لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
زاغچه آنکه چشم کبود دارد آنچه برنگ کبود است
دانشنامه عمومی
زاغی (نقاشی مونه). زاغی ( فرانسوی: La Pie ) که گاهی با نامِ کلاغ زاغی هم شناخته می شود، یک نقاشی چشم انداز رنگ روغن بر روی بوم، اثر نقاشِ امپرسیونیسم فرانسه، کلود مونه[ و ۱] است که در طولِ زمستانِ سال ۱۸۶۸ تا ۱۸۶۹ میلادی، نزدیکِ کُمون اِترِتات[ و ۲] منطقهٔ نرماندی[ و ۳] و به شیوهٔ طراحی در فضای باز طرح گردید. لوئی یواخیم گودیبرت[ و ۴] که حامیِ مونِه بود در جهتِ اجارهٔ خانه ای در این منطقه برای مونِه و دوست دخترش کامیل دونسیو[ و ۵] و فرزندِ تازه متولد شدهٔ آن ها کمک شایانی نمود. ابعاد این نقاشی مونِه ( ۸۹ × ۱۳۰ ) سانتیمتر می باشد.
بین سال های ۱۸۶۷ تا ۱۸۹۳، نقاشی های بسیاری با درونمایهٔ برف و زمستان توسطِ هُنرمندان از جمله آلفرد سیسلی[ و ۶] و کامی پیسارو[ و ۷] طرح گردید. همچنین آثارِ مُشابه کمتری از رنوار، [ و ۸] گوستاو کایبوت[ و ۹] و پل گوگن[ و ۱۰] هم موجود است. مورخانِ هُنری معتقدند که یک سِری از زمستان های شدید و پُر برف در فرانسه، به افزایشِ تعدادِ مناظرِ زمستان تولید شده توسطِ نقاشانِ امپرسیونیسم کمک بسیاری کرده است. [ ۱]
تابلوی زاغیِ مونِه یکی از حدود ۱۴۰ منظره نگاری نقاش با سوژهٔ چشم اندازِ برف و یخبندان می باشد. اولین منظره نِگاری برفی نقاش، تابلوی گاری خرید در جادهٔ برفی هانفلور[ و ۱۱] می باشد که در چند نقاشیِ مجتمع در سال های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۷ طرح گردید. پس از طرحِ یک سِری قابل توجه از منظره نِگاری های برفی در همان سال که سر آغاز طرحِ دیگر یعنی تابلوی مسیرِ مزرعهٔ سن سیمئون در زمستان[ و ۱۲] بود، تابلویِ زاغی که بزرگترین نقاشی از مجموعه نقاشی های های زمستانیِ مونِه بود در سال ۱۸۶۹ طراحی و تکمیل گردید که دنباله روِ تابلوی شِنل قرمز[ و ۱۳] ( ۱۸۶۹–۱۸۷۱ ) نقاشیِ زمستانی و شناخته شدهٔ دیگرِ مونِه با مدل قرار گرفتن کامیل دانسیو می باشد. [ ۲]
تابلوی کرباسِ زاغی مونه به تصویر می کشد یک زاغی سیاه تنها را که بر رویِ دروازهٔ یک پرچین چوبی نشسته، نور درخشندهٔ خورشید بر برف تازه باریده می تابد که در جاهایی مُنجر به ایجادِ سایه های آبی رنگ شده، این حالت از رنگ آمیزی مونِه بعدها به یکی از ویژگی های امپرسیونیسم تبدیل گردید، در حقیقت مونِه و سبکِ امپرسیونیسم، نشانگرانِ سایه های رنگی در جهتِ نمایش دادنِ برداشتِ واقعی از نِما و چشم انداز بودند، تغییر در شرایطِ تابشِ نور و سایه های ایجاد شده توسط آن در طبیعت به خوبی در نقاشی انعکاس یافته که به عنوانِ یک پدیدهٔ چالش برانگیز کُنوانسیونِ دانشگاهی از نقاشیِ سیاه و سفید و انعکاس سایه در آن ها می باشد، این نظریهٔ ذهنی ادراک رنگ از طریقِ آثار گوته و میشل اوژن شورول پیش از آن قرن به دنیای هنر معرفی شده بود، در آن زمان، استفادهٔ مونه از ترکیبِ نور و رنگ مُنجر به رَدِ آن توسط سالن پاریس به سال ۱۸۶۹ گردید، امروزه مُورخان هنر طبقه بندی، تابلوی زاغی اثرِ مونِه را به عنوانِ یکی از بهترین منظره نِگاری های برفی او می دانند، [ ۳] تابلو تا زمانِ افتتاح و بازگشایی موزهٔ اورسی در سال ۱۹۸۴ در مجموعه ای خصوصی نگهداری گردید، امروزه و در موزهٔ اورسی این نقاشی یکی از محبوبترین نقاشی های دائمی گالِری است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبین سال های ۱۸۶۷ تا ۱۸۹۳، نقاشی های بسیاری با درونمایهٔ برف و زمستان توسطِ هُنرمندان از جمله آلفرد سیسلی[ و ۶] و کامی پیسارو[ و ۷] طرح گردید. همچنین آثارِ مُشابه کمتری از رنوار، [ و ۸] گوستاو کایبوت[ و ۹] و پل گوگن[ و ۱۰] هم موجود است. مورخانِ هُنری معتقدند که یک سِری از زمستان های شدید و پُر برف در فرانسه، به افزایشِ تعدادِ مناظرِ زمستان تولید شده توسطِ نقاشانِ امپرسیونیسم کمک بسیاری کرده است. [ ۱]
تابلوی زاغیِ مونِه یکی از حدود ۱۴۰ منظره نگاری نقاش با سوژهٔ چشم اندازِ برف و یخبندان می باشد. اولین منظره نِگاری برفی نقاش، تابلوی گاری خرید در جادهٔ برفی هانفلور[ و ۱۱] می باشد که در چند نقاشیِ مجتمع در سال های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۷ طرح گردید. پس از طرحِ یک سِری قابل توجه از منظره نِگاری های برفی در همان سال که سر آغاز طرحِ دیگر یعنی تابلوی مسیرِ مزرعهٔ سن سیمئون در زمستان[ و ۱۲] بود، تابلویِ زاغی که بزرگترین نقاشی از مجموعه نقاشی های های زمستانیِ مونِه بود در سال ۱۸۶۹ طراحی و تکمیل گردید که دنباله روِ تابلوی شِنل قرمز[ و ۱۳] ( ۱۸۶۹–۱۸۷۱ ) نقاشیِ زمستانی و شناخته شدهٔ دیگرِ مونِه با مدل قرار گرفتن کامیل دانسیو می باشد. [ ۲]
تابلوی کرباسِ زاغی مونه به تصویر می کشد یک زاغی سیاه تنها را که بر رویِ دروازهٔ یک پرچین چوبی نشسته، نور درخشندهٔ خورشید بر برف تازه باریده می تابد که در جاهایی مُنجر به ایجادِ سایه های آبی رنگ شده، این حالت از رنگ آمیزی مونِه بعدها به یکی از ویژگی های امپرسیونیسم تبدیل گردید، در حقیقت مونِه و سبکِ امپرسیونیسم، نشانگرانِ سایه های رنگی در جهتِ نمایش دادنِ برداشتِ واقعی از نِما و چشم انداز بودند، تغییر در شرایطِ تابشِ نور و سایه های ایجاد شده توسط آن در طبیعت به خوبی در نقاشی انعکاس یافته که به عنوانِ یک پدیدهٔ چالش برانگیز کُنوانسیونِ دانشگاهی از نقاشیِ سیاه و سفید و انعکاس سایه در آن ها می باشد، این نظریهٔ ذهنی ادراک رنگ از طریقِ آثار گوته و میشل اوژن شورول پیش از آن قرن به دنیای هنر معرفی شده بود، در آن زمان، استفادهٔ مونه از ترکیبِ نور و رنگ مُنجر به رَدِ آن توسط سالن پاریس به سال ۱۸۶۹ گردید، امروزه مُورخان هنر طبقه بندی، تابلوی زاغی اثرِ مونِه را به عنوانِ یکی از بهترین منظره نِگاری های برفی او می دانند، [ ۳] تابلو تا زمانِ افتتاح و بازگشایی موزهٔ اورسی در سال ۱۹۸۴ در مجموعه ای خصوصی نگهداری گردید، امروزه و در موزهٔ اورسی این نقاشی یکی از محبوبترین نقاشی های دائمی گالِری است.
wiki: زاغی (نقاشی مونه)
دانشنامه آزاد فارسی
زاغی (magpie)
هر یک از انواع پرندگان خانوادۀ کلاغ. این پرندگان از حشرات، انواع حلزون، پرندگان جوان، و مردار تغذیه می کنند و در اروپا، آسیا، افریقای شمالی و نواحی غربی امریکای شمالی یافت می شوند. جنس Pica در خانواده کلاغ، راستۀ گنجشک سانانقرار دارد. کلاغ زاغی معمولی(Pica Pica) طولی حدود ۴۵ سانتی متر، پرهای سیاه و سفید و دم براق و طویلی دارد. این پرندگان مناطق تقریباً باز را برای تغذیه، و درختان منطقه را برای استراحت و دیدبانی ترجیح می دهند.
هر یک از انواع پرندگان خانوادۀ کلاغ. این پرندگان از حشرات، انواع حلزون، پرندگان جوان، و مردار تغذیه می کنند و در اروپا، آسیا، افریقای شمالی و نواحی غربی امریکای شمالی یافت می شوند. جنس Pica در خانواده کلاغ، راستۀ گنجشک سانانقرار دارد. کلاغ زاغی معمولی(Pica Pica) طولی حدود ۴۵ سانتی متر، پرهای سیاه و سفید و دم براق و طویلی دارد. این پرندگان مناطق تقریباً باز را برای تغذیه، و درختان منطقه را برای استراحت و دیدبانی ترجیح می دهند.
wikijoo: زاغی
مترادف ها
کلاغ زاغی، زاغی، زن بد دهن، کلاغ جاره، ادم وراج
زاغی، زاغچه، کلاغ پیشه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
به آن کلاغ خوش خَبَره هم گفته می شود