[ویکی الکتاب] معنی زَادَتْهُمْ: به آنها اضافه کرد - به آنها افزود(فاعل مؤنث)
ریشه کلمه:
زید (۶۲ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
زید و زیادت به معنی نموّ و افزایش و نیز به معنی افزودن است لازم و متعدی هر دو آمده است «زاد الشییء زیداً...و زیادة: نما - زاد اللّه خیراً» (اقرب) راغب آن را افزودن چیزی بر چیز تمام گفته است ، . فعل زاد و امر و مضارع آن همه در قرآن متعدّی آمده مگر آیه که لازم است . ازدیاد مثل زاد لازم و متعدی آمده است (اقرب) ولی در قرآن مجید تمام موارد آن متعدی به کار رفته است مثل ، ، . مزید هم اسم مفعول آمده و هم مصدر میمی (اقرب) . ظاهراً مراد از مزید اسم مفعول باشد یعنی: میگوید آیا بیشتر هست؟ . این آیه نظیر سابق است. * . حضرت صادق علیه السلام آن را «وَ یَزیدُونَ» خوانده (مجمع) این شاید از آنجهت است که پیوسته جمعیّت بیشتر میشدند زیرا جمعیّت یک جامعه در یک حال نیست و اغلب رو به افزایش است. و شاید اگر «او» باشد باز مبیّن این نکته باشد. به عقیده المیزان «او» در مقام ترقّی است و معنی بل میدهد.
ریشه کلمه:
زید (۶۲ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
زید و زیادت به معنی نموّ و افزایش و نیز به معنی افزودن است لازم و متعدی هر دو آمده است «زاد الشییء زیداً...و زیادة: نما - زاد اللّه خیراً» (اقرب) راغب آن را افزودن چیزی بر چیز تمام گفته است ، . فعل زاد و امر و مضارع آن همه در قرآن متعدّی آمده مگر آیه که لازم است . ازدیاد مثل زاد لازم و متعدی آمده است (اقرب) ولی در قرآن مجید تمام موارد آن متعدی به کار رفته است مثل ، ، . مزید هم اسم مفعول آمده و هم مصدر میمی (اقرب) . ظاهراً مراد از مزید اسم مفعول باشد یعنی: میگوید آیا بیشتر هست؟ . این آیه نظیر سابق است. * . حضرت صادق علیه السلام آن را «وَ یَزیدُونَ» خوانده (مجمع) این شاید از آنجهت است که پیوسته جمعیّت بیشتر میشدند زیرا جمعیّت یک جامعه در یک حال نیست و اغلب رو به افزایش است. و شاید اگر «او» باشد باز مبیّن این نکته باشد. به عقیده المیزان «او» در مقام ترقّی است و معنی بل میدهد.
wikialkb: زَادَتْهُم