سامانه تعلیق

دانشنامه عمومی

سامانه تعلیق یا فنربندی ( به انگلیسی: Suspension ) بخشی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سامانه تعلیق از جِرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر و جِرم فنربندی نشده تشکیل شده است.
سامانه تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است. در سامانه تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می شود. [ ۱]
• سامانه تعلیق وابسته یا یکپارچه
• سامانه تعلیق مستقل
به طورکلی سامانه های تعلیق به صورت های زیر طبقه بندی می شوند:
طبقه بندی ازنظر استقلال:
و طبقه بندی ازنظر محرک بودن:
و طبقه بندی ازنظر:
عکس سامانه تعلیقعکس سامانه تعلیق
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس