سایبِرپانک ( به انگلیسی: Cyberpunk ) یکی از زیرسبک ها در داستان های علمی - تخیلی است. سایبرپانک همچنین یکی از زیرسبک های داستان های پادآرمان شهری، یعنی جوامع قهقرایی آینده به شمار می آید. تمرکز موضوع در سبک سایبرپانک بر فناوری های پیشرفته مانند فناوری رایانه، ارتباطات و سایبرنتیک، توأم با ازهم گسیختگی نظم اجتماعی است.
موضوع کتاب های سایبرپانک معمولاً حول محور ستیز میان هکرها، هوشمندان مصنوعی و شرکت های غول آسا می چرخد. مکان و زمان این داستان ها در آغاز بیشتر فضاهای دوردست بوده ولی بعداً بیشتر در آینده کره زمین قرار گرفته است.
شهرهای این آینده، معمولاً حالتی منتفی و ضدایده آلی دارند ولی تحرک و تنوع فراوان نیز از مشخصه های بی بدیل آنهاست. بیشتر جو دو سر فیلم های سایبرپانکی بازتاب دهنده سبک فیلم سیاه ( film noir ) هستند و نوشته های سایبرپانکی نیز از شگردهای سبک تخیلی - کارآگاهی و کارگاهی استفاده می کنند.
بخش دوم کلمه از نام سبکی سنگین در موسیقی راک به نام پانک راک و خرده فرهنگی در دهه ۷۰ به نام خرده فرهنگ پانک، گرفته شده است و اشاره به جوانانی باهوش دارد که به هنجارهای جامعه معترض بودند و خواستار برهم زدن وضع موجود هستند.
در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰، سایبرپانک تبدیل به یک موضوع باب روز و شب در محافل دانشگاهی و کافه های لباس آزاد شد. در آن محافل، سایبرپانک را موضوع بررسی های پست مدرن قرار دادند. در همان دوره سایبرپانک به هالیوود هم راه یافت و یکی از سبک های رایج در موضوعات سینمایی داستانی شد. بسیاری از فیلم های محبوب و پربیننده مانند بلید رانر و سه گانهٔ ماتریکس را می توان به عنوان نمودهای پیشرفته تر سبک سایبرپانک در عرصه های موضوعی و جلوه های ویژه دانست.
نوشتار سایبرپانک در دوهفته نامه فروغ
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفموضوع کتاب های سایبرپانک معمولاً حول محور ستیز میان هکرها، هوشمندان مصنوعی و شرکت های غول آسا می چرخد. مکان و زمان این داستان ها در آغاز بیشتر فضاهای دوردست بوده ولی بعداً بیشتر در آینده کره زمین قرار گرفته است.
شهرهای این آینده، معمولاً حالتی منتفی و ضدایده آلی دارند ولی تحرک و تنوع فراوان نیز از مشخصه های بی بدیل آنهاست. بیشتر جو دو سر فیلم های سایبرپانکی بازتاب دهنده سبک فیلم سیاه ( film noir ) هستند و نوشته های سایبرپانکی نیز از شگردهای سبک تخیلی - کارآگاهی و کارگاهی استفاده می کنند.
بخش دوم کلمه از نام سبکی سنگین در موسیقی راک به نام پانک راک و خرده فرهنگی در دهه ۷۰ به نام خرده فرهنگ پانک، گرفته شده است و اشاره به جوانانی باهوش دارد که به هنجارهای جامعه معترض بودند و خواستار برهم زدن وضع موجود هستند.
در اوایل و اواسط دهه ۱۹۸۰، سایبرپانک تبدیل به یک موضوع باب روز و شب در محافل دانشگاهی و کافه های لباس آزاد شد. در آن محافل، سایبرپانک را موضوع بررسی های پست مدرن قرار دادند. در همان دوره سایبرپانک به هالیوود هم راه یافت و یکی از سبک های رایج در موضوعات سینمایی داستانی شد. بسیاری از فیلم های محبوب و پربیننده مانند بلید رانر و سه گانهٔ ماتریکس را می توان به عنوان نمودهای پیشرفته تر سبک سایبرپانک در عرصه های موضوعی و جلوه های ویژه دانست.
نوشتار سایبرپانک در دوهفته نامه فروغ
wiki: سایبرپانک