سامانه توصیه گر ( به انگلیسی: Recommender System ) یا سامانه پیشنهادگر ( واژه سیستم یا سامانه گاهی با پلتفرم یا موتور جایگزین می شود ) ، با تحلیل رفتار کاربر خود، اقدام به پیشنهاد مناسب ترین اقلام ( داده، اطلاعات، کالا و… ) می نماید. این سیستم رویکردی است که برای مواجهه با مشکلات ناشی از حجم فراوان و رو به رشد اطلاعات ارائه شده است و به کاربر خود کمک می کند تا در میان حجم عظیم اطلاعات سریع تر به هدف خود نزدیک شوند. برخی سامانه پیشنهادگر را معادل پالایش گروهی ( به انگلیسی: Collaborative filtering ) می دانند.
پیش بینی می شد که تا اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی در سایت دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا چیزی حدود ۵٫۱ میلیون مقاله به ثبت رسیده باشد یا سایت مدیریت و به اشتراک گذاری تصاویر فلیکر بالغ بر ۲۵۰ میلیون تصویر را در خود جای دهد. از این رو، می توان گفت که ما در میان حجم عظیمی از داده و اطلاعات قرار گرفته ایم که بدون راهنمایی و ناوبری درست ممکن است انتخاب هایی غلط یا غیر بهینه از میان آن ها داشته باشیم. سیستم های توصیه گر سیستم های تأثیرگذار در راهنمایی و هدایت کاربر، در میان حجم عظیمی از انتخاب های ممکن، برای رسیدن به گزینه مفید و مورد علاقه وی هستند، به گونه ای که این فرایند برای همان کاربر شخصی سازی شده باشد.
تعاریف متفاوتی برای سیستم های توصیه گر ارائه شده است. از آن جمله، تعریف کلی نگر و خلاصه آقای Ting - peng liang در سال ۲۰۰۷ است که RS را زیرمجموعه ای از DSSها می داند و آن ها را سیستم های اطلاعاتی تعریف می کند که، توانایی تحلیل رفتارهای گذشته و ارائه توصیه هایی برای مسائل جاری را دارا هستند. به زبان ساده تر در سیستم های توصیه گر تلاش بر این است تا با حدس زدن شیوه تفکر کاربر ( به کمک اطلاعاتی که از نحوه رفتار وی یا کاربران مشابه وی و نظرات آن ها داریم ) به وی مناسب ترین و نزدیک ترین کالا به سلیقه او را شناسایی و پیشنهاد کنیم. این سیستم ها در حقیقت همان فرایندی که ما در زندگی روزمره خود به کار می بریم و طی آن تلاش می کنیم تا افرادی با سلایق نزدیک به خود را پیدا کرده و از آن ها در مورد انتخاب هایمان نظر بخواهیم. توصیه هایی که از سوی سیستم های توصیه گر ارائه می شوند به طور کلی می توانند دو نتیجه دربرداشته باشند:
• کاربر را در اخذ تصمیمی یاری می کنند ( که مثلاً از میان چندین گزینه پیش رو کدام بهتر است و آن را انتخاب کند و … ) .
• موجب افزایش آگاهی کاربر، در زمینه مورد علاقه وی می شود ( مثلاً در حین ارائه توصیه به کاربر موجب می شود تا وی با اقلام و اشیاء جدیدی را که قبلاً آن ها را نمی شناخته، آشنا شود ) .
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپیش بینی می شد که تا اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی در سایت دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا چیزی حدود ۵٫۱ میلیون مقاله به ثبت رسیده باشد یا سایت مدیریت و به اشتراک گذاری تصاویر فلیکر بالغ بر ۲۵۰ میلیون تصویر را در خود جای دهد. از این رو، می توان گفت که ما در میان حجم عظیمی از داده و اطلاعات قرار گرفته ایم که بدون راهنمایی و ناوبری درست ممکن است انتخاب هایی غلط یا غیر بهینه از میان آن ها داشته باشیم. سیستم های توصیه گر سیستم های تأثیرگذار در راهنمایی و هدایت کاربر، در میان حجم عظیمی از انتخاب های ممکن، برای رسیدن به گزینه مفید و مورد علاقه وی هستند، به گونه ای که این فرایند برای همان کاربر شخصی سازی شده باشد.
تعاریف متفاوتی برای سیستم های توصیه گر ارائه شده است. از آن جمله، تعریف کلی نگر و خلاصه آقای Ting - peng liang در سال ۲۰۰۷ است که RS را زیرمجموعه ای از DSSها می داند و آن ها را سیستم های اطلاعاتی تعریف می کند که، توانایی تحلیل رفتارهای گذشته و ارائه توصیه هایی برای مسائل جاری را دارا هستند. به زبان ساده تر در سیستم های توصیه گر تلاش بر این است تا با حدس زدن شیوه تفکر کاربر ( به کمک اطلاعاتی که از نحوه رفتار وی یا کاربران مشابه وی و نظرات آن ها داریم ) به وی مناسب ترین و نزدیک ترین کالا به سلیقه او را شناسایی و پیشنهاد کنیم. این سیستم ها در حقیقت همان فرایندی که ما در زندگی روزمره خود به کار می بریم و طی آن تلاش می کنیم تا افرادی با سلایق نزدیک به خود را پیدا کرده و از آن ها در مورد انتخاب هایمان نظر بخواهیم. توصیه هایی که از سوی سیستم های توصیه گر ارائه می شوند به طور کلی می توانند دو نتیجه دربرداشته باشند:
• کاربر را در اخذ تصمیمی یاری می کنند ( که مثلاً از میان چندین گزینه پیش رو کدام بهتر است و آن را انتخاب کند و … ) .
• موجب افزایش آگاهی کاربر، در زمینه مورد علاقه وی می شود ( مثلاً در حین ارائه توصیه به کاربر موجب می شود تا وی با اقلام و اشیاء جدیدی را که قبلاً آن ها را نمی شناخته، آشنا شود ) .
wiki: سامانه توصیه گر