سایپا

دانشنامه آزاد فارسی

سایْپا
سایْپا
(عنوان اختصاری عبارت فرانسوی Sociètè Annonyme Iranienne de Production Automobile) شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل، تأسیس شده در ۱۳۴۴ش، با سرمایۀ اولیۀ ۱۶۰میلیون ریال به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران. این شرکت در ۱۵ اسفند ۱۳۴۵ ثبت شد و در اواخر ۱۳۴۷ به مرحلۀ بهره برداری رسید. شرکت سایپا تولید اولین محصولات خود را که شامل «وانت آکا» و «سواری ژیان» بود، با روش کاملاً دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز کرد. تولیدات شرکت بعد از ۱۳۵۳ سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات آن افزوده شد. نام شرکت در اوایل ۱۳۵۴ با حذف کلمۀ سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن، به «شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل» (سایپا) تغییر یافت. این شرکت در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت درآمد و از ۱۸ آذرماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. محصولات این شرکت در سال های مختلف عبارت اند از «رنو ۵» (۱۳۵۵ـ۱۳۷۳)؛ «وانت نیسان» (۱۳۶۳ـ۱۳۶۹)؛ «وانت نیسان دو کابین» (۱۳۷۱ـ۱۳۷۳)؛ «رنو ۲۱» (۱۳۷۱ـ۱۳۷۳)؛ «پراید کاربراتوری» (از ۱۳۷۳ تاکنون) و به دنبال قرارداد منعقده با شرکت کیاموتور کره جنوبی «پراید Face Lift» و «پراید انژکتوری» (از ۱۳۷۹تاکنون)؛ «زانتیا» (از بهمن ۱۳۸۰).

پیشنهاد کاربران

سایپا، ( سرواژه: شرکت سهامی ایرانی سازنده خودرو ( به فرانسوی: Société anonyme iranienne de production des automobile ) ) شرکت خودروساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ تٱسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن، بودند و از سال ۱۳۴۷، سایپا که مقر آن در تهران بود، بسیاری از مدل های ژیان را می ساخت.
...
[مشاهده متن کامل]

دولت ایران، شرکت سایپا را در ۱۶ تیر ۱۳۵۸ به مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۲، تولید خودروی پراید نخستین خودروی سایپا آغاز و در سال ۱۳۸۷ تیبا دومین خودروی ملی ایران که همهٔ اجزای آن ساخت ایران است، رونمایی شد. این خودرو، عرضهٔ محصولات سایپا در ایران را ادامه بخشید اما در دهه های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سایپا چندین خودروی انحصاری را طراحی و به بازار عرضه کرد که همگی با استقبال مشتریان روبرو شدند: تیبا ۲، ساینا، کوییک و اطلس. همچنین شاهین که بدنهٔ آن برپایهٔ پلتفرم بی تویوتا و پیشرانهٔ آن برپایهٔ پیشرانهٔ پژو ۳۰۱ است، دومین گام ایران برای ساخت خودروی ملی نامیده شد و در سال ۲۰۲۴ سایپا آریا محصولی جدید از سایپا تولید خواهد شد
سایپا، در سال ۱۳۴۴ با نام خودروهای شرکت سایپا، وانت آکا و سواری ژیان بودند. تجاری SAIPAC کامل: Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën و با مشارکت خودرو ساز فرانسوی، سیتروئن بنیان نهاده شد.
این شرکت از سال ۱۳۴۷، انواع مدل های ژیان را می ساخت. در سال ۱۳۵۲ با یک توافق با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدل های ۲ و ۴ در به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب نیز در مدل های معمولی و دو لوکس ساخته شدند.
در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به نام کنونی آن، سایپا تغییر پیدا کرده است که کوتاه شدهٔ «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.
با وقوع انقلاب ۱۳۵۷، دولت ایران شرکت سایپا را در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت خود درآورد و سایپا، از آذر ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در دههٔ ۱۳۶۰، سیاست های سایپا بسیار تغییر کرد و برنامه های تازه ای نیز در سال ۱۳۶۳، برای آیندهٔ این شرکت تنظیم گردید. در سال ۱۳۶۲ نیز وانت نیسان با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی به فهرست تولیدات شرکت افزوده شد. در سال ۱۳۶۹ نیز سایپا حجم موتور وانت نیسان را از ۲۰۰۰ به ۲۴۰۰ سی سی افزایش داد و یک مدل دوکابین از این خودرو را تولید کرد.

سایپاسایپاسایپاسایپاسایپاسایپا
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/سایپا
بدترین خوردروها رو مونتاژ میکنه

بپرس