سامانه اتوبوس تندرو تهران که با نام بی آرتی ( مخفف عبارت انگلیسی bus rapid transit ) هم شناخته می شود، نخستین سامانه اتوبوس تندرو در ایران است. نخستین خط این سامانه که فاصله میان چهارراه تهرانپارس در شرق تهران تا میدان آزادی در غرب تهران می پیماید، در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ راه اندازی گردید و سپس به تدریج کامل شد و دیگر خطوط نیز به همین منوال راه اندازی شدند.
... [مشاهده متن کامل]
باوجود همه مشکلات و مسائل ایجاد شده بر سر راه این پروژه ، شهرداری تهران با حمایت شورای شهر تصمیم به ادامه اجرا طرح گرفتند. با پیشنهاد دولت مصوبه ای تحت عنوان تبصره ۱۳ در خصوص حمایت از سامانه های اتوبوسرانی با تولیدات داخل به تصویب مجلس رسید و در این راستا اتوبوس های داخلی بسیاری طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ توسط دولت به تهران تخصیص شد که تقریبا همه آنها توسط شهرداری به بخش خصوصی واگذار و بعدها مشخص شد که این طرز خصوصی سازی اشتباه و شکست این روش در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ اثبات شد .
شهرداری تهران بدون توجه به تبصره ۱۳ اقدام به خرید اتوبوس های دوکابین خارجی از محل اعتبارات خود یا همان عوارض شهروندان نمود که بر خلاف ادعاهای آن سال های مسئولین وقت شهرداری تهران ، در سال ۱۴۰۱ چمران رئیس شورای ششم شهر تهران و رئیس وقت شورای شهر سوم ( راه اندازی خط ۱ اتوبوس تندرو در سال ۱۳۸۶ ) اعلام رسمی نمود که با همکاری دولت و معافیت های مالیاتی و گمرکی دولت وقت در سال ۱۳۸۷ و بعد از آن اتوبوس های دوکابین با حمایت دولت از چین وارد کشور شدند . مهم ترین شاخصه این اتوبوس ها، وجود درهای اتوبوس در سمت چپ است.
عدم آشنایی شورای شهر با این سامانه خسرو دانشجو سخنگوی وقت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) در تاریخ ۱۰ شهریور ۸۶، با اشاره به این که شورای شهر تهران نسبت به اجرای خط ویژه مصوب در خیابان آزادی تأیید و تأکید دارد افزود: «اگر قرار بر ورود سامانه جدید به مجموعه ترابری عمومی است، این سامانه باید در شورای شهر تهران تصویب و پس از طی مراحل و کانال قانونی اجرایی شود. »
مخالفت پلیس سردار محمد رویانیان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی وقت نیروی انتظامی با اشاره به این که اجرای سامانه تندرو با پلیس هماهنگ نشده است، گفت: «سامانه تندرو ابهاماتی دارد که باید شهرداری تهران آنها را رفع کرده و از سوی دیگر اجرای این طرح برای ۷ منطقه راهنمایی و رانندگی، ترافیک ایجاد کرده است. » به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) ، سردار رویانیان در تاریخ ۵ شهریور ۸۶ با اشاره به این که سامانه تندرو در مسیر انقلاب - آزادی موجب اختلال در بخشی از نظم ترافیکی این مسیر شده است، گفت: «سامانه اتوبوس تندرو از نظر شورای عالی ترافیک، ابهاماتی دارد که قرار شده معاون ترافیک شهردار این ابهامات را پاسخ دهد. »
... [مشاهده متن کامل]
باوجود همه مشکلات و مسائل ایجاد شده بر سر راه این پروژه ، شهرداری تهران با حمایت شورای شهر تصمیم به ادامه اجرا طرح گرفتند. با پیشنهاد دولت مصوبه ای تحت عنوان تبصره ۱۳ در خصوص حمایت از سامانه های اتوبوسرانی با تولیدات داخل به تصویب مجلس رسید و در این راستا اتوبوس های داخلی بسیاری طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ توسط دولت به تهران تخصیص شد که تقریبا همه آنها توسط شهرداری به بخش خصوصی واگذار و بعدها مشخص شد که این طرز خصوصی سازی اشتباه و شکست این روش در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ اثبات شد .
شهرداری تهران بدون توجه به تبصره ۱۳ اقدام به خرید اتوبوس های دوکابین خارجی از محل اعتبارات خود یا همان عوارض شهروندان نمود که بر خلاف ادعاهای آن سال های مسئولین وقت شهرداری تهران ، در سال ۱۴۰۱ چمران رئیس شورای ششم شهر تهران و رئیس وقت شورای شهر سوم ( راه اندازی خط ۱ اتوبوس تندرو در سال ۱۳۸۶ ) اعلام رسمی نمود که با همکاری دولت و معافیت های مالیاتی و گمرکی دولت وقت در سال ۱۳۸۷ و بعد از آن اتوبوس های دوکابین با حمایت دولت از چین وارد کشور شدند . مهم ترین شاخصه این اتوبوس ها، وجود درهای اتوبوس در سمت چپ است.
عدم آشنایی شورای شهر با این سامانه خسرو دانشجو سخنگوی وقت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) در تاریخ ۱۰ شهریور ۸۶، با اشاره به این که شورای شهر تهران نسبت به اجرای خط ویژه مصوب در خیابان آزادی تأیید و تأکید دارد افزود: «اگر قرار بر ورود سامانه جدید به مجموعه ترابری عمومی است، این سامانه باید در شورای شهر تهران تصویب و پس از طی مراحل و کانال قانونی اجرایی شود. »
مخالفت پلیس سردار محمد رویانیان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی وقت نیروی انتظامی با اشاره به این که اجرای سامانه تندرو با پلیس هماهنگ نشده است، گفت: «سامانه تندرو ابهاماتی دارد که باید شهرداری تهران آنها را رفع کرده و از سوی دیگر اجرای این طرح برای ۷ منطقه راهنمایی و رانندگی، ترافیک ایجاد کرده است. » به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) ، سردار رویانیان در تاریخ ۵ شهریور ۸۶ با اشاره به این که سامانه تندرو در مسیر انقلاب - آزادی موجب اختلال در بخشی از نظم ترافیکی این مسیر شده است، گفت: «سامانه اتوبوس تندرو از نظر شورای عالی ترافیک، ابهاماتی دارد که قرار شده معاون ترافیک شهردار این ابهامات را پاسخ دهد. »