سایکدلیک راک یا راک روان گردان[ ۱] ( به انگلیسی: Psychedelic rock ) سبکی از موسیقی راک ملهم از فرهنگ روان گردان ( سایکدلیک ) است و تلاش دارد تأثیرهایی مشابه استفاده از داروهای روانگردان ( مواد مخدر و محرک ) ایجاد کند.
در این سبک، افکت ها و تکنیک های جدیدی در ضبط استفاده می شود که متأثر از منابع غیر غربی مانند راگاها و درُونهای موسیقی هندی است. این سبک در اواسط دههٔ ۶۰ میلادی و به وسیله گروه هایی هم چون بیتلز، بِردز و یاردبردز و پینک فلوید پایه گذاری شد و گروه های راک و بلوز راک انگلیسی و آمریکایی نظیر گریت فول دد، جفرسن ایرپلین، جیمی هندریکس، کریم، دورز و پینک فلوید به عنوان یک ژانر موسیقی به آن رسمیت دادند. در سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ سایکدیلیک راک با فستیوال های تابستان عشق و وودستاک به اوج خود رسید و به یک جنبش موسیقایی بین المللی به همراه جلوه های وسیع ضدفرهنگی تبدیل شد و در نهایت، از دست رفتن و مرگ مهره های کلیدی این سبک و جنبش بازگشت به ریشه های راک، وقتی جامعه در حال تغییر نگرش بود و پیش از آن که این سبک از بین برود، سبب شد بازماندگان به سبک های دیگری روی بیاورند. ( بعضی هنرمندان مانند پینک فلوید تا آخر خصلت های سایکدلیک شان را حفظ کردند ) .
سایکدلیک راک بر خلق سبک هایی نظیر سایکدلیک پاپ و سایکدلیک سول نیز تأثیر گذاشت. همچنین پُلی شد برای انتقال فُرم های اولیهٔ موسیقی بلوز و فولک مبتنی بر راک ( مانند بلوز راک و فولک راک ) به پراگرسیو راک، گلم راک و هارد راک و نتیجهٔ این دگردیسی گسترش زیر شاخه هایی مثل هوی متال بود. از اواخر دهه هفتاد میلادی سایکدلیک در شکل های جدیدی مانند نئو سایکدلیا احیا شد.
به عنوان یک سبک موسیقی، سایکدلیک راک تلاش دارد اثرات استفاده از مواد مخدر و محرک را با تلفیق جلوه های جدید صوتی الکترونیک، تکنوازی های طولانی مدت و بداهه نوازی که به ویژه تحت تأثیرعرفان شرقی بود و با استفاده از سازهای نامتعارف موسیقی شرقی بخصوص سازهای هندی یا تلفیق عناصر موسیقی شرقی انعکاس می یافت، افزایش دهد. ویژگی های اصلی آن شامل:
• گیتار الکتریک که اغلب با Audio feedback، وا وا و فازباکس همراه است. [ ۲]
• افکت های صوتی که با مهارت به کار گرفته می شود. [ ۳]
• استفاده از سازهای غیرمتعارف با تأکید ویژه بر تبلا و سیتار. [ ۴]
• حضور پر رنگ سازهای کلیدی نظیر اُرگ، هارپسیکورد یا ملوترون. [ ۵]
• تکنوازی طولانی مدت سازهای الکترونیک ابتدایی نظیر سینث سایزر و ترمین. [ ۶] [ ۷] [ ۸]
• شعرهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر و محرک اشاره دارد نظیر «خرگوش سفید» از جفرسن ایرپلین و «گرد ارغوانی» از جیمی هندریکس.
• اشعار سورئال، عجیب و غریب، رمزآمیز یا ملهم از ادبیات و …[ ۹]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر این سبک، افکت ها و تکنیک های جدیدی در ضبط استفاده می شود که متأثر از منابع غیر غربی مانند راگاها و درُونهای موسیقی هندی است. این سبک در اواسط دههٔ ۶۰ میلادی و به وسیله گروه هایی هم چون بیتلز، بِردز و یاردبردز و پینک فلوید پایه گذاری شد و گروه های راک و بلوز راک انگلیسی و آمریکایی نظیر گریت فول دد، جفرسن ایرپلین، جیمی هندریکس، کریم، دورز و پینک فلوید به عنوان یک ژانر موسیقی به آن رسمیت دادند. در سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ سایکدیلیک راک با فستیوال های تابستان عشق و وودستاک به اوج خود رسید و به یک جنبش موسیقایی بین المللی به همراه جلوه های وسیع ضدفرهنگی تبدیل شد و در نهایت، از دست رفتن و مرگ مهره های کلیدی این سبک و جنبش بازگشت به ریشه های راک، وقتی جامعه در حال تغییر نگرش بود و پیش از آن که این سبک از بین برود، سبب شد بازماندگان به سبک های دیگری روی بیاورند. ( بعضی هنرمندان مانند پینک فلوید تا آخر خصلت های سایکدلیک شان را حفظ کردند ) .
سایکدلیک راک بر خلق سبک هایی نظیر سایکدلیک پاپ و سایکدلیک سول نیز تأثیر گذاشت. همچنین پُلی شد برای انتقال فُرم های اولیهٔ موسیقی بلوز و فولک مبتنی بر راک ( مانند بلوز راک و فولک راک ) به پراگرسیو راک، گلم راک و هارد راک و نتیجهٔ این دگردیسی گسترش زیر شاخه هایی مثل هوی متال بود. از اواخر دهه هفتاد میلادی سایکدلیک در شکل های جدیدی مانند نئو سایکدلیا احیا شد.
به عنوان یک سبک موسیقی، سایکدلیک راک تلاش دارد اثرات استفاده از مواد مخدر و محرک را با تلفیق جلوه های جدید صوتی الکترونیک، تکنوازی های طولانی مدت و بداهه نوازی که به ویژه تحت تأثیرعرفان شرقی بود و با استفاده از سازهای نامتعارف موسیقی شرقی بخصوص سازهای هندی یا تلفیق عناصر موسیقی شرقی انعکاس می یافت، افزایش دهد. ویژگی های اصلی آن شامل:
• گیتار الکتریک که اغلب با Audio feedback، وا وا و فازباکس همراه است. [ ۲]
• افکت های صوتی که با مهارت به کار گرفته می شود. [ ۳]
• استفاده از سازهای غیرمتعارف با تأکید ویژه بر تبلا و سیتار. [ ۴]
• حضور پر رنگ سازهای کلیدی نظیر اُرگ، هارپسیکورد یا ملوترون. [ ۵]
• تکنوازی طولانی مدت سازهای الکترونیک ابتدایی نظیر سینث سایزر و ترمین. [ ۶] [ ۷] [ ۸]
• شعرهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر و محرک اشاره دارد نظیر «خرگوش سفید» از جفرسن ایرپلین و «گرد ارغوانی» از جیمی هندریکس.
• اشعار سورئال، عجیب و غریب، رمزآمیز یا ملهم از ادبیات و …[ ۹]
wiki: سایکدلیک راک