[ویکی فقه] سختی تعلم (قرآن). خداوند به ما دستور داده است که علم را کسب کنیم که البته به دست آوردن و کسب بعضی علوم کار دشواری است.
به دست آوردن و کسب بعضی از علوم دشواری دارد و آموختن آنها کاری سخت و دشوار است،همانطور که در قرآن هم میخوانیم:قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشدا• قال انک لن تستطیع معی صبرا.موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟» • گفت: «تو هرگز نمی توانی با من شکیبایی کنی! .در این جمله خویشتن داری و صبر موسی را در برابر آنچه از اومی بیند با تاکید نفی می کند، وخلاصه می گوید: تونمی توانی آنچه را که در طریق تعلیم از من می بینی تحمل کنی ودلیل بر این تاکید چند چیز است ، اول کلمه ((ان)) دوم آوردن کلمه صبر است به صورت نکره در سیاق نفی ، چون نکره در سیاق نفی ، افاده عمومیت می کند. سوم اینکه گفت : تو استطاعت وتوانایی صبر را نداری ونفرمود ((نسبت به آنچه که تورا تعلیم دهم صبر نداری))چهارم اینکه قدرت بر صبر را با نفی سبب قدرت که عبارت است از احاطه و علم به حقیقت و تاویل واقع نفی می کند پس در حقیقت فعل را با نفی یکی از اسبابش نفی کرده ، ولذا می بینیم موسی در هنگامی که آن عالم معنا وتاویل کرده های خود را بیان کرد تغیری نکرد، بلکه در هنگام دیدن آن کرده ها در مسیر تعلیم بر اوتغیر کرد، ووقتی برایش معنا کرد قانع شد. آری ، علم حکمی دارد ومظاهر علم حکمی دیگر. .
← عدم شکیبایی موسی
۱. ↑ کهف/سوره۱۸، آیه۶۶.
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «سختی تعلم»
...
به دست آوردن و کسب بعضی از علوم دشواری دارد و آموختن آنها کاری سخت و دشوار است،همانطور که در قرآن هم میخوانیم:قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشدا• قال انک لن تستطیع معی صبرا.موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟» • گفت: «تو هرگز نمی توانی با من شکیبایی کنی! .در این جمله خویشتن داری و صبر موسی را در برابر آنچه از اومی بیند با تاکید نفی می کند، وخلاصه می گوید: تونمی توانی آنچه را که در طریق تعلیم از من می بینی تحمل کنی ودلیل بر این تاکید چند چیز است ، اول کلمه ((ان)) دوم آوردن کلمه صبر است به صورت نکره در سیاق نفی ، چون نکره در سیاق نفی ، افاده عمومیت می کند. سوم اینکه گفت : تو استطاعت وتوانایی صبر را نداری ونفرمود ((نسبت به آنچه که تورا تعلیم دهم صبر نداری))چهارم اینکه قدرت بر صبر را با نفی سبب قدرت که عبارت است از احاطه و علم به حقیقت و تاویل واقع نفی می کند پس در حقیقت فعل را با نفی یکی از اسبابش نفی کرده ، ولذا می بینیم موسی در هنگامی که آن عالم معنا وتاویل کرده های خود را بیان کرد تغیری نکرد، بلکه در هنگام دیدن آن کرده ها در مسیر تعلیم بر اوتغیر کرد، ووقتی برایش معنا کرد قانع شد. آری ، علم حکمی دارد ومظاهر علم حکمی دیگر. .
← عدم شکیبایی موسی
۱. ↑ کهف/سوره۱۸، آیه۶۶.
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «سختی تعلم»
...
wikifeqh: سختی_تعلم_(قرآن)