[ویکی فقه] امروزه، تمدن منحط و سرگشته ی غربِ تمامیت خواه درصدد بر آمده است تا برای ترویج انسان محوری و اومانیسم در برابر خدامحوری، با استفاده از رسانه ها و ابزراهای نوین جنگ نرم، ملت های مستقل جهان به ویژه جمهوری اسلامی ایران را در زیر سلطه فرهنگی خود قرار دهد.
ازجمله مقاصد رسانه ها اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی ها است که البته اهداف تربیتی به شکل پررنگ در ورای آن نهفته است. به گفته دانشمندان علوم ارتباطات، عصری که در آن قرار داریم، عصر فراارتباطات و عصر سلطه رسانه ها بر زندگی انسان ها است. نظریه پردازان علوم روان شناسی و جامعه شناسی، یاد گیری غیرمستقیم را ازجمله پایدارترین و ماندگارترین یادگیری هایی بیان می کنند که از خواستگاه های آن، رسانه ها و به ویژه رسانه های تصویری است. از این رو، پرسش اصلی این مقاله چنین است: اهداف دشمن از تغییر سبک زندگ ی ایرانی اسلامی چیست؟درباره پیشینه تحقیق، گفتنی است که مقالات متعددی توسط صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی در مجلات و سایت های اینترنتی نگاشته شده، اما مقاله حاظر از منظر تهدید نرم این مسأله را مورد کنکاش و بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیلی، با مطالعه اسناد و مدارک و استفاده از منابع کتابخانه ای و مراجعه به آمارهای رسمی نوشته شده است.
مقدمه
با شروع انقلاب صنعتی و تکنولوژیک از حدود دو قرن پیش تاکنون، زندگی بشر چنان تحت تأثیر قرارگرفته که در تصور و مخیله کمتر اندیشمند و نظریه پردازی می گنجید. پیشرفت علوم و فنون، صنعتی شدن، رشد شهرنشینی، افزایش تولید، گسترش وسایل ارتباطی و... تنها جلوه هایی از پدیده های ظاهری انقلاب صنعتی به شمار می آیند. ادبیات، هنر، سیاست، روان شناسی، زندگی خانوادگی و اعتقادی و... به شکل عمیق و در مدت زمان بسیارکوتاهی دستخوش تحول و دگرگونی قرارگرفته است. دگرگونی جوامع روستایی، از هم پاشیدن آداب و فرهنگ های سنتی کهن و تغییر در اعتقادات مذهبی و... به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها، هنوز نیز با سرعتی باورنکردنی ادامه دارد.از دیگر سوی، با فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی و رونمایی از نسل جدید ابزارهای رسانه ای نظیر: ماهواره ها، اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، علاوه بر تسلط بر زندگی خصوصی و کانون های خانوادگی، گسترده شدن چتر امپریالیزم خبری و جهانی سازی فرهنگ غربی تحت عنوان لیبرال - دموکراسی، تمدن و فرهنگ کشورها و توده های مستقل را با چالش بسیار بزرگی مواجه کرده است. با آهنگ رشد سریع تکنولوژی و انفجار اطلاعات؛ سبک زندگی، اخلاق، معنویت و سنت ها و رسوم ملی و مذهبی دچار بحران شده و انسان بریده از خدا با افسارگسیختگی هرچه تمام تر در حال تاختن به سوی تمدن نوینی است که ره آورد آن چیزی جز تحیر و سرگشتگی نیست. این تحولات و کشاکش بین معنویت و دنیاگرایی، اساس تحولات آینده بشر است چالشی که امروزه در درون کشورها و بین کشورهای مختلف نیز دیده می شود.اهمیت رسانه های گروهی تا حدی است که در تقسیم بندی مراحل تاریخی تمدن بشر، به طور کامل لحاظ شده است. آلوین تافلر تمدن بشری را به سه مرحله تقسیم می کند که شامل: مرحله کشاورزی، مرحله صنعتی و مرحله فراصنعتی یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عصر فراصنعتی، قدرت در دست کسانی است که شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار خود دارند.
← انقلاب اسلامی
سبک در لغت به معنی طرز، شیوه، روش، طرز بیان ما فی الضمیر را گویند. زندگی به معنای زنده بودن، زیست، حیات، مدت عمر، وضع مالی، مال و منال بیان شده است . سبک زندگ ی که از آن به life style تعب یر م ی شود، همان سبک و یا طرز زندگ ی است. سبک زندگی همان شیوه و طرز زندگی است که هرکس در یک جامعه برای خود برگزیده و بر اساس آن رفتار و کردار خود را شکل می دهد. ترکیب سبک زندگی در کتاب های لغت، به معنای روش خاصی از زندگی و فعالیت یک شخص یا گروه آمده است. در این راستا به مواردی چون: عادت ها، نگرش ها، سلیقه ها، معیارهای اخلاقی و سطح اقتصادی توجه می شود که با هم شیوه زندگی فرد یا گروه انسانی را شکل می دهد. برابر تعریف برخی دیگر از اندیشمندان، سبک زندگی عبارت است از: حد و مرزی که در چارچوب آن اعضاء از جهت توزیع درآمدها و انگیزش ها شبیه یا متفاوت از یکدیگر باشند.سبک زندگ ی هر فرد، گروه و ملت ی منبعث از فرهنگ و آداب ورسوم آن فرد، گروه و ملت است. ادوارد تایلور (۱۸۳۲ـ ۱۹۱۷م) نخستین انسان شناس برجسته بریتانیایی است که همزمان با پژوهش های مردم شناسی خود درباره تاریخ آغازین بشر و توسعه تمدن، در سال ۱۸۷۱ میلادی، کتابی با عنوان «فرهنگ ابتدایی» نوشت که سرآغاز آن، نخستین تعریف رسمی و فنی فرهنگ را در بر داشت: «فرهنگ یا تمدن به مفهوم وسیع کلمه در قوم شناسی، عبارت از مجموعه علوم، دانش ها، هنرها، افکار و عقاید، اخلاقیات، مقررات و قوانین، آداب ورسوم و سایر آموخته ها و عاداتی است که انسان به عنوان عضوی از جامعه کسب می کند» .
← جوهر اصلی سبک زندگی
...
ازجمله مقاصد رسانه ها اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی ها است که البته اهداف تربیتی به شکل پررنگ در ورای آن نهفته است. به گفته دانشمندان علوم ارتباطات، عصری که در آن قرار داریم، عصر فراارتباطات و عصر سلطه رسانه ها بر زندگی انسان ها است. نظریه پردازان علوم روان شناسی و جامعه شناسی، یاد گیری غیرمستقیم را ازجمله پایدارترین و ماندگارترین یادگیری هایی بیان می کنند که از خواستگاه های آن، رسانه ها و به ویژه رسانه های تصویری است. از این رو، پرسش اصلی این مقاله چنین است: اهداف دشمن از تغییر سبک زندگ ی ایرانی اسلامی چیست؟درباره پیشینه تحقیق، گفتنی است که مقالات متعددی توسط صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی در مجلات و سایت های اینترنتی نگاشته شده، اما مقاله حاظر از منظر تهدید نرم این مسأله را مورد کنکاش و بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیلی، با مطالعه اسناد و مدارک و استفاده از منابع کتابخانه ای و مراجعه به آمارهای رسمی نوشته شده است.
مقدمه
با شروع انقلاب صنعتی و تکنولوژیک از حدود دو قرن پیش تاکنون، زندگی بشر چنان تحت تأثیر قرارگرفته که در تصور و مخیله کمتر اندیشمند و نظریه پردازی می گنجید. پیشرفت علوم و فنون، صنعتی شدن، رشد شهرنشینی، افزایش تولید، گسترش وسایل ارتباطی و... تنها جلوه هایی از پدیده های ظاهری انقلاب صنعتی به شمار می آیند. ادبیات، هنر، سیاست، روان شناسی، زندگی خانوادگی و اعتقادی و... به شکل عمیق و در مدت زمان بسیارکوتاهی دستخوش تحول و دگرگونی قرارگرفته است. دگرگونی جوامع روستایی، از هم پاشیدن آداب و فرهنگ های سنتی کهن و تغییر در اعتقادات مذهبی و... به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها، هنوز نیز با سرعتی باورنکردنی ادامه دارد.از دیگر سوی، با فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی و رونمایی از نسل جدید ابزارهای رسانه ای نظیر: ماهواره ها، اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، علاوه بر تسلط بر زندگی خصوصی و کانون های خانوادگی، گسترده شدن چتر امپریالیزم خبری و جهانی سازی فرهنگ غربی تحت عنوان لیبرال - دموکراسی، تمدن و فرهنگ کشورها و توده های مستقل را با چالش بسیار بزرگی مواجه کرده است. با آهنگ رشد سریع تکنولوژی و انفجار اطلاعات؛ سبک زندگی، اخلاق، معنویت و سنت ها و رسوم ملی و مذهبی دچار بحران شده و انسان بریده از خدا با افسارگسیختگی هرچه تمام تر در حال تاختن به سوی تمدن نوینی است که ره آورد آن چیزی جز تحیر و سرگشتگی نیست. این تحولات و کشاکش بین معنویت و دنیاگرایی، اساس تحولات آینده بشر است چالشی که امروزه در درون کشورها و بین کشورهای مختلف نیز دیده می شود.اهمیت رسانه های گروهی تا حدی است که در تقسیم بندی مراحل تاریخی تمدن بشر، به طور کامل لحاظ شده است. آلوین تافلر تمدن بشری را به سه مرحله تقسیم می کند که شامل: مرحله کشاورزی، مرحله صنعتی و مرحله فراصنعتی یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عصر فراصنعتی، قدرت در دست کسانی است که شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار خود دارند.
← انقلاب اسلامی
سبک در لغت به معنی طرز، شیوه، روش، طرز بیان ما فی الضمیر را گویند. زندگی به معنای زنده بودن، زیست، حیات، مدت عمر، وضع مالی، مال و منال بیان شده است . سبک زندگ ی که از آن به life style تعب یر م ی شود، همان سبک و یا طرز زندگ ی است. سبک زندگی همان شیوه و طرز زندگی است که هرکس در یک جامعه برای خود برگزیده و بر اساس آن رفتار و کردار خود را شکل می دهد. ترکیب سبک زندگی در کتاب های لغت، به معنای روش خاصی از زندگی و فعالیت یک شخص یا گروه آمده است. در این راستا به مواردی چون: عادت ها، نگرش ها، سلیقه ها، معیارهای اخلاقی و سطح اقتصادی توجه می شود که با هم شیوه زندگی فرد یا گروه انسانی را شکل می دهد. برابر تعریف برخی دیگر از اندیشمندان، سبک زندگی عبارت است از: حد و مرزی که در چارچوب آن اعضاء از جهت توزیع درآمدها و انگیزش ها شبیه یا متفاوت از یکدیگر باشند.سبک زندگ ی هر فرد، گروه و ملت ی منبعث از فرهنگ و آداب ورسوم آن فرد، گروه و ملت است. ادوارد تایلور (۱۸۳۲ـ ۱۹۱۷م) نخستین انسان شناس برجسته بریتانیایی است که همزمان با پژوهش های مردم شناسی خود درباره تاریخ آغازین بشر و توسعه تمدن، در سال ۱۸۷۱ میلادی، کتابی با عنوان «فرهنگ ابتدایی» نوشت که سرآغاز آن، نخستین تعریف رسمی و فنی فرهنگ را در بر داشت: «فرهنگ یا تمدن به مفهوم وسیع کلمه در قوم شناسی، عبارت از مجموعه علوم، دانش ها، هنرها، افکار و عقاید، اخلاقیات، مقررات و قوانین، آداب ورسوم و سایر آموخته ها و عاداتی است که انسان به عنوان عضوی از جامعه کسب می کند» .
← جوهر اصلی سبک زندگی
...
wikifeqh: سبک_زندگی_غربی