احمدبلاذری درفتوح البلدان صفحه صدو سی وهشت می نویسد: زُوط در سواحل خلیج فارس ساکن بودند بهرام گور آنها را از هند به ایران انتقال داد و این نام بر همه هندیان ساحل خلیج فارس اطلاق گردید ایشان در بطائح کسکر
... [مشاهده متن کامل] ( وابسته به میشان ) ساکن شدند در سالهای بعد به نواحی مختلف مثل انطاکیه و مَصّیصه ( در ترکیه ) انتقال دادند معذلک از تعدادشان کاسته نشد و کثرت یافتند چنانکه مسعودی درالتنبیه والاشراف، صفحه سیصدو سی وهشت می نویسد: زُطها سرزمین کرمان، فارس و اهواز را فرا گرفتند و عاقبت در این نواحی استقرار یافتند و سخت نیرومند شدند و قدرت جنگاوریشان بی مانند بود. دوخویه در Tsiganes صفحه هشتاد وشش اظهار می دارد که سَیَابجه اهالی سوماترای اندونزی بودند که به هند، عراق وسواحل جنوبی خلیج فارس کوچیدند زیرا ساسانیان برای دفاع درمقابل دزدان دریایی عرب از ایشان استفاده می کردند بنا به روایت احمدبلاذری در فتوح البلدان؛ سَیَابجه هم در بصره و کوفه ساکن بودند و گروهی از زُوط به امام علی در ذوقار پیوستند. بلاذری درصفحه صدو بیست ونُه می نویسد: زُط و سَیَابجه هندی به قبیله عرب بنی حنظله پیوستند! طبری درصفحه سه هزار وصد بیست وسه می نویسد: ایشان درکنار امام علی قرارگرفتند! بلاذری در صفحه 127 می نویسد: سیاه اسواری طلایه سپاه یزدگرد ساسانی را فرمانده بود که از سندیان هند بود با سپاهش به ابوموسی اشعری پیوست و مسلمان شد و همگی حلیف تمیمیان شدند و در بصره ساکن شدند! حجاج بن یوسف، زُوط سند و گروهی چند از اقوامی که در آن دیار می زیستند با اهل و فرزند و گاومیشهایشان بیاورد و در کَسکَر و بصره مسکن داد. احمد بلاذری درصفحه صد وسی وسه فتوح البلدان می گوید: به اهواز آمدیم در آنجا قومی از زُوط و اسواران سند جمع بودند! ابن حوقل در صوره الارض صفحه بیست وچهار حومه الزُط را از شهرهای اهواز میداند! لسترنج در خلافت شرقی صفحه 260 می گوید حومه الزُوط یا ولایت زُوط را جات می گویند که در اهواز است! تمام کتابهای تاریخی آشکارا قوم هندی زوط را ساکن اهواز، بصره و کوفه می دانند که با طوایف عرب درهم آمیخته اند در تاریخ خلافت عباسی صفحه 93 آمده: زُوط در بنادر عراق خصوصاً بصره و واسط زندگی میکردند و دوره معتصم شورش کردن و عُجیف سردار معتصم آنها را دستگیر و با زن و بچه آنان را به آسیای صغیر، روم شرقی و سپس اروپا انتقال دادند. کریستن سن، درایران در زمان ساسانیان، صفحه 290، می نویسد: لوریان اجداد فیوج فعلی اند. بهرام فره وشی در کولیها، صفحه 22 مینویسد: فیوجها در اصفهانند
در اوستا برگزاری مراسم هوم را به زوت واگذاشته اند.
وظیفه ی� زوت �چنانکه از اسمش برمی آید تهیه نمودن زوت یا آب مقدس میباشد. �
زردشت در یسنای ۳۳ گات ها بند ۶ خود را زوت می نامد.
قدمت این واژه به زمان مهاجرت آریاییان می رسد که در سانسکریت هوترHotar ( زوتر ) نامیده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
راسپی موبد دیگری است که در این مراسم به زوت یاری می رساند تا هوم را با شیر و غیر آن بیامیزد و بین مردم تقسیم نماید.
س. سیفی