ریشا

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی رِیشاً: لباسی فاخر و گران که مایه زینت وجمال است -پوشش زاید بر مقدار حاجت و باعث زینت و جمال
ریشه کلمه:
ریش (۱ بار)

«ریش» در اصل واژه عربی، به معنای پرهای پرندگان است و از آنجا که پرهای پرندگان لباسی طبیعی در اندام آنها است، به هر گونه لباس، نیز گفته می شود.
و چون پرهای پرندگان غالباً به رنگ های مختلف و زیبا است، یک نوع مفهوم زینت در معنای کلمه «ریش» افتاده است.
علاوه بر این، به پارچه هایی که روی زین اسب و یا جهاز شتر می اندازند «ریش» گفته می شود.
بعضی از مفسران و اهل لغت نیز آن را به معنای وسیع تری گرفته اند و آن، هر گونه اثاث و وسائل مورد نیاز انسان است، اما مناسب تر در آیه فوق همان لباس های زینتی و جالب است.
زینت. به نظر میس آید که مراد ازطریش زینت است خواه طبیعی باشد مثل مو و غیره و خواه مصنوعی باشد مثل لباس فاخر و غیره. در مجمع نقل کرده: ریش آن است که در آن زینت و زیبائی باشد و از آن است ریش الطائر (پرهای پرنده) و خود آن را اثاث البیت گفته است در المیزان نیز ما فیه الجمال گفته و گوید مأخوذ است از ریش طائر که در آن انواع زینت و زیبائی است. نا گفته نماند معنای اوّلی آن مجموع پرهای پرنده است و سپس به لباس فاخر و غیره گفته شده چنانکه در مفردات، قاموس، صحاح و اقرب گفته مؤید گفته ما آن است که در آیات بعدی دو بار لفظ زینت به کار رفته «یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ - قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ» در نهج البلاغه ریاش به معنی لباس فاخر آمده است «اَلْبَسَکُمُ الرِّیاشَ وَاَسْبَغَ عَلَیْکُمُ الْمَعاشَ» خطبه 81و180 این کلمه فقط یکبار در قرآن آمده است . یعنی برای شما لباس فرستادیم که عورتتان را می‏پوشاند و زینت فرستادیم که با آن مزیّن و زیبا می‏شوید ولی لباس تقوی، آن از همه بهتر است واللّه اعلم. در المیزان از تفسیر قمی از ابی الجارود از امام باقر علیه السلام نقل شده که ریش را متاع و مال فرموده‏اند. ولی زیاد بن منذر که ابوالجارود باشد زیدی مذهب و مشکوک است.

پیشنهاد کاربران

ریشا نام بوشهر کنونی در دوره هخامنشیان بوده که ساکنانش کیری ریشا ایزدبانوی تمدن عیلام و همسرش ناپی ریشا، خدای بزرگ لیان و عیلام را مورد ستایش قرار می دادند.
برخی باستانشناسان از جمله موریس پزار مورخ و باستانشناس فرانسوی و پروفسور سرافراز باستان شناس ایرانی بر این باورند، که در دوره هخامنشی منطقه بوشهر کنونی به نام "ریشا" خوانده می شده است. پزار معتقد است که کلمه ریشا از کی. ری. ری. شا ( الهه موردستایش در این ناحیه ) گرفته شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

در دوره عیلام این منطقه �لیان� خوانده شد، در روزگار هخامنشیان �ریشا�، سپس در دوره سلوکیان �انطاکیه پارس� و در نهایت در عصر ساسانی �ریشهر� نام گرفت.
در زمان سلسله عیلام پل ارتباطی عیلام با نواحی اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بوده است. این رونق در زمان هخامنشیان ادامه می یابد؛ چرا که ساخت چندین کاخ در ناحیه توّج نزدیک ریشهر توسط پادشاهان هخامنشی برای احاطه آن ها بر خلیج فارس بیانگر اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ریشهر در آن زمان می باشد. این جایگاه به روزگار ساسانیان به اوج می رسد. زیرا ریشهر به عنوان یک بندر استراتژیکی و ترانزیتی هم در مسیر راه آبی ابریشم و هم در مسیر هند قرار داشته، که موجب شده از نقش باراندازی مهمی در داخل و خارج برخوردار باشد، و همچنین از مراکز مهم صدور مروارید و کالا به هندوستان و آفریقا به شمار می رفته است. با سقوط ساسانیان و فتح ایران توسط اعراب مسلمان، بندر ریشهر طی یک نبرد خونین و سخت به تصرف آن ها درآمد و با این هجوم، این بندر رو به انحطاط و نابودی گذاشت. ضربه ای که اعراب مسلمان، به این شهر وارد آوردند، موجب شد، تا ریشهر مرکزیت و اهمیت خود را برای چندین قرن از دست بدهد و به شهری متروک و منزوی مبدل گردد.
منبع: جغرافیای تاریخی بندر ریشهر از عهد باستان تا سقوط سلسلۀ ساسانی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال سی و دوم، شماره چهارم، زمستان 1396 ، شماره پیاپی 127

منابع• https://georesearch.ir/article-1-374-fa.pdf

بپرس