که از برگهای خشکیده درختی به همین نام تهیه می شود.
سدر در دو معنا استعمال می شود:
معنای اول: پودر برگهای خشکیده درختی به همین نام می باشد.
معنای دوم: درختی گرم سیری با برگهای کوچک گرد به رنگ تیره می باشد.
کاربرد سدر در ابواب فقه
از آن به هر دو معنا در باب طهارت و به معنای نخست درباب حج سخن گفتهاند.
احکام سدر
...
سدر در دو معنا استعمال می شود:
معنای اول: پودر برگهای خشکیده درختی به همین نام می باشد.
معنای دوم: درختی گرم سیری با برگهای کوچک گرد به رنگ تیره می باشد.
کاربرد سدر در ابواب فقه
از آن به هر دو معنا در باب طهارت و به معنای نخست درباب حج سخن گفتهاند.
احکام سدر
...
wikifeqh: سدر
[ویکی الکتاب] معنی سِدْرٍ: درخت سدر
معنی سِدْرَةِ: یک درخت سدر
ریشه کلمه:
سدر (۴ بار)
«سدر» به گفته بعضی از ارباب لغت: درختی است تناور، که بلندیش گاهی تا چهل متر می رسد، و می گویند: تا دو هزارسال عمر می کند (و سایه بسیار سنگین و لطیفی دارد)، تنها عیب این درخت این است که، خاردار است، ولی با توصیف به «مخضود» از مادّه «خضد» (بر وزن مجد) به معنای بریدن و گرفتن خار، این مشکل نیز در درختان سدر بهشتی حل شده است.
درخت کُنار. (به ضم ک) صحاح، قاموس، نهایه، اقرب و المنجمد آن را شجرالنبق گفتهاند برهان قاطع ذیل لغت کنار (به ضم ک) میگوید: میوهای است سرخ رنگ شبیه به عنّاب لیکن از عناب بزرگتر است . به عربی آن را سدر گویند. و در ذیل لغت سدر گوید: میوهای است معروف و بعضی درخت کنار (به ضم ک) را گفتهاند. در فرهنگ عمید ذیل لغت سدر شکل آن را کشیده و گوید: سدر درخت کنار، شجرالنبق، درختی است تناور و خاردار بلندیش تا 40 متر میرسد میگویند تا دو هزار سال عمر میکند، میوه آن به شکل سنجد و بعد از رسیدن سرخ یا زرد رنگ و شیرین میشود. ثمر آن در طبّ به کار میرود و برگ آن را پس از خشک کردن میسایند و در حمام بدن خود را با آن شستشو میدهند. نا گفته نماند کنار (به ضم ک) غیر از درخت چنار معروف است. . معنی آیه در «خِمْط» و «سَبَاء» گذشت . در «خضد» گفته شد که ان به معنی خم شده و یا بی خار است در این صورت سدر مخضود درخت بی خار یا درختیکه شاخه هایش از کثرت میوه خم شده است. آیه درباره بهشت و سدر نکره است یعنی سدر دنیا مقایسه کرد. مراد از آیه ظاهراً میوه سدر است زیرا که راجع به سایه در آیه بعدی آمده فرموده «وَ ظِلَّ مَمْدود». * . سدره واحد سدر است ضمیر «رآه» ظاهراً به جبرئیل راجع است یعنی آن حضرت جبرئیل را دید «منتهی» یعنی آخر و شاید اسم مکان باشد یعنی محل تمام شدن. معنی آیات چنین است: رسول خدا صلی اللّه علیه و اله و سلم جبرئیل را دفعه دیگر که نازل میشد دید و ان در کنار سدرة المنتهی بود. بهشت جایگاه یا بهشت ابدی در نزد همان سدره است، چشم آن حضرت در دیدن جبرئیل اشتباه نکرد و منحرف نشد. از آیات همین قدر استفاده میشود که سدرة المنتهی محلی است و یا درختیکه که در انتها واقع شده. اما انتهاء چه چیز سدره را میپوشاند؟ روشن نیست. در بعضی آیات مراد از جَنَةُ الْمَأوی بهشت آخرت است مثل . به قرینه این ایه مراد از جنة المأوی بهشت آخرت است . و اگر سدرة المنتهی در آسمان باشد چنانکه از «عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأوی» بدست میآید پس در این صورت آیه در معراج آن حضرت تقریباً صریح است. در المیزان گوید: از آنچه گذشت روشن گردید که ارجاع ضمیر «رآه» به خدا صحیح است و مراد از آن رؤیت قلب است و مراد از نزله اخری نزول آن حضرت است در معراج به کنار سدرة المنتهی یعنی آن حضرت در اثنای معراج به سدرة المنتهی نازل شد و خدا را به قلب خود دید چنانکه در نزله اوّلی دید. آنگاه در بحث روائی حدیثی چند از شیعه و اهل سنت نقل میکند که آن حضرت دو دفعه خدا را با قلب خود دید و از روایات مستفاد میشود که سدرة المنتهی در آسمانهاست . نا گفته نماند نظر علامه طباطبائی متّخذ از احادیث است و اگر احادیث نبود قهراً ضمیر «رآه» را به جبرئیل ارجاع میکردند و نمیگفتند: رجوع آن به خدا صحیح است و در احادیث و صحت و سقم آنها باید تحقیق کرد ظهور آیه چنانکه گفته شد آن است که ضمیر «رآه» راجع به جبرئیل است .
معنی سِدْرَةِ: یک درخت سدر
ریشه کلمه:
سدر (۴ بار)
«سدر» به گفته بعضی از ارباب لغت: درختی است تناور، که بلندیش گاهی تا چهل متر می رسد، و می گویند: تا دو هزارسال عمر می کند (و سایه بسیار سنگین و لطیفی دارد)، تنها عیب این درخت این است که، خاردار است، ولی با توصیف به «مخضود» از مادّه «خضد» (بر وزن مجد) به معنای بریدن و گرفتن خار، این مشکل نیز در درختان سدر بهشتی حل شده است.
درخت کُنار. (به ضم ک) صحاح، قاموس، نهایه، اقرب و المنجمد آن را شجرالنبق گفتهاند برهان قاطع ذیل لغت کنار (به ضم ک) میگوید: میوهای است سرخ رنگ شبیه به عنّاب لیکن از عناب بزرگتر است . به عربی آن را سدر گویند. و در ذیل لغت سدر گوید: میوهای است معروف و بعضی درخت کنار (به ضم ک) را گفتهاند. در فرهنگ عمید ذیل لغت سدر شکل آن را کشیده و گوید: سدر درخت کنار، شجرالنبق، درختی است تناور و خاردار بلندیش تا 40 متر میرسد میگویند تا دو هزار سال عمر میکند، میوه آن به شکل سنجد و بعد از رسیدن سرخ یا زرد رنگ و شیرین میشود. ثمر آن در طبّ به کار میرود و برگ آن را پس از خشک کردن میسایند و در حمام بدن خود را با آن شستشو میدهند. نا گفته نماند کنار (به ضم ک) غیر از درخت چنار معروف است. . معنی آیه در «خِمْط» و «سَبَاء» گذشت . در «خضد» گفته شد که ان به معنی خم شده و یا بی خار است در این صورت سدر مخضود درخت بی خار یا درختیکه شاخه هایش از کثرت میوه خم شده است. آیه درباره بهشت و سدر نکره است یعنی سدر دنیا مقایسه کرد. مراد از آیه ظاهراً میوه سدر است زیرا که راجع به سایه در آیه بعدی آمده فرموده «وَ ظِلَّ مَمْدود». * . سدره واحد سدر است ضمیر «رآه» ظاهراً به جبرئیل راجع است یعنی آن حضرت جبرئیل را دید «منتهی» یعنی آخر و شاید اسم مکان باشد یعنی محل تمام شدن. معنی آیات چنین است: رسول خدا صلی اللّه علیه و اله و سلم جبرئیل را دفعه دیگر که نازل میشد دید و ان در کنار سدرة المنتهی بود. بهشت جایگاه یا بهشت ابدی در نزد همان سدره است، چشم آن حضرت در دیدن جبرئیل اشتباه نکرد و منحرف نشد. از آیات همین قدر استفاده میشود که سدرة المنتهی محلی است و یا درختیکه که در انتها واقع شده. اما انتهاء چه چیز سدره را میپوشاند؟ روشن نیست. در بعضی آیات مراد از جَنَةُ الْمَأوی بهشت آخرت است مثل . به قرینه این ایه مراد از جنة المأوی بهشت آخرت است . و اگر سدرة المنتهی در آسمان باشد چنانکه از «عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأوی» بدست میآید پس در این صورت آیه در معراج آن حضرت تقریباً صریح است. در المیزان گوید: از آنچه گذشت روشن گردید که ارجاع ضمیر «رآه» به خدا صحیح است و مراد از آن رؤیت قلب است و مراد از نزله اخری نزول آن حضرت است در معراج به کنار سدرة المنتهی یعنی آن حضرت در اثنای معراج به سدرة المنتهی نازل شد و خدا را به قلب خود دید چنانکه در نزله اوّلی دید. آنگاه در بحث روائی حدیثی چند از شیعه و اهل سنت نقل میکند که آن حضرت دو دفعه خدا را با قلب خود دید و از روایات مستفاد میشود که سدرة المنتهی در آسمانهاست . نا گفته نماند نظر علامه طباطبائی متّخذ از احادیث است و اگر احادیث نبود قهراً ضمیر «رآه» را به جبرئیل ارجاع میکردند و نمیگفتند: رجوع آن به خدا صحیح است و در احادیث و صحت و سقم آنها باید تحقیق کرد ظهور آیه چنانکه گفته شد آن است که ضمیر «رآه» راجع به جبرئیل است .
wikialkb: سِدْر
دانشنامه عمومی
سدروس یا سِدر نام درختانی است از جنس Cedrus و تیره مخروطیان که شباهت زیادی با کاج دارند، ولی از کاج بسیار تنومندتر و بلندتر می شوند و تا بیش از سه هزار سال عمر می کنند. شاخه های درختان سدروس کشیده، مُطَبَّق و دور یکدیگر است. سدروس ها بومی کوه های هیمالیای غربی و منطقه مدیترانه می باشند. شاخه های این درختان کشیده است و برگ هایشان مانند کاج سوزنی است. چوب این درختان سفید و ضخیم است و در برخی گونه ها چوب کمی سرخ تر است. مخروط این درخت مشابه کاج است.
• قابض است.
• ملین است.
• مسکن است.
• ضد التهاب، ضد انگل، ضد بیماری های مقاربتی، ضد سوزش مجاری ادراری و صفرا بر است.
• سدروس لبنانی
• سدروس مقدس
• سدروس اطلسی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• قابض است.
• ملین است.
• مسکن است.
• ضد التهاب، ضد انگل، ضد بیماری های مقاربتی، ضد سوزش مجاری ادراری و صفرا بر است.
• سدروس لبنانی
• سدروس مقدس
• سدروس اطلسی
wiki: سدر
دانشنامه آزاد فارسی
سِدْر
سِدْر
برگ ساییده شدۀ درختی با نام Ziziphus spina-christi، از خانوادۀ عناب. این درخت در جنوب ایران به کونار/کُنار و سدر معروف است. پوست درخت کُنار دارای مقداری تانن است و در جنوب به مصرف دباغی می رسد. چوب این درخت نیز تا حدی قابل ارتجاع است و برای حمل بار به کار می رود. درخت کُنار در افریقای شمالی، حبشه، و عربستان نیز انتشار دارد.
سِدْر
برگ ساییده شدۀ درختی با نام Ziziphus spina-christi، از خانوادۀ عناب. این درخت در جنوب ایران به کونار/کُنار و سدر معروف است. پوست درخت کُنار دارای مقداری تانن است و در جنوب به مصرف دباغی می رسد. چوب این درخت نیز تا حدی قابل ارتجاع است و برای حمل بار به کار می رود. درخت کُنار در افریقای شمالی، حبشه، و عربستان نیز انتشار دارد.
wikijoo: سدر
جدول کلمات
مترادف ها
رنگ قرمز مایل به زرد، سدر، سرو، چوب سرو، سروازاد
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
واژه سدر
معادل ابجد 264
تعداد حروف 3
تلفظ sedr
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی] ( زیست شناسی )
مختصات ( س دْ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی sedr
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع فرهنگ فارسی عمید
معادل ابجد 264
تعداد حروف 3
تلفظ sedr
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی] ( زیست شناسی )
مختصات ( س دْ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی sedr
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع فرهنگ فارسی عمید
در طب سنتی به معنی سیاهی رفتن چشم است
کُنار ک توی هرمزگانی که زندگی میکنم زیاد هست
میوه ای شیرین و کوچک است .
میوه ای شیرین و کوچک است .
سدرة : سدرة المنتهی ( شجرة )
سِدرَةُ المُنتَهی نام درختی در آسمان هفتم است. این درخت کُنار بر فلک هفتم که منتهای اعمال مردم، نهایت رسیدن علم خلق و منتهای رسیدن جبرئیل است، قرار دارد و فقط محمد ( پیامبر اسلام ) توانست از آن بگذرد.
... [مشاهده متن کامل]
قرآن هم به سدره المنتهی اشاره کرده است "سوره نجم"
همچنین داستان ها و شعر های دیگری درباره این موضوع وجود دارد.
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی آیه . 14 سوره نجم .
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی �14� عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى �15�
نزد سدرة المنتهی. که بهشتِ امن نزد آن است.
سدر: سدرة: سِدْرَةِ الْمُنْتَهی درخت کنار و شجر النبق. تاء آن براى وحدت است، منتهی به معنی محل انتهاء و تمام شدن است، گویی منتهاى عروج است بالاتر از آن رفتن امکان ندارد.
در حدیث آمده است: آنجایی که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مىی باشد، به آن �سِدْرَةِ الْمُنْتَهی � می گویند و در روایات می خوانیم: �سدرة المنتهی� نام درختی است که همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبیح است.
سِدرَةُ المُنتَهی نام درختی در آسمان هفتم است. این درخت کُنار بر فلک هفتم که منتهای اعمال مردم، نهایت رسیدن علم خلق و منتهای رسیدن جبرئیل است، قرار دارد و فقط محمد ( پیامبر اسلام ) توانست از آن بگذرد.
... [مشاهده متن کامل]
قرآن هم به سدره المنتهی اشاره کرده است "سوره نجم"
همچنین داستان ها و شعر های دیگری درباره این موضوع وجود دارد.
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی آیه . 14 سوره نجم .
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی �14� عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى �15�
نزد سدرة المنتهی. که بهشتِ امن نزد آن است.
سدر: سدرة: سِدْرَةِ الْمُنْتَهی درخت کنار و شجر النبق. تاء آن براى وحدت است، منتهی به معنی محل انتهاء و تمام شدن است، گویی منتهاى عروج است بالاتر از آن رفتن امکان ندارد.
در حدیث آمده است: آنجایی که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مىی باشد، به آن �سِدْرَةِ الْمُنْتَهی � می گویند و در روایات می خوانیم: �سدرة المنتهی� نام درختی است که همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبیح است.
درخت کنار که درختی خود رو با عمر بالاست دارای برگهای کوچک تقریبا گرد و شاخه های بسیار خار دار است میوه اش شبیه به زال زالک و شیرین و خوشمزه است از برگ آن پس از خشک کردن و سائیدن بصورت پودر بعنوان سرشور
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
و تن شوری قوی و خُنک و از بین برنده ی انگل و خارش های معمول است. عمده محل رویش آن در دزفول خوزستان است و مردم آن ناحیه علاقه ی وافری به آن دارند
در زبان لری بختیاری
واژه ی کُنار استفاده میشه
ولی همه جا عربیش ( سدر ) رو بکار میبرن
واژه ی کُنار استفاده میشه
ولی همه جا عربیش ( سدر ) رو بکار میبرن