رؤیایی، یدالله (دامغان ۱۳۱۰ ش)
رؤیایی، یدالله
شاعرِ فُرمالیست، روزنامه نگار و منتقد ادبی ایرانی، و بنیادگذار شعرِ حجم در ایران. فعالیت های ادبی خود را در زادگاهش آغاز کرد و سپس به تهران رفت. وی از همان آغاز، با مطالبی که پیرامون فرم مطرح کرده بود، در میان شاعران معاصر به عنوان شاعری نوگرا و فرمالیست مطرح شد. سپس وارد عرصۀ روزنامه نگاری شد و ازجمله مسئولیت بخشِ شعر نشریۀ کتاب هفته (از مهم ترین مجله های ادبی دهۀ ۱۳۴۰ش) را به عهده گرفت و با حمایت از نوپردازانِ تندرو، مطرح ترین مقالات ادبی را دربارۀ فرم نوشت. مجموعه مقالات و نقدهای ادبی وی در دو کتاب از سکوی سرخ و هلاک عقل به وقت اندیشیدن منتشر شده است. رؤیایی بعدها متأثر از مکتب غیر متعهدِ موج نو، مکتب ضد تعهد شعر حجم را بنیان نهاد و مبانی موردنظرش را با عنوان «حجم گرایی» به سمت زبان و زیبایی شناسیِ ویژۀ خود پیش برد. حضور اندیشه و مفاهیم عرفانی در قالب ترکیب های زبانی پُرایهام، بازی ها و جابه جایی های واژگانی، فرم گرایی، عشق، اروتیسم و بدن، و مرگ ازجمله درون مایه های اصلی شعر اوست. رؤیایی سال هاست که در پاریس اقامت دارد. از دفترهای شعر اوست: بر جاده های تهی (۱۳۴۰)؛ دریایی ها (۱۳۴۴)؛ دلتنگی ها (۱۳۴۶)؛ از دوستت دارم (۱۳۴۷)؛ لبریخته ها؛ هفتاد سنگ قبر، شعرهای سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ (۱۳۷۹)؛ منِ گذشتۀ امضا.
رؤیایی، یدالله
شاعرِ فُرمالیست، روزنامه نگار و منتقد ادبی ایرانی، و بنیادگذار شعرِ حجم در ایران. فعالیت های ادبی خود را در زادگاهش آغاز کرد و سپس به تهران رفت. وی از همان آغاز، با مطالبی که پیرامون فرم مطرح کرده بود، در میان شاعران معاصر به عنوان شاعری نوگرا و فرمالیست مطرح شد. سپس وارد عرصۀ روزنامه نگاری شد و ازجمله مسئولیت بخشِ شعر نشریۀ کتاب هفته (از مهم ترین مجله های ادبی دهۀ ۱۳۴۰ش) را به عهده گرفت و با حمایت از نوپردازانِ تندرو، مطرح ترین مقالات ادبی را دربارۀ فرم نوشت. مجموعه مقالات و نقدهای ادبی وی در دو کتاب از سکوی سرخ و هلاک عقل به وقت اندیشیدن منتشر شده است. رؤیایی بعدها متأثر از مکتب غیر متعهدِ موج نو، مکتب ضد تعهد شعر حجم را بنیان نهاد و مبانی موردنظرش را با عنوان «حجم گرایی» به سمت زبان و زیبایی شناسیِ ویژۀ خود پیش برد. حضور اندیشه و مفاهیم عرفانی در قالب ترکیب های زبانی پُرایهام، بازی ها و جابه جایی های واژگانی، فرم گرایی، عشق، اروتیسم و بدن، و مرگ ازجمله درون مایه های اصلی شعر اوست. رؤیایی سال هاست که در پاریس اقامت دارد. از دفترهای شعر اوست: بر جاده های تهی (۱۳۴۰)؛ دریایی ها (۱۳۴۴)؛ دلتنگی ها (۱۳۴۶)؛ از دوستت دارم (۱۳۴۷)؛ لبریخته ها؛ هفتاد سنگ قبر، شعرهای سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ (۱۳۷۹)؛ منِ گذشتۀ امضا.
wikijoo: رویایی،_یدالله_(دامغان_۱۳۱۰_ش)