آقا میرزا زین العابدین شهشهانی ( ۱۲۰۹–۱۲۷۹ ش ) ( ۱۲۴۵–۱۳۱۸ ه. ق ) فقیه متبحر در علوم قرآنی بوده و از اساتید فن قرائت و تجوید در اواخر دوره قاجاریه به شمار می رفته است. زین العابدین سبزواری به تدریس، قرائت و تجوید قران می پرداخته و در مسجد صفا در محلّه شهشهان اقامه جماعت می نموده و در نزد سید اسدالله بیدآبادی مورد احترام و عزت و مقبول القول بوده است. از تالیفات او، شجره طیبه است که ازعربی به فارسی ترجمه کرده و در ان با استفاده از اشکال درختان و پرندگان، مطالب تجوید قرآن را بیان داشته که باعث تسهیل یادگیری خوانندگان بشود. چارلز آمبروز استوری شرق شناس انگلیسی پیرامون تألیفات فارسی کتاب نوشته است نیز از شجره طیّبه یاد کرده، جز این که نام آن را ظاهرًا به علّت عدم دقّت واقف نشده و کتاب را در فصل کتبی که عنوان مخصوصی ندارند ولی مؤلّفین آنها معلوم است، چنین معرّفی کرده: قواعد در طرز ادای آیات قرآنی، تألیف زین العابدین سبزواری که در آخر قرآنی در فاصله سال های ۱۲۸۶–۱۲۸۵ در طهران به چاپ رسیده
... [مشاهده متن کامل]
• محمد مهدی نایب الصدر اصفهانی ( ۱۲۶۷ ه. ق )
• میرزا عبد لعلی هرندی ( ۱۲۲۲ – ۱۳۰۶ ه. ق )
• حاج سید اسدالله بیدآبادی
• سیداسماعیل بن میرابوطالب طباطبایی اصفهانی
• میرزا محمد علی حسینی
وی کتاب های چندی تألیف نموده که از آن جمله می توان به کتب زیر اشاره کرد:
• اعراب و تفسیر ستّ سور، شامل سوره های بنی اسرائیل، یس، الرحمن، آیه نور، جمعه، ملک، دهر و خاتمه در فضیلت قرآن است. تاریخ پایان تألیف ( ۱۲۲۸ ش/ ۱۲۶۵ ه. ق ) .
• اعتصام المرید فی توضیح معضلات کلام الله المجید - تألیف ( ۱۲۲۸ ش/ ۱۲۶۵ ه. ق )
• تذکرة القراء، به عربی در یک مقدمه و ۱۴ باب است. تاریخ پایان تألیف ( ۱۲۳۰ ش/ ۱۲۶۷ ه. ق )
• التشجیرات به عربی که در جمعه ۲۷ جمادی الاوّل ( ۱۲۶۷ه. ق/ ۱۲۳۰ ش ) تألیف آن را آغاز کرده و در ۱۲ باب و یک خاتمه در جمادی الآخر آن سال به پایان رسانده است.
• شجره التجوید و شجره طیبه در تجوید قرآن به عربی و فارسی ( ۲ کتاب ) . تاریخ پایان تألیف ترجمه فارسی ( ۱۲۴۹ ش/ ۱۲۸۷ ه. ق ) . شجره طیبه را به امر سیداسدالله بن محمدباقر شفتی ( متوفی۱۲۹۰ه. ق ) از عربی به فارسی ترجمه کرد و با استفاده از اشکال درختان و پرندگان، مطالب تجوید قرآن را بیان داشته است که بر خوانندگان کتاب، تأثیر مثبتی بگذارد. تاریخ پایان تألیف رجب المرجب ۱۲۸۷ ه. ق است. این کتاب در پایان کتاب نجوم القران آورده شده که ترجمه رساله حاجی سید اسدالله است و در طهران به طبع رسیده است.
• کنوزالعبادات و الطّاعات فی رموز الواجبات والمحرمات ( بیضه الاسلام ) که در مسایل دینی و فقهی به فارسی است. تألیف ۹ جمادی الاول ( ۱۳۰۷ ه. ق/۱۲۶۸ ش )
• درّه الدّارین فی رضاع النّجدین در فقه، به عربی، در قواعد رضاع، در چند فصل و خاتمه به صورت مشجّر است.
• کنوز الاعلام و رموز الاحکام در فقه، به فارسی. تألیف ۱۴ رمضان المبارک ( ۱۳۱۳ ه. ق / ۱۲۷۴ ش )
• غنیمه القبور فی عمل الشّهور در ۱۲ باب، به فارسی. تألیف ۱۲ ربیع الثانی ( ۱۳۱۸ ه. ق/ ۱۲۷۹ ش )
• ثمره الفؤاد فی حظّ الاحبّه و الاولاد، در فقه، به عربی در قواعد ارث به صورت مشجّر در یک مقدمه و پنج باب و خاتمه است.
• شفاء المؤمنین، برگرفته از «حاوی کبیر»، «حاوی صغیر» و …، مؤلف اشاره می کند که نام این کتاب را با استخاره از قرآن شریف تعیین کرده است
• لمحه الالبان فی رضاع الصبیان درفقه فارسی
• الفوائدالتجویدیة فی بیان القرائة القرآنیه
• قواعد در طرز ادای آیات قرآن
... [مشاهده متن کامل]
• محمد مهدی نایب الصدر اصفهانی ( ۱۲۶۷ ه. ق )
• میرزا عبد لعلی هرندی ( ۱۲۲۲ – ۱۳۰۶ ه. ق )
• حاج سید اسدالله بیدآبادی
• سیداسماعیل بن میرابوطالب طباطبایی اصفهانی
• میرزا محمد علی حسینی
وی کتاب های چندی تألیف نموده که از آن جمله می توان به کتب زیر اشاره کرد:
• اعراب و تفسیر ستّ سور، شامل سوره های بنی اسرائیل، یس، الرحمن، آیه نور، جمعه، ملک، دهر و خاتمه در فضیلت قرآن است. تاریخ پایان تألیف ( ۱۲۲۸ ش/ ۱۲۶۵ ه. ق ) .
• اعتصام المرید فی توضیح معضلات کلام الله المجید - تألیف ( ۱۲۲۸ ش/ ۱۲۶۵ ه. ق )
• تذکرة القراء، به عربی در یک مقدمه و ۱۴ باب است. تاریخ پایان تألیف ( ۱۲۳۰ ش/ ۱۲۶۷ ه. ق )
• التشجیرات به عربی که در جمعه ۲۷ جمادی الاوّل ( ۱۲۶۷ه. ق/ ۱۲۳۰ ش ) تألیف آن را آغاز کرده و در ۱۲ باب و یک خاتمه در جمادی الآخر آن سال به پایان رسانده است.
• شجره التجوید و شجره طیبه در تجوید قرآن به عربی و فارسی ( ۲ کتاب ) . تاریخ پایان تألیف ترجمه فارسی ( ۱۲۴۹ ش/ ۱۲۸۷ ه. ق ) . شجره طیبه را به امر سیداسدالله بن محمدباقر شفتی ( متوفی۱۲۹۰ه. ق ) از عربی به فارسی ترجمه کرد و با استفاده از اشکال درختان و پرندگان، مطالب تجوید قرآن را بیان داشته است که بر خوانندگان کتاب، تأثیر مثبتی بگذارد. تاریخ پایان تألیف رجب المرجب ۱۲۸۷ ه. ق است. این کتاب در پایان کتاب نجوم القران آورده شده که ترجمه رساله حاجی سید اسدالله است و در طهران به طبع رسیده است.
• کنوزالعبادات و الطّاعات فی رموز الواجبات والمحرمات ( بیضه الاسلام ) که در مسایل دینی و فقهی به فارسی است. تألیف ۹ جمادی الاول ( ۱۳۰۷ ه. ق/۱۲۶۸ ش )
• درّه الدّارین فی رضاع النّجدین در فقه، به عربی، در قواعد رضاع، در چند فصل و خاتمه به صورت مشجّر است.
• کنوز الاعلام و رموز الاحکام در فقه، به فارسی. تألیف ۱۴ رمضان المبارک ( ۱۳۱۳ ه. ق / ۱۲۷۴ ش )
• غنیمه القبور فی عمل الشّهور در ۱۲ باب، به فارسی. تألیف ۱۲ ربیع الثانی ( ۱۳۱۸ ه. ق/ ۱۲۷۹ ش )
• ثمره الفؤاد فی حظّ الاحبّه و الاولاد، در فقه، به عربی در قواعد ارث به صورت مشجّر در یک مقدمه و پنج باب و خاتمه است.
• شفاء المؤمنین، برگرفته از «حاوی کبیر»، «حاوی صغیر» و …، مؤلف اشاره می کند که نام این کتاب را با استخاره از قرآن شریف تعیین کرده است
• لمحه الالبان فی رضاع الصبیان درفقه فارسی
• الفوائدالتجویدیة فی بیان القرائة القرآنیه
• قواعد در طرز ادای آیات قرآن