رید هربرت

دانشنامه آزاد فارسی

رید، هِرْبِرْت (۱۸۹۳ـ۱۹۶۸)(Read, Herbert)
منتقد و شاعر انگلیسی. شهرت رید در مقام منتقد ادبی در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ با پشتیبانی شدید وی از هنرمندانی چون هنری مور، باربارا هپورتو بن نیکلسونتثبیت شد. برخی از کتاب ها و مقاله های متعدد او، که به دسترسی بیشتر مردم به هنر نو کمک کرد، عبارت بودند از معنی هنر(۱۹۳۱) و اثر گیرای آموزش از طریق هنر(۱۹۴۳). او دستیار مسئول موزۀ ویکتوریاو آلبرت (۱۹۲۲ـ۱۹۳۱)، استاد هنرهای زیبا در ادینبورگتا ۱۹۳۳، و سردبیر برلینگتون مگزین، نشریۀ هنری، (۱۹۳۳ـ۱۹۳۹) بود. رید در مقامِ شاعر، استاد دقیق و هشیار شعر آزاد بود و از ۱۹۱۹ به بعد چندین کتاب شعر سرود. در مقام منتقد ادبی خرد و رومانتیسم(۱۹۲۶)، شیوۀ نگارش نثر انگلیسی(۱۹۲۸)، احساس افتخار(۱۹۲۹)، وردزورث(۱۹۳۰)، قالب در شعر نو(۱۹۳۲) دفاع از شلی(۱۹۳۵)، مقالاتی در نقد ادبی(۱۹۳۸) و آوای راستین احساس(۱۹۵۳) را منتشر کرد. چندین اثر تأثیرگذار در زمینه های نقش آموزشی و اجتماعی هنر نیز نگاشت، ازجمله هنر امروز(۱۹۳۳)، هنر و صنعت(۱۹۳۶)، آموزش از طریق هنر (۱۹۴۳). از دیگر آثار رید، که بر عقلانیت جنبش نوین متمرکزند، فلسفه هنر امروزی(۱۹۵۱) است. یکی از بنیاد گذاران انستیتو هنرهای معاصردر لندن بود. رید زندگی نامۀ خود را در سه جلد نوشت: چشم معصوم(۱۹۳۳)، سالنامه معصومیت و تجربه(۱۹۴۰)، و تجربۀ متضاد(۱۹۶۳).

پیشنهاد کاربران

بپرس