سائب بن یزید کندی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سائب بن یزید کِندی، محدّث و صحابی قرن اول است.
کنیه اش را ابویزید و نسبت او را أسَدی، سُلَّمی، لَیْثی، هُذَلی و أزْدی ذکر کرده و برخی نیز او را از شمار قبیله کِنانه دانسته اند اما متداول ترین نسبت وی، کِندی است وی به خواهرزادۀ نَمِر (نَمِر بن جبل) شهرت داشته است.
والدین
مادرش، عُلَّیه، دختر شریح حضرمی بود و نیاکان او در دوران جاهلیت هم پیمان خاندان عبدالشمس بودند. پدرش، یزید بن سعید، نیز از صحابه پیامبر بود. به نوشته ابن حزم ، اجداد سائب به بنی شیطان معروف بودند و پیامبر اکرم آنان را بنی عبدالله نامید.
تاریخ ولادت
سائب بن یزید در سال دوم یا سوم هجرت به دنیا آمد. وی، به گفته خودش، در سفر حجة الوداع هفت سال داشته که در این صورت او در سال سوم هجری به دنیا آمده است.
دعای پیامبر برای بهبودی سائب
...

[ویکی شیعه] سائب بن یزید کِندی، از صحابه و صاحبان فتوا در مدینه. وی از پیامبر اکرم(ص) و برخی صحابه روایت کرده است. او در زمان عمر و عثمان، در مدینه مسولیت هایی چون قضاوت و سرپرستی بازار مدینه، را به عهده داشت.
سفر او به شام در دوران معاویه نشانگر، مناسبات او با خلافت اموی است. وی در اواخر قرن نخست هجری درگذشت.
کنیه اش را ابویزید و نسبت او را أسَدی، سُلَّمی، لَیثی، هُذَلی و أزْدی ذکر کرده و برخی نیز او را از شمار قبیلۀ کِنانه دانسته اند اما متداول ترین نسبت وی، کِندی است.

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دانشنامه جهان اسلام است
سائب بن یزید کِندی، محدّث و صحابی قرن اول. کنیه اش را ابویزید و نسبت او را أسَدی، سُلَّمی، لَیْثی، هُذَلی و أزْدی ذکر کرده و برخی نیز او را از شمار قبیله کِنانه دانسته اند، اما متداولترین نسبت وی کِندی است.
وی به خواهرزاده نَمِر (نَمِر بن جبل) شهرت داشته است. مادرش، عُلَّیه دختر شریح حضرمی بود و نیاکان او در دوران جاهلیت هم پیمان خاندان عبدالشمس بودند. پدرش، یزید بن سعید نیز از صحابه پیامبر بود. به نوشته ابن حزم اجداد سائب به بنی شیطان معروف بودند و پیامبر اکرم آنان را بنی عبدالله نامید. سائب بن یزید در سال دوم یا سوم هجرت به دنیا آمد. وی به گفته خودش در سفر حجه الوداع هفت سال داشته که در این صورت او در سال سوم هجری به دنیا آمده است.
بنابر روایتی از خود وی، خاله سائب او را در کودکی به حضور پیامبر برد تا برای بهبود بیماریش دعا کند. حضرت برایش دعا کرد و بر سرش دست کشید. سپس وضو گرفت و نماز خواند و سائب به ایشان اقتدا کرد و در همین حین، خاتم نبوت را بین دو کتف پیامبر مشاهده کرد. همچنین از وی نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در کودکی بر سر او دست کشید و از این رو، موی وسط سرش سیاه مانده بود. سائب بن یزید، پس از صحابه صدر اول یکی از صاحبان فتوا در مدینه بوده است. وی مورد توجه عمر بن خطّاب بود، چنان که گفته اند در زمان عمر و پس از آن تا زمان عثمان، در مدینه قضاوت را بر عهده داشت.
عمر مدتی نیز وی را به همراه عبدالله بن عتبه بن مسعود و سلیمان بن أبی خیثمه به سرپرستی بازار مدینه گماشت. ابن عساکر در چند خبر به صورت مشخص، مسئولیت وی را در بازار مدینه، جمع آوری خراج ذکر کرده است. سائب در زمان امارت معاویه در شام به شام سفر کرد و ابن عساکر از او به عنوان یکی از کسانی که به شام آمده و با معاویه دیدار داشته، یاد کرده که نشان دهنده مناسبات او با خلافت اموی است. ابن عساکر و ابن حجر نقل یعقوب بن سفیان را درباره قتل سائب در واقعة حره بازگو کرده و آن را نادرست دانسته اند.
سائب از پیامبر و کسانی چون حُوَیطب بن عبدالعُزَّی، رافع بن خَدیج، سعد بن أبی وَقّاص، عثمان بن عفّان و عمر بن خطّاب حدیث نقل کرده است و از وی کسانی چون ابن شهاب زُهری، اسماعیل بن عبیدالله بن أبی مُهاجر پسرش عبدالله بن سائب روایت کرده اند. در صحت برخی روایات سائب به سبب سن کم او در روزگار پیامبر، تردید وجود دارد، از جمله این روایت که پیامبر در جنگ احد دو زره بر تن داشت، زیرا جنگ احد در شوال سال سوم هجری رخ داده و سائب نیز در همین سال متولد شده است.
درباره تاریخ وفات وی اختلاف هست؛ آن را از سال 71 تا دهه آخر قرن اول هجری ذکر کرده اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس