سایپا شاهین ( با نام پروژه ای اس پی۱۰۰ ) خودروی سواری ساخت گروه خودروسازی سایپا است. شاهین از پلت فرم مشترک با تویوتا بلتا و ولیکس سی۳۰ استفاده می کند.
در خودروی شاهین از موتور بهبودیافتهٔ M15 TC استفاده شده است که ساختار کلی آن مشابه موتور خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است؛ ولی در این خودرو از توربوشارژر برای افزایش توان و گشتاور موتور بهره گرفته شده است. بناست که در آینده روی این خودرو موتور ME16 که نسخهٔ ایرانی موتور EC5 گروه پی اس ای است، به کار رود.
از امکانات رفاهی و آپشن های سایپا شاهین می توان به فرمان برقی، رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی، کی لس استارتر، دوربین عقب، مانیتور لمسی، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید PEPS، سانروف، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی، سیستم پایش فشار باد تایر TPMS، نشانگر تعویض دنده، چراغ دی لایت و چراغ اتوماتیک و صندلی چرمی اشاره کرد.
سایپا که شاهین را با نام «رهام» در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی کرد؛ در اسفند ۱۳۹۸ نام آن را به «شاهین» تغییر داد و در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ پیش فروش آن را آغاز کرد. تولید انبوه شاهین در آذر ۱۳۹۹ آغاز و نهایتاً اولین سری آن در اسفند ۱۳۹۹ تحویل داده شد. با این وجود، خریداران مدل های اولیه اذعان داشتند که خودروی آنها دارای ایرادات قابل توجهی است. سایپا بعدها مدعی افزایش کیفیت شاهین نسبت به مدل های اولیه شد.
سایپا شاهین در فاز توسعه با کد «اس پی۱۰۰» شناخته می شد[ ۲] که برخی منابع خبری نام کلی آن را «ایکس۳۰۰» و به عنوان خودرویی ملی پس از مدل های ایکس۱۰۰ ( خانوادهٔ پراید ) و ایکس۲۰۰ ( تیبا، ساینا و کوییک ) می دانستند؛ که بر روی پلت فرمی با ابعاد بزرگتر از این مدل ها قرار دارد. [ ۳]
در سال ۱۳۹۳ و در مصاحبه های مدیران بلندمرتبهٔ سایپا رسماً از پروژه ای به نام اس پی۱۰۰ سخن به میان آمد[ ۴] و در همان بازهٔ زمانی بود که تصاویری از کانسپت و ماکت گِلی این خودرو ( در مقیاس ۱:۴ ) در مرکز تحقیقات سایپا در فضای مجازی انتشار یافت. [ ۵] در آن زمان گفته شد که قرار است ۵ خودرو بر اساس پلت فرم آن ساخته شوند و همچنین وعده داده شد که محصول نهایی این پروژه در سال ۱۳۹۵ عرضه خواهد شد. [ ۶] در اواخر سال ۱۳۹۳ و در حاشیه دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا ( که در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می شد ) نیز ماکتی ۱:۱ ( در مقیاس واقعی ) از این خودرو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر خودروی شاهین از موتور بهبودیافتهٔ M15 TC استفاده شده است که ساختار کلی آن مشابه موتور خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است؛ ولی در این خودرو از توربوشارژر برای افزایش توان و گشتاور موتور بهره گرفته شده است. بناست که در آینده روی این خودرو موتور ME16 که نسخهٔ ایرانی موتور EC5 گروه پی اس ای است، به کار رود.
از امکانات رفاهی و آپشن های سایپا شاهین می توان به فرمان برقی، رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی، کی لس استارتر، دوربین عقب، مانیتور لمسی، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید PEPS، سانروف، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی، سیستم پایش فشار باد تایر TPMS، نشانگر تعویض دنده، چراغ دی لایت و چراغ اتوماتیک و صندلی چرمی اشاره کرد.
سایپا که شاهین را با نام «رهام» در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی کرد؛ در اسفند ۱۳۹۸ نام آن را به «شاهین» تغییر داد و در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ پیش فروش آن را آغاز کرد. تولید انبوه شاهین در آذر ۱۳۹۹ آغاز و نهایتاً اولین سری آن در اسفند ۱۳۹۹ تحویل داده شد. با این وجود، خریداران مدل های اولیه اذعان داشتند که خودروی آنها دارای ایرادات قابل توجهی است. سایپا بعدها مدعی افزایش کیفیت شاهین نسبت به مدل های اولیه شد.
سایپا شاهین در فاز توسعه با کد «اس پی۱۰۰» شناخته می شد[ ۲] که برخی منابع خبری نام کلی آن را «ایکس۳۰۰» و به عنوان خودرویی ملی پس از مدل های ایکس۱۰۰ ( خانوادهٔ پراید ) و ایکس۲۰۰ ( تیبا، ساینا و کوییک ) می دانستند؛ که بر روی پلت فرمی با ابعاد بزرگتر از این مدل ها قرار دارد. [ ۳]
در سال ۱۳۹۳ و در مصاحبه های مدیران بلندمرتبهٔ سایپا رسماً از پروژه ای به نام اس پی۱۰۰ سخن به میان آمد[ ۴] و در همان بازهٔ زمانی بود که تصاویری از کانسپت و ماکت گِلی این خودرو ( در مقیاس ۱:۴ ) در مرکز تحقیقات سایپا در فضای مجازی انتشار یافت. [ ۵] در آن زمان گفته شد که قرار است ۵ خودرو بر اساس پلت فرم آن ساخته شوند و همچنین وعده داده شد که محصول نهایی این پروژه در سال ۱۳۹۵ عرضه خواهد شد. [ ۶] در اواخر سال ۱۳۹۳ و در حاشیه دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا ( که در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می شد ) نیز ماکتی ۱:۱ ( در مقیاس واقعی ) از این خودرو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. [ ۷]
wiki: سایپا شاهین