ریحانه النبی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ریحانة النبی. فاطمه الزهرا (سلام الله علیهم) بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در حالی که ۴۵ سال از عمر شریف پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می گذشت در مکه دیده به جهان گشود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به معراج رفت و به آسمان اعلی عروج کرد. به او از میوه و خرمای تازه و سیب بهشتی دادند تا تناول نماید و همان غذای بهشتی در وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به نور فاطمه مبدل شد. به همین علت فاطمه (سلام الله علیهم) را «حوراء انسیه» است یعنی یک حوری بهشتی در بین انسان های روی زمین است. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می فرماید از رسول خدا (سلام الله علیهم) شنیدم که فرمودند: «سمیت فاطمة فاطمة لان الله فطمها و ذریتها من النار من القی الله منهم بالتوحید والایمان بما جئت به» «فاطمه فاطمه نامیده شد، به دلیل آنکه خدا او و خاندانش را از آتش جهنم در امان داشته است. به شرط آنکه آنها خدا را در حالی ملاقات کنند که به یگانگی آنچه خداوند نازل فرموده ایمان داشته باشند.»

[ویکی فقه] فاطمه الزهرا (سلام الله علیهم) بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در حالی که ۴۵ سال از عمر شریف پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می گذشت در مکه دیده به جهان گشود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به معراج رفت و به آسمان اعلی عروج کرد. به او از میوه و خرمای تازه و سیب بهشتی دادند تا تناول نماید و همان غذای بهشتی در وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به نور فاطمه مبدل شد. به همین علت فاطمه (سلام الله علیهم) را «حوراء انسیه» است یعنی یک حوری بهشتی در بین انسان های روی زمین است. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می فرماید از رسول خدا (سلام الله علیهم) شنیدم که فرمودند: «سمیت فاطمة فاطمة لان الله فطمها و ذریتها من النار من القی الله منهم بالتوحید والایمان بما جئت به» «فاطمه فاطمه نامیده شد، به دلیل آنکه خدا او و خاندانش را از آتش جهنم در امان داشته است. به شرط آنکه آنها خدا را در حالی ملاقات کنند که به یگانگی آنچه خداوند نازل فرموده ایمان داشته باشند.»
فراق پدر برای حضرت فاطمه
بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، حضرت زهرا (سلام الله علیهم)، چون شمعی در فراق پدر می سوخت و حزن شدیدی آن حضرت را فرا گرفته بود، در آن زمان فرشته وحی جبرئیل به خدمت آن حضرت می آمد، وی را تسلی می داد و از حال و جایگاه پدرش او را باخبر می کرد و به آن حضرت از آنچه بعد از او بر فرزندان او و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) واقع خواهد شد، خبر داد. اینها را امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می نوشت و آن مصحف فاطمه شد، مصحف قرآن، قرآن نیست ولی سخنی از سخنان خداست، که خداوند بر فاطمة زهراء (سلام الله علیهم) نازل کرده است. در این باره امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: «مصحف فیه مثل قرآنکم هذا ثلاث مرات والله ما فیه من قرانکم حرف واحد» مصحف فاطمه (سلام الله علیهم) سه برابر این قرآن موجود است ولی در یک کلمه نیز مشابهتی با هم ندارند، شامل اخبار اطلاعات در آینده جهان تا روز قیامت سرنوشت فرزندان و ذرۀ آن حضرت، و ستمگری و انواع جنایات خلفای جور می باشد.
غصب فدک
فدک دهی است حاصلخیز در حجاز و نزدیک خیبر. در سال هفتم هجری که قوای اسلام خیبر را فتح کردند، یهودیان فدک که مدت ها با اسلام در ستیز بودند به واهمه افتادند و از در سازش درآمدند و با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و قرار شد تا نصف فدک مال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) باشد؛ زیرا در اسلام، آنچه با صلح بدست آید و مسلمانان آن را با جنگ به دست نیاورده باشند، «فیء» نامیده می شود که مخصوص رسول خداست و آن حضرت در مصرف آن صاحب اختیار است. قران مجید در این زمینه می فرماید: «ما افاء الله علی رسول منهم فما اوجفتم علیه من خیل ولا رکاب ولکن الله یبسط رسله علی ما یشاء» «آنچه خداوند از کفار به رسولش برگردانده و بخشیده، چیزی است که شما برای به دست آوردنش نه اسبی بر آن تاخته اید و نه شتری، اما خدا پیامبران خویش را به هر چه خواهد مسلط کند». پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) هنگامی که فدک را در اختیار خود گرفت، آن را به فرمان خداوند و طبق آیه «فات ذالقربی احقه و...» «حق نزدیکان را بپرداز» به دخت فرزانه اش فاطمه زهرا (سلام الله علیهم) بخشید تا خودش در آن تصرف داشته باشد. در آن زمان که بیعت با خلیفه اول پایان یافت و امر خلافت او بر مهاجران و انصار استقرار گرفت و مردم با ابوبکر به عنوان خلیفه بیعت کردند وی مامورین خود را به فدک فرستاد تا نماینده حضرت را از سرزمین فدک خارج نماید. ایشان فرمود: چرا وکیل مرا از فدک خارج ساختی و حال این که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) آن را به من هدیه فرمود. خلیفه از آن حضرت شاهد خواست. آن حضرت علی (علیه السّلام)، ام ایمن، رباح غلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و حسنین (علیه السّلام) را شاهد آورد، اما او آنها را قبول نکرد و فدک را از دست فاطمه گرفت. عجبا آیا او نمی دانست که فاطمة الزهرا (سلام الله علیهم) راستگوست آیا کسی که آیه تطهیر «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس...» درباره او نازل شد می شود گفت چنین کسی به دروغ ادعا می کند.
کیفیت شهادت حضرت فاطمه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس