سائورا، کارْلوس (۱۹۳۲)(Saura, Carlos)
سائورا، کارْلوس
کارگردان و فیلم نامه نویس اسپانیایی. از فیلم سازان اصلیِ جنبش سینمای نو اسپانیادر دهۀ ۱۹۶۰ بود. در آثارش به بررسیِ روند آفرینش هنری می پردازد، ازجمله عروسی خون(۱۹۸۱) و کارمن(۱۹۸۳). در نخستین فیلم هایش، تأثیر لوئیس بونوئلو ژان ـ لوک گدارو فیلم سازان نئورئالیستمشهود است. ابتدا عکاس بود و سپس در مادرید در رشتۀ سینما درس خواند و اولین فیلمش، اراذل(۱۹۵۹)، را کارگردانی کرد. این، نخستین فیلم اوست که همچون دیگر فیلم هایش به انتقاد از جامعۀ اسپانیا در دوران فرانکو می پردازد. ولی محدودیت های ناشی از سانسور به روایت هایی استعاری و نوآورانه انجامیده که نمونۀ آن در شکار(۱۹۶۵) و پرورش کلاغ ها(۱۹۷۵) دیده می شود.
سائورا، کارْلوس
کارگردان و فیلم نامه نویس اسپانیایی. از فیلم سازان اصلیِ جنبش سینمای نو اسپانیادر دهۀ ۱۹۶۰ بود. در آثارش به بررسیِ روند آفرینش هنری می پردازد، ازجمله عروسی خون(۱۹۸۱) و کارمن(۱۹۸۳). در نخستین فیلم هایش، تأثیر لوئیس بونوئلو ژان ـ لوک گدارو فیلم سازان نئورئالیستمشهود است. ابتدا عکاس بود و سپس در مادرید در رشتۀ سینما درس خواند و اولین فیلمش، اراذل(۱۹۵۹)، را کارگردانی کرد. این، نخستین فیلم اوست که همچون دیگر فیلم هایش به انتقاد از جامعۀ اسپانیا در دوران فرانکو می پردازد. ولی محدودیت های ناشی از سانسور به روایت هایی استعاری و نوآورانه انجامیده که نمونۀ آن در شکار(۱۹۶۵) و پرورش کلاغ ها(۱۹۷۵) دیده می شود.
wikijoo: سایورا،_کارلوس_(۱۹۳۲)