ریوالْتا، فرانْسیسکو (۱۵۶۵ـ۱۶۲۸)(Ribalta, Francisco)
سن برنار مسیح را در آغوش می کشد
نقاش اسپانیایی. از ۱۵۹۹ در والنسیا کار کرد. حدود ۱۶۱۵ با استفاده از جلوه های سایه روشن تند (که یادآور آثار کاراوادجواست)، نوعی شیوۀ باروکنمایشی را پروراند؛ 'سن برنار مسیح را در آغوش می کشد(ح ۱۶۲۰ـ۱۶۲۸؛ پرادو، مادرید) از آن جمله است. ریوالتا در جوانی در مادرید کار می کرد و از قرار معلوم در آن جا از نقاشی های شیوه گرانِایتالیا، ازجمله سباستیانو دل پیومبو، تأثیر گرفت. در آثارش جلوۀ «تیرگی پردازی» را با استفاده از سایه های تاریک پدید آورد، و نخستین نقاش اسپانیایی بود که شور غم انگیزی (صرف نظر از شعف روحانی آثار اِل گرکو) در خورِ صحنه های شکنجه و شهادت آفرید. گاه گمان کرده اند که شیوۀ هنری اش را از مطالعۀ آثار کاراوادجو به دست آورده است، اما او پرورش این سبک را پیش از آن که کاراوادجو شروع به نقاشی کند، آغاز کرده بود. تصلیب(اِرمیتاژ)، سن برنار مسیح را در آغوش می گیرد، شام آخر(والنسیا)، و رؤیای پدر سیمون(نگارخانۀ ملی سن پترزبورگ)، از آثار برجستۀ اویند.
سن برنار مسیح را در آغوش می کشد
نقاش اسپانیایی. از ۱۵۹۹ در والنسیا کار کرد. حدود ۱۶۱۵ با استفاده از جلوه های سایه روشن تند (که یادآور آثار کاراوادجواست)، نوعی شیوۀ باروکنمایشی را پروراند؛ 'سن برنار مسیح را در آغوش می کشد(ح ۱۶۲۰ـ۱۶۲۸؛ پرادو، مادرید) از آن جمله است. ریوالتا در جوانی در مادرید کار می کرد و از قرار معلوم در آن جا از نقاشی های شیوه گرانِایتالیا، ازجمله سباستیانو دل پیومبو، تأثیر گرفت. در آثارش جلوۀ «تیرگی پردازی» را با استفاده از سایه های تاریک پدید آورد، و نخستین نقاش اسپانیایی بود که شور غم انگیزی (صرف نظر از شعف روحانی آثار اِل گرکو) در خورِ صحنه های شکنجه و شهادت آفرید. گاه گمان کرده اند که شیوۀ هنری اش را از مطالعۀ آثار کاراوادجو به دست آورده است، اما او پرورش این سبک را پیش از آن که کاراوادجو شروع به نقاشی کند، آغاز کرده بود. تصلیب(اِرمیتاژ)، سن برنار مسیح را در آغوش می گیرد، شام آخر(والنسیا)، و رؤیای پدر سیمون(نگارخانۀ ملی سن پترزبورگ)، از آثار برجستۀ اویند.
wikijoo: ریوالتا،_فرانسیسکو_(۱۵۶۵ـ۱۶۲۸)