در مهندسی کامپیوتر، ریز معماری یا همان سازماندهی کامپیوتر که گاهی به آن به صورت اختصار µarch یا uarch می گویند، شیوه ای است که از طریق آن یک معماری مجموعه دستورالعمل ( ISA ) ، در یک پردازنده خاص پیاده سازی می شود. [ ۱] یک معماری مجموعه دستورالعمل، ممکن است از طریق ریز معماری های متفاوتی پیاده سازی شود. [ ۲] [ ۳] پیاده سازی ها ممکن است به دلیل اهداف متفاوت از طراحی یا به دلیل تغییر تکنولوژی، تفاوت داشته باشند. [ ۴] معماری کامپیوتر ترکیبی از ریز معماری و معماری مجموعه دستورالعمل است.
معماری مجموعه دستورالعمل، تقریباً مشابه یک مدل برنامه نویسی برای یک پردازنده است، چنان که توسط یک برنامه نویس زبان اسمبلی یا نویسندهٔ کامپایلر دیده می شود. معماری مجموعه دستورالعمل، حاوی مدل اجرا، ثبات های پردازنده، فرمت های آدرس و داده و … است. ریز معماری، حاوی اجزای تشکیل دهندهٔ پردازنده است و اینکه چگونه این اجزا به یکدیگر متصل می شوند و با هم همکاری می کنند تا ISA را پیاده سازی کنند.
ریز معماری یک ماشین معمولاً به شکل دیاگرام هایی ( با جزئیات زیاد یا کم ) نشان داده می شود، که توصیف کننده ارتباطات بین عناصر مختلف ریز معماری ماشین است که ممکن است حاوی هر چیزی، از گیت های منفرد و رجیسترها گرفته تا واحد محاسباتی و منطق ( ALU ) کامل و حتی عناصر بزرگتر باشد. این دیاگرام ها به طور کلی، مسیر داده ( datapath، جایی که داده قرار داده می شود ) و مسیر کنترل ( که می توان گفت داده را هدایت می کند ) را از هم جدا می کنند. [ ۵]
فردی که یک سیستم را طراحی می کند، معمولاً ریز معماری خاصی را به شکل نوعی دیاگرام جریان داده رسم می کند. دیاگرام ریز معماری، شبیه یک دیاگرام بلاک، عناصر معماری از جمله مثلاً واحد محاسباتی و منطق و فایل رجیستری را به شکل یک سمبل شماتیک نشان می دهد. به طور معمول این دیاگرام عناصر مذکور را به وسیله فلش ها، خطوط ضخیم و خطوط باریک نشان می دهد تا موارد زیر را افتراق دهد: گذرگاه های سه وضعیتی ( که نیازمند یک بافر سه - وضعیتی برای هر ابزاری است که از گذرگاه استفاده می کند ) ، گذرگاه های یک طرفه ( همیشه توسط یک منبع استفاده می شود، مثلاً در کامپیوترهای ساده، که همیشه گذرگاه آدرس توسط رجیستر آدرس حافظه راه اندازی می شوند ) ، و خطوط کنترل منفرد. کامپیوترهای بسیار ساده دارای یک سازماندهی گذرگاه دادهٔ منفرد هستند - آن ها دارای یک گذرگاه سه وضعیتی منفرد هستند. در دیاگرام کامپیوترهای پیچیده تر معمولاً چندین گذرگاه سه وضعیتی وجود دارد که کمک می کند تا ماشین بتواند عملیات بیشتری را به طور همزمان انجام دهد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمعماری مجموعه دستورالعمل، تقریباً مشابه یک مدل برنامه نویسی برای یک پردازنده است، چنان که توسط یک برنامه نویس زبان اسمبلی یا نویسندهٔ کامپایلر دیده می شود. معماری مجموعه دستورالعمل، حاوی مدل اجرا، ثبات های پردازنده، فرمت های آدرس و داده و … است. ریز معماری، حاوی اجزای تشکیل دهندهٔ پردازنده است و اینکه چگونه این اجزا به یکدیگر متصل می شوند و با هم همکاری می کنند تا ISA را پیاده سازی کنند.
ریز معماری یک ماشین معمولاً به شکل دیاگرام هایی ( با جزئیات زیاد یا کم ) نشان داده می شود، که توصیف کننده ارتباطات بین عناصر مختلف ریز معماری ماشین است که ممکن است حاوی هر چیزی، از گیت های منفرد و رجیسترها گرفته تا واحد محاسباتی و منطق ( ALU ) کامل و حتی عناصر بزرگتر باشد. این دیاگرام ها به طور کلی، مسیر داده ( datapath، جایی که داده قرار داده می شود ) و مسیر کنترل ( که می توان گفت داده را هدایت می کند ) را از هم جدا می کنند. [ ۵]
فردی که یک سیستم را طراحی می کند، معمولاً ریز معماری خاصی را به شکل نوعی دیاگرام جریان داده رسم می کند. دیاگرام ریز معماری، شبیه یک دیاگرام بلاک، عناصر معماری از جمله مثلاً واحد محاسباتی و منطق و فایل رجیستری را به شکل یک سمبل شماتیک نشان می دهد. به طور معمول این دیاگرام عناصر مذکور را به وسیله فلش ها، خطوط ضخیم و خطوط باریک نشان می دهد تا موارد زیر را افتراق دهد: گذرگاه های سه وضعیتی ( که نیازمند یک بافر سه - وضعیتی برای هر ابزاری است که از گذرگاه استفاده می کند ) ، گذرگاه های یک طرفه ( همیشه توسط یک منبع استفاده می شود، مثلاً در کامپیوترهای ساده، که همیشه گذرگاه آدرس توسط رجیستر آدرس حافظه راه اندازی می شوند ) ، و خطوط کنترل منفرد. کامپیوترهای بسیار ساده دارای یک سازماندهی گذرگاه دادهٔ منفرد هستند - آن ها دارای یک گذرگاه سه وضعیتی منفرد هستند. در دیاگرام کامپیوترهای پیچیده تر معمولاً چندین گذرگاه سه وضعیتی وجود دارد که کمک می کند تا ماشین بتواند عملیات بیشتری را به طور همزمان انجام دهد.
wiki: ریزمعماری