زبان اسکریپت نویسی یا زبان پردازه نویسی ( به انگلیسی: script language یا scripting language ) یک زبان برنامه نویسی است که اجرای وظایف را خودکارسازی می کند. اسکریپت ها برای محیط های زمان اجرای خاص طراحی شده اند. [ ۱] اگر از زبان اسکریپت نویسی استفاده نشود، وظایف باید تک به تک توسط عامل انسانی اجرا گردد. زبان های اسکریپت نویسی اکثراً تفسیر می شوند ( به جای آنکه کامپایل شوند ) . [ ۲] هر برنامهٔ اسکریپتی دنباله ای از دستورها است که پی درپی انجام می شوند، از این رو به آن «دستورنامه» یا «دست نامه» هم گفته می شود.
این محیط ها می توانند توسط اسکریپت ها خودکارسازی شوند:
• برنامه کاربردی نرم افزاری
• صفحات وب در یک مرورگر
• استفاده از پوسته های سیستم عامل
• سیستم های توکار
• و همچنین انواع بازی ها.
اسکریپت ها به آغازین ها که معمولاً یا وظایف ابتدایی یا فراخوانی رابط برنامه نویسی کاربردی هستند، اجازه می دهد تا به برنامه های دیگر ترکیب گردند. [ ۲]
• زبان های اسکریپت نویسی معمول، بسیار سریع یادگرفته و نوشته می شوند. [ ۳]
• یعنی فایل های کدمنبع آن ها کوچک است، یا کد آنها تنها یک حلقه به خوان - ارزیابی کن - چاپ کن تعاملی دارد ( Read–eval–print loop ) ( پوسته زبانی REPL ) . [ ۴]
• در مقابل محیط نرم افزاری که اسکریپت برای آن نوشته می شود معمولاً در یک زبان کامپایل شونده نوشته شده است، و در یک کد ماشین توزیع می شود.
• یک زبان اسکریپت نویسی می تواند به عنوان یک زبان خاص دامنه برای محیط خاص دیده شود. در مورد اسکریپت های یک برنامه کاربردی، به آن ها زبان توسعه ( به انگلیسی: extension language ) هم می گویند. [ ۲]
• گاهی به اسکریپت ها زبان برنامه نویسی بسیار سطح بالا ( Very high - level programming language ) می گویند؛ زیرا در بالاترین سطح انتزاع عمل می کنند. [ ۲]
• در بزرگ رایانه ها به آن ها زبان کنترل ( به انگلیسی: control languages ) می گویند، زیرا برای کنترل وظیفه استفاده می شود. [ ۲]
برای مثال، معمول نیست که جاوا را یک زبان اسکریپت نویسی بدانیم، زیرا کلاس های موجود در فایل ها دارای نحو پیچیده و قواعد زیادی می باشد و به صورت تعاملی، امکان اجرای مستقیم جاوا نیست، زیرا فایل های منبع می توانند فقط شامل تعاریف باشند، که این تعاریف باید از «خارج» توسط برنامه کاربردی میزبان یا راه انداز برنامه کاربردی فراخوانی شوند. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین محیط ها می توانند توسط اسکریپت ها خودکارسازی شوند:
• برنامه کاربردی نرم افزاری
• صفحات وب در یک مرورگر
• استفاده از پوسته های سیستم عامل
• سیستم های توکار
• و همچنین انواع بازی ها.
اسکریپت ها به آغازین ها که معمولاً یا وظایف ابتدایی یا فراخوانی رابط برنامه نویسی کاربردی هستند، اجازه می دهد تا به برنامه های دیگر ترکیب گردند. [ ۲]
• زبان های اسکریپت نویسی معمول، بسیار سریع یادگرفته و نوشته می شوند. [ ۳]
• یعنی فایل های کدمنبع آن ها کوچک است، یا کد آنها تنها یک حلقه به خوان - ارزیابی کن - چاپ کن تعاملی دارد ( Read–eval–print loop ) ( پوسته زبانی REPL ) . [ ۴]
• در مقابل محیط نرم افزاری که اسکریپت برای آن نوشته می شود معمولاً در یک زبان کامپایل شونده نوشته شده است، و در یک کد ماشین توزیع می شود.
• یک زبان اسکریپت نویسی می تواند به عنوان یک زبان خاص دامنه برای محیط خاص دیده شود. در مورد اسکریپت های یک برنامه کاربردی، به آن ها زبان توسعه ( به انگلیسی: extension language ) هم می گویند. [ ۲]
• گاهی به اسکریپت ها زبان برنامه نویسی بسیار سطح بالا ( Very high - level programming language ) می گویند؛ زیرا در بالاترین سطح انتزاع عمل می کنند. [ ۲]
• در بزرگ رایانه ها به آن ها زبان کنترل ( به انگلیسی: control languages ) می گویند، زیرا برای کنترل وظیفه استفاده می شود. [ ۲]
برای مثال، معمول نیست که جاوا را یک زبان اسکریپت نویسی بدانیم، زیرا کلاس های موجود در فایل ها دارای نحو پیچیده و قواعد زیادی می باشد و به صورت تعاملی، امکان اجرای مستقیم جاوا نیست، زیرا فایل های منبع می توانند فقط شامل تعاریف باشند، که این تعاریف باید از «خارج» توسط برنامه کاربردی میزبان یا راه انداز برنامه کاربردی فراخوانی شوند. [ ۲]
wiki: زبان اسکریپت نویسی