سُتون ( به انگلیسی: column ) عضوی از
سازه است به شکل عمودی که معمولاً برای انتقال و حمل بار سازه های بالایی به سازه های زیرین ایجاد می شود. سازه های مهندسی با هدف مشابه عبارتند از
تاق و فرسب. البته ستون ممکن است وزن هیچ سازه ای را تحمل نکند و تنها برای زیبایی باشد. در مهندسی سازه، ستون به عضوی گفته می شود که نیروی فشاری را تحمل کند؛ بنابراین در ستون ها، بحث
کمانش مطرح و عاملی تعیین کننده است. رفتار کمانشی ستون با پارامتری بنام ضریب لاغری ( KL/r ) تعریف می شود.
در معماری مصر باستان
ایمهوتپ معمار ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد از ستون های سنگی استفاده کرد که سطح
کنده کاری شده آن ها نمایش دهنده دسته های
نی بود. بعضی از زیباترین نمونه های ستون دنیای باستان در
ایران روزگار
امپراطوری هخامنشیان و در
تخت جمشید دیده می شود. ستون در کل به ۲ دسته
بتنی و فلزی تقسیم می شود. ستون هایی که در تخت جمشید و دیگر بناهای تاریخی ساخته شده است در حقیقت از اصول نری و مادگی برای درهم کشیدن این ستون ها استفاده می شود. این امر موجب یک تکه شدن انواع ستون ها می باشد که در شکوه وخلای این بناها و همچنین نقش ایستایی آن نقش مهمی دارد.
• ستون دوریک
• ستون کرینتی
• پیل پا
• پالار
ستون (پایگاه داده). در یک
پایگاه داده رابطه ای ستون ( انگلیسی: Column ) مجموعه ای از مقادیر داده از یک
نوع داده ساده می باشد که برای هر ردیف جدول یک مقدار دارد. یک ستون ممکن است شامل مقادیر متنی، عددی یا حتی اشاره گری به فایل ها در سیستم عامل باشد. برخی سیستم های پایگاه داده رابطه ای اجازه ذخیره سازی انواع داده پیچیده تر را در ستون ها می دهند. اسناد، تصاویر یا حتی کلیپ های ویدئویی نمونه هایی از این انواع هستند. یک ستون می تواند صفت نیز خوانده شود.
ستون (خودرو). ستون ها پشتیبان های عمودی یا نزدیک به عمودی محدوده پنجره یا گلخانه خودرو هستند که از نمای جانبی و از جلو به عقب به ترتیب با نام ستون A ، B ، C یا ( در خودروهای
بزرگ تر ) ستون D مشخص می شوند.
شیوهٔ نام گذاری الفبایی منسجم برای ستون های خودرو، امکان استفاده از ارجاع دهی مشترک در تمام گفتگوهای طراحی و ارتباطات منتقدانه را فراهم می کند. به عنوان مثال تیم های نجات جهت تسهیل برقراری ارتباط به هنگام بریدن بدنهٔ خودروهای تخریب شده با استفاده از فک های حیات، از اسامی ستون های خودرو بهره می برند. [ ۱]
در مواردی که ستون B ( یا میانی ) در خودروهای
سدان چهار در به کار رفته باشد، این ستون معمولاً یک سازهٔ فولادی بسته است که به واسطهٔ
جوشکاری به بخش زیرین رکاب و صفحه کف خودرو، و در بالا نیز به ریل یا پنل سقف خودرو متصل شده است. [ ۲] این ستون به عنوان یک پشتیبان ساختاری برای سقف خودرو کاربرد داشته، و به عنوان محلی برای نصب
کلون درهای جلو و
لولای درهای عقب طراحی می شود. [ ۲]
طراحی درها و سقف یک خودرو، به عنوان پرهزینه ترین بخش های بدنه جهت توسعه یا بازسازی، مهم ترین فاکتور جهت برآورده کردن استانداردهای
ایمنی و تصادف است. [ ۳] در طراحی برخی خودروها از ستون های A ( حاشیهٔ
شیشه جلو ) نازک تر و شکاف دار جهت بهبود میدان دید راننده، و در نتیجه کاهش
نقاط کور استفاده شده و جهت استحکام بیشتر، این ستون ها از
فولاد آلیاژی محکم تر ساخته می شوند. [ ۳] ستون B یا ستون میانی خودرو به عنوان «یکی از پیچیده ترین ساختارهای ممکن در میان سایر بخش های خودرو» ممکن است از یک سازهٔ چند لایه شامل لایه هایی با طول ها و استحکام های مختلف تشکیل شده باشد. [ ۴]
وسایل نقله بسته ای که فاقد ستون B یاشند، به طور گسترده ای با نام
سقف سخت شناخته می شوند و تاکنون به دو شکل دو یا چهار در و در قالب مدل های کوپه، سدان و استیشن واگن موجود بوده اند. [ ۵] طرح های بدون ستون B یا میانی در پشت درهای جلو برای پشتیبانی سقف خودرو، میدان دید بیشتری را برای سرنشینان خودرو فراهم می کنند، با این حال لازم است که سازه های زیرین بدنه جهت افزایش استحکام ساختاری خودرو تقویت شوند. [ ۶] در اوایل دهه ۱۹۷۰، شرکت
جنرال موتورز گسترهٔ استفاده از واژهٔ «سقف سخت» را به گونه ای گسترش داد که مدل هایی که دارای ستون B بودند را نیز در بر بگیرد؛ اگرچه «تا آن زمان بیشتر افراد تصور می کردند که یک خودروی سقف سخت، خودرویی است که فاقد ستون میانی باشد. »[ ۷]