ری داگلاس بردبری ( به انگلیسی: Ray Douglas Bradbury ) ( زاده ۲۲ اوت ۱۹۲۰ – درگذشته ۵ ژوئن ۲۰۱۲ ) شاعر آمریکایی و نویسندهٔ گونه های خیال پردازی، وحشت و علمی–تخیلی بود. بردبری را بیشتر به خاطر اثر مشهورش، فارنهایت ۴۵۱ ( ۱۹۵۳ ) ، و مجموعه داستان های کوتاهش چون حکایت های مریخ ( ۱۹۵۰ ) می شناسند.
... [مشاهده متن کامل]
وی در ۲۲ اوت ۱۹۲۰، در وائوکگان، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا، از مادری سوئدی تبار و پدری آمریکایی به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۴ به همراه خانوادهٔ خود به لس آنجلس نقل مکان کردند. وی در ۱۹۳۸ دبیرستان را تمام کرد، اما تصمیم گرفت به دانشگاه نرود و در کتابخانهٔ محلی به آموزش خود بپردازد. او برای گذران زندگی در آن دوران روزنامه می فروخت. اولین اثر او به سال ۱۹۴۱ و اولین کتاب مستقلش ( دریاچه ) در سال ۱۹۴۲ به چاپ رسیدند. در سال ۱۹۴۵، داستان کوتاه بازی بزرگ سیاه و سفید او برندهٔ جایزهٔ بهترین داستان کوتاه آمریکا شد. در سال ۱۹۴۷ با مارگارت مک کلر ( ۱۹۲۲–۲۰۰۳ ) ازدواج کرد و از او ۴ فرزند دختر دارد. بردبری هرگز گواهینامه رانندگی نگرفت. بردبری یکی از دوستان نزدیک چارلز آدامز بود. آدامز نخستین داستان های بردبری را دربارهٔ خانواده الیوت که به خانواده آدامز ( شخصیت های تخیلی آفریده چارلز آدامز ) شبیه بودند، مصوّر کرد.
وی در طول زندگی اش، ۳۰ کتاب و بیش از ۶۰۰ داستان کوتاه نوشت. او از جمله نخستین کسانی بود که جایزه استاد بزرگ را که انجمن نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی آمریکا به پاس یک عمر کنش پیروزمندانه در زمینه داستان نویسی علمی تخیلی اعطا می کرد، به دست آورد.
وی نویسنده ای پرکار بود که جا دادن آثارش در دستهٔ خاصی دشوار می نماید. اگرچه بسیاری او را به عنوان نویسندهٔ ژانر علمی–تخیلی می شناسند، اما خود وی می گوید:
«نخست اینکه من علمی - تخیلی نویس نیستم. تنها کتاب علمی - تخیلی من فارنهایت ۴۵۱ است. علمی - تخیلی توصیف واقعیت است و خیال پردازی شرحی خیال پردازانه. از این روست که تاریخچهٔ مریخ علمی - تخیلی نیست، خیال پردازی است. معلوم است که ممکن نیست چنان اتفاقاتی روی دهد. به همین دلیل است که اثری ماندگار خواهد بود، چون همانند اساطیر یونان است و اسطوره ها مانا هستند. »
علاوه بر کتابهایی که نوشته، بردبری مجموعه مقالاتی هم درباب مسایل جدی، چون هنر و فرهنگ، دارد.
تا زمانِ نوشتنِ رُمانِ حکایت های مریخ ( The Martian Chronicles ) ، نامِ او به عنوانِ نویسندهٔ علمی تخیلی بر سرِ زبان ها نیفتاد. تواریخِ مریخ، داستانِ نخستین کوششِ انسان ها برای تسخیر و استعمار ( آبادانی و اسکان در ) مریخ بود. انسان ها را در این راه مریخی هایی که قادر به تله پاتی هستند کمک می کنند و زمانی که آنان در این کار موفق می شوند خبر از وقوعِ جنگِ هسته ای در زمین و نابودیِ زمین می آید. این رُمان به خوبی بیان گرِ نگرانیِ عامِ جامعهٔ آمریکا در آغازِ عصرِ اتمیِ دههٔ ۱۹۵۰ بود و همین طور هم ترس از جنگِ اتمی، و آرزویِ زندگیِ آسوده تر، و واکنش برضدِ نژادپرستی و سانسور و اختناق، و ترس از نیروهایِ سیاسیِ بیگانه.
... [مشاهده متن کامل]
وی در ۲۲ اوت ۱۹۲۰، در وائوکگان، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا، از مادری سوئدی تبار و پدری آمریکایی به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۴ به همراه خانوادهٔ خود به لس آنجلس نقل مکان کردند. وی در ۱۹۳۸ دبیرستان را تمام کرد، اما تصمیم گرفت به دانشگاه نرود و در کتابخانهٔ محلی به آموزش خود بپردازد. او برای گذران زندگی در آن دوران روزنامه می فروخت. اولین اثر او به سال ۱۹۴۱ و اولین کتاب مستقلش ( دریاچه ) در سال ۱۹۴۲ به چاپ رسیدند. در سال ۱۹۴۵، داستان کوتاه بازی بزرگ سیاه و سفید او برندهٔ جایزهٔ بهترین داستان کوتاه آمریکا شد. در سال ۱۹۴۷ با مارگارت مک کلر ( ۱۹۲۲–۲۰۰۳ ) ازدواج کرد و از او ۴ فرزند دختر دارد. بردبری هرگز گواهینامه رانندگی نگرفت. بردبری یکی از دوستان نزدیک چارلز آدامز بود. آدامز نخستین داستان های بردبری را دربارهٔ خانواده الیوت که به خانواده آدامز ( شخصیت های تخیلی آفریده چارلز آدامز ) شبیه بودند، مصوّر کرد.
وی در طول زندگی اش، ۳۰ کتاب و بیش از ۶۰۰ داستان کوتاه نوشت. او از جمله نخستین کسانی بود که جایزه استاد بزرگ را که انجمن نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی آمریکا به پاس یک عمر کنش پیروزمندانه در زمینه داستان نویسی علمی تخیلی اعطا می کرد، به دست آورد.
وی نویسنده ای پرکار بود که جا دادن آثارش در دستهٔ خاصی دشوار می نماید. اگرچه بسیاری او را به عنوان نویسندهٔ ژانر علمی–تخیلی می شناسند، اما خود وی می گوید:
«نخست اینکه من علمی - تخیلی نویس نیستم. تنها کتاب علمی - تخیلی من فارنهایت ۴۵۱ است. علمی - تخیلی توصیف واقعیت است و خیال پردازی شرحی خیال پردازانه. از این روست که تاریخچهٔ مریخ علمی - تخیلی نیست، خیال پردازی است. معلوم است که ممکن نیست چنان اتفاقاتی روی دهد. به همین دلیل است که اثری ماندگار خواهد بود، چون همانند اساطیر یونان است و اسطوره ها مانا هستند. »
علاوه بر کتابهایی که نوشته، بردبری مجموعه مقالاتی هم درباب مسایل جدی، چون هنر و فرهنگ، دارد.
تا زمانِ نوشتنِ رُمانِ حکایت های مریخ ( The Martian Chronicles ) ، نامِ او به عنوانِ نویسندهٔ علمی تخیلی بر سرِ زبان ها نیفتاد. تواریخِ مریخ، داستانِ نخستین کوششِ انسان ها برای تسخیر و استعمار ( آبادانی و اسکان در ) مریخ بود. انسان ها را در این راه مریخی هایی که قادر به تله پاتی هستند کمک می کنند و زمانی که آنان در این کار موفق می شوند خبر از وقوعِ جنگِ هسته ای در زمین و نابودیِ زمین می آید. این رُمان به خوبی بیان گرِ نگرانیِ عامِ جامعهٔ آمریکا در آغازِ عصرِ اتمیِ دههٔ ۱۹۵۰ بود و همین طور هم ترس از جنگِ اتمی، و آرزویِ زندگیِ آسوده تر، و واکنش برضدِ نژادپرستی و سانسور و اختناق، و ترس از نیروهایِ سیاسیِ بیگانه.