زنان و مصرف دخانیات

دانشنامه عمومی

استعمال دخانیات عملی است که فارغ از نوع جنسیت، با توجه به چگونگی آن، می تواند اثرات جدی بر سلامتی انسان بگذارد.
با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) ، میزان استعمال دخانیات برای مردان و زنان در کشورهای توسعه یافته رو به کاهش است ولی در کشورهای در حال توسعه افزایش می یابد.
در سال ۲۰۱۰، سازمان اسلام گرای حماس، زنان را از استعمال قلیان در محیط عمومی منع کرد. سخنگوی وزارت کشور دولت خودگردان در واکنش به این قانون توضیح داد: «نامناسب است که یک زن چهارزانو بنشیند و در ملاعام قلیان بکشد. این به چهره مردم ما آسیب می زند. »[ ۱] البته در مدت زمان کوتاهی، این ممنوعیت برداشته شد و زنان برای کشیدن قلیان در مکان های معروف مانند کافه ها و پارک آبی دیوانه غزه بازگشتند. [ ۲] این پارک آبی پس از بسته شدن توسط حماس، در سپتامبر ۲۰۱۰ توسط افراد نقابدار سوزانده شد. [ ۳] کمیته تبلیغ فضیلت و پیشگیری از جرم در نوار غزه، چندین بار زنان را به جرم استعمال دخانیات در ملاعام دستگیر کرده است. [ ۴]
در دوره ادو یا کمی قبل تر از آن، توتون به ژاپن آمده بود. در اوایل قرن ۱۹ میلادی، اغلب معتادان به مصرف توتون در ژاپن در میان زنان بودند. [ ۵]
صنعت سیگار از سال ۱۹۲۰ در ایالات متحده یک فعالیت تبلیغاتی با هدف قراردادن زنان آغاز کرد. به دلیل جذابیت زنان، این کمپین ها با پیشرفت زمان و برجسته تر شدن بازاریابی، تهاجمی تر می شوند. عمل بازاریابی که منحصراً برای زنان انجام می شود تا به امروز ادامه یافته و اکنون در سطح جهانی گسترش یافته است.
با بازاریابی هدفمند جنسیتی، از جمله بسته بندی و شعارها ( به ویژه سیگارهای "باریکتر" و "سبکتر" ) و تبلیغ زنان سیگاری در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی معروف، صنعت دخانیات توانست درصد زنان سیگاری را افزایش دهد. در دهه ۱۹۸۰، صنایع دخانیات ملزم شدند که هشدار پزشک عمومی جراحان را بر روی هر بسته بندی از محصولات توتون چاپ کنند. این اتفاق کمی از محبوبیت سیگار میان زنان کاست ولی بعداً بعد از اینکه تبلیغات شرکت ها بیشتر شد و بسته بندی های جذاب تری را جایگزین کردند، محبوبیت آنها میان نسل جوان کمی بیشتر شد. امروزه، استعمال دخانیات در مکان های عمومی ممنوع شده است و این عامل میزان سیگار کشیدن را در ایالات متحده کاهش داده است.
در سال ۱۹۰۸، شورای آلدرمن شهر نیویورک به اتفاق آرا مصوبه ای را تصویب کرد که سیگارکشیدن توسط زنان در انظار عمومی را ممنوع می کرد. [ ۶] قوانین دیگری نیز وجود داشت؛ در سال ۱۹۱۱، قانون ضد اعتماد شرمن ، سهام دخانیات را به چندین شرکت مختلف تقسیم کرد و سهم بازار را برای بقای هر شرکت حیاتی کرد. رقابت میان شرکت ها، نوآوری هایی را در تولید محصول و بازاریابی به وجود آورد و سرانجام به برندها به خواسته ایدئال خود رسیدند. [ ۷]
عکس زنان و مصرف دخانیاتعکس زنان و مصرف دخانیاتعکس زنان و مصرف دخانیاتعکس زنان و مصرف دخانیاتعکس زنان و مصرف دخانیات
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران