زندگی و دیگر هیچ...
فیلمی ساختۀ عباس کیارستمی در ۱۳۷۲ ش. زندگی و مرگ دل مشغولیِ کیارستمی در فیلم های آخرش است. در صحنه ای از فیلم اتومبیل خردمند، از فاصلۀ دور، از کنارِ گورستانی عبور می کند. برای لحظه ای یک اتومبیلِ نعش کش و جمعیتی سیاه پوش و عزادار در پس زمینۀ تصویر دیده می شوند. مرثیه خوانی، ضجه، و زاریِ سوگواران حسِ حّزن و اندوه را سبب می شود؛ اما بلافاصله با حرکت اتومبیلِ خردمند شاخه و برگ های سبز و با طراوتِ درختانِ زیتون اتومبیلِ نعش کش و سپس پهنۀ گورستان را می پوشاند، و همراه با موسیقیِ آرام بخشِ ویوالدی، که صدایِ ضجه و زاریِ عزاداران را خاموش می کند، چند دخترِ نوجوان در تصویر پدیدار می شوند، و بر غلبۀ حسِ زندگی و حرکت بر رخوتِ مرگ و نیستی تأکید می شود. این تصویرِ نمادین جوهرۀ فیلم است، که کیارستمی با نمادها و استعاره های دیگر در سراسرِ فیلمش بر آن اشاره و تأکید دارد.
فیلمی ساختۀ عباس کیارستمی در ۱۳۷۲ ش. زندگی و مرگ دل مشغولیِ کیارستمی در فیلم های آخرش است. در صحنه ای از فیلم اتومبیل خردمند، از فاصلۀ دور، از کنارِ گورستانی عبور می کند. برای لحظه ای یک اتومبیلِ نعش کش و جمعیتی سیاه پوش و عزادار در پس زمینۀ تصویر دیده می شوند. مرثیه خوانی، ضجه، و زاریِ سوگواران حسِ حّزن و اندوه را سبب می شود؛ اما بلافاصله با حرکت اتومبیلِ خردمند شاخه و برگ های سبز و با طراوتِ درختانِ زیتون اتومبیلِ نعش کش و سپس پهنۀ گورستان را می پوشاند، و همراه با موسیقیِ آرام بخشِ ویوالدی، که صدایِ ضجه و زاریِ عزاداران را خاموش می کند، چند دخترِ نوجوان در تصویر پدیدار می شوند، و بر غلبۀ حسِ زندگی و حرکت بر رخوتِ مرگ و نیستی تأکید می شود. این تصویرِ نمادین جوهرۀ فیلم است، که کیارستمی با نمادها و استعاره های دیگر در سراسرِ فیلمش بر آن اشاره و تأکید دارد.
wikijoo: زندگی_و_دیگر_هیچ...