سام والتون ( به انگلیسی: Sam Walton ) با نام کامل؛ ساموئل مور والتون ( زاده ۲۹ مارس ۱۹۱۸ - درگذشته ۵ آوریل ۱۹۹۲ ) تاجر و کارآفرین آمریکایی است، که در کینگفیشر، اکلاهما متولد شد. وی مؤسس یکی از سه شرکت بزرگ جهان، بنام وال مارت می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
والتون، تا ۵ سالگی در مزرعه پدرش کار می کرد. پس از آن، به دلیل مشکلات اقتصادی، مزرعه پدری را، رها کرد و به همراه سایر اعضای خانواده، برای تجارت، رهسپار مناطق مختلف جهان شد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵& ۱۰" گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.
در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیره ای با نام تجاری «وال مارت» را، به صورتی ساده و سنتی در آرکانزاس افتتاح کرد.
در ماه فوریه ۱۹۸۸، والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر عامل اجرایی پایین آمد و «دیوید گلاس» را، به این سمت منصوب کرد. وی همچنان، به عنوان رئیس هیئت مدیره والمارت، باقی ماند.
سام والتون در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۲ در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت. پس از وی، خانواده والتون کسب وکار خانوادگی را ادامه و آن را توسعه دادند.
شرکت خرده فروشی وال مارت در سال ۱۹۶۲ رسمأ فعالیت تجاری خود را آغاز نمود، ولی در عمل، سال ها قبل از ثبت این شرکت، سازمان آن توسط سام والتون و باد والتون، راه اندازی شده بود.
نقطه شروع فعالیت های والمارت را می توان، از تاریخ ۳ ژوئن ۱۹۴۰، که سام والتون در یکی از شعبه های فروشگاه جی سی پنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد، دانست. والتون، بمدت ۱۸ ماه در آنجا کار کرد.
در سال ۱۹۴۵ والتون با «برادران باتلر»، که مالک فروشگاه های زنجیره ای، با نام «بن فرانکلین» بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آنها، یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت، آرکانزاس، راه اندازی نمود.
در طول سال های بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد، بطوری که توانست، سرمایه خود را، چندین برابر نماید. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵& ۱۰" گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.

... [مشاهده متن کامل]
والتون، تا ۵ سالگی در مزرعه پدرش کار می کرد. پس از آن، به دلیل مشکلات اقتصادی، مزرعه پدری را، رها کرد و به همراه سایر اعضای خانواده، برای تجارت، رهسپار مناطق مختلف جهان شد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵& ۱۰" گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.
در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیره ای با نام تجاری «وال مارت» را، به صورتی ساده و سنتی در آرکانزاس افتتاح کرد.
در ماه فوریه ۱۹۸۸، والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر عامل اجرایی پایین آمد و «دیوید گلاس» را، به این سمت منصوب کرد. وی همچنان، به عنوان رئیس هیئت مدیره والمارت، باقی ماند.
سام والتون در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۲ در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت. پس از وی، خانواده والتون کسب وکار خانوادگی را ادامه و آن را توسعه دادند.
شرکت خرده فروشی وال مارت در سال ۱۹۶۲ رسمأ فعالیت تجاری خود را آغاز نمود، ولی در عمل، سال ها قبل از ثبت این شرکت، سازمان آن توسط سام والتون و باد والتون، راه اندازی شده بود.
نقطه شروع فعالیت های والمارت را می توان، از تاریخ ۳ ژوئن ۱۹۴۰، که سام والتون در یکی از شعبه های فروشگاه جی سی پنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد، دانست. والتون، بمدت ۱۸ ماه در آنجا کار کرد.
در سال ۱۹۴۵ والتون با «برادران باتلر»، که مالک فروشگاه های زنجیره ای، با نام «بن فرانکلین» بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آنها، یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت، آرکانزاس، راه اندازی نمود.
در طول سال های بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد، بطوری که توانست، سرمایه خود را، چندین برابر نماید. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵& ۱۰" گذاشت. وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.
