سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک، گونه ای سامانه تعلیق است که از هیدرولیک به جای فنرهای مکانیکی استفاده می کند. این گونه سامانه تعلیق از سامانه های پیچیده است. سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک در سال ۱۹۵۰ برای نخستین بار توسط سیتروئن ساخته شد. این سامانه تعلیق از سال ۲۰۱۷ دیگر برروی خودروهای سیتروئن به کارگیری نمی شود. [ ۱]
این سامانه نرم ترین سواری را میان سامانه های دیگر دارد و توانایی تنظیم ارتفاع از ویژگی های این سامانه تعلیق است. [ ۲]
در سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک به جای فنرهای مکانیکی قدیمی، هر چرخ توسط یک سیلندر هیدرولیکی به یک مخزن نیتروژن و روغن متصل می شود. نحوه کارکرد هم اینگونه است که در مخزن اصلی نیتروژن و روغن پر می شود و توسط جریان روغن و نیتروژن داخل مخزن سامانه کار می کند. هنگامی که وزن خودرو بیشتر شود، گاز نیتروژن داخل مخزن فشرده می شود و حجم آن کاهش می یابد و اینگونه مانند فنر به سمت پایین می رود. برای بازگشت وضعیت خودرو به حالت اولیه مایع هیدرولیک با فشار توسط پمپ به داخل مخزن ورود می کند و خودرو به حالت اولیه بازمی گردد. این سامانه تعلیق در خودروها نرم ترین عملکرد را داراست و خودروهایی که از این سامانه بهره می برند توانایی تنظیم ارتفاع و حرکت با سه چرخ را دارا هستند. [ ۳]
تصویر زیر به خوبی عملکرد این سامانه تعلیق را نشان می دهد.
نخستین نوع این سامانه تعلیق در سال ۱۹۵۲ میلادی بر روی خودروی سیتروئن تراکسیون آوان قرار گرفت. در آن زمان این سامانه فقط به عنوان یک ضربه گیر و سامانه کمکی به کار می رفت. اما در سال ۱۹۵۵ این سامانه به صورت آزمایشی برروی سیتروئن دی اس۱۹ قرار گرفت که تکامل یافته تر بود و به جای فنرهای مکانیکی این سامانه کاملاً هیدروپنوماتیکی بود. درواقع نمونه کامل این سامانه نخستین بار برروی سیتروئن دی اس۱۹ قرار گرفت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین سامانه نرم ترین سواری را میان سامانه های دیگر دارد و توانایی تنظیم ارتفاع از ویژگی های این سامانه تعلیق است. [ ۲]
در سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک به جای فنرهای مکانیکی قدیمی، هر چرخ توسط یک سیلندر هیدرولیکی به یک مخزن نیتروژن و روغن متصل می شود. نحوه کارکرد هم اینگونه است که در مخزن اصلی نیتروژن و روغن پر می شود و توسط جریان روغن و نیتروژن داخل مخزن سامانه کار می کند. هنگامی که وزن خودرو بیشتر شود، گاز نیتروژن داخل مخزن فشرده می شود و حجم آن کاهش می یابد و اینگونه مانند فنر به سمت پایین می رود. برای بازگشت وضعیت خودرو به حالت اولیه مایع هیدرولیک با فشار توسط پمپ به داخل مخزن ورود می کند و خودرو به حالت اولیه بازمی گردد. این سامانه تعلیق در خودروها نرم ترین عملکرد را داراست و خودروهایی که از این سامانه بهره می برند توانایی تنظیم ارتفاع و حرکت با سه چرخ را دارا هستند. [ ۳]
تصویر زیر به خوبی عملکرد این سامانه تعلیق را نشان می دهد.
نخستین نوع این سامانه تعلیق در سال ۱۹۵۲ میلادی بر روی خودروی سیتروئن تراکسیون آوان قرار گرفت. در آن زمان این سامانه فقط به عنوان یک ضربه گیر و سامانه کمکی به کار می رفت. اما در سال ۱۹۵۵ این سامانه به صورت آزمایشی برروی سیتروئن دی اس۱۹ قرار گرفت که تکامل یافته تر بود و به جای فنرهای مکانیکی این سامانه کاملاً هیدروپنوماتیکی بود. درواقع نمونه کامل این سامانه نخستین بار برروی سیتروئن دی اس۱۹ قرار گرفت.