رویای صادقه

دانشنامه آزاد فارسی

رؤیای صادقه
خواب هایی که درست و مطــابق واقع اند؛ رؤیا هایی که گه گاه بعضی از افراد می بینند و در عالم بیداری نیز همان عیناً رخ می دهد، یا به هر حال راهبر به حقیقتی است. چنانچه روح انسان، در حین رؤیا، به نحو صحیح با صوری که نشانگر حقایقِ در حال نزول به عالم مادّه اند ارتباط برقرار کند، رؤیای صادقه خوانده می شود. این صور، که تعبیر هریک معمولاً نیاز به معبِّر (خوابگزار) دانا دارد، در عالم مادّه، گاه بدون فاصله و گاه با فواصلی حتّی بلند، در صورت خارجی خود پدیدار می شود و حقیقت آن رؤیا نمودار می گردد. استعداد فرد، باطن او، وقت رؤیا، نحوۀ اتصال یا ارتباط با آن حقایقاز شرایط حصول رؤیای صادقه است.

پیشنهاد کاربران

این موضوع که آیا در طول خواب های شبانه یا روزانه وقوع اتفاقاتی در زمان های گذشته ( یعنی قبل از تولد خود فرد از مادر ) و رویداد هائی در آینده در طول زمان بصورت روئیا در سر و دل انسان الهام و القاء میگردند یا نه، تا آینده های دور دست مورد بحث و تحقیق و پژوهش خواهد بود و تاکنون یک پاسخ واحد و حقیقی به این سوال داده نشده که آیا انسان میتواند در قالب روئیا، آینده را پیش بینی کند. از دیدگاه فروید رویا شاهراهیست به دنیای وسیع ناشناخته ها که در زیر سطح آگاهی موجود است. من خودم معتقدم که تصویر کلی و جزئیاتی نظام احسن و اشرف آفرینش سرمدی، اولیه، ازلی و یا مبدئی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین و تصاویر گوناگون کلی و جزئیاتی همان نظام اولیه در مدارات، مراتب یا درجات فراوان تکاملی بین دو حد دنیوی ؛ یکی نهایت نقصان و امکان اخس در پائین ترین حالت نشئگی طبیعی و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف دنیوی در بالاترین حالت نشئگی طبیعی در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) یکبار برای جاودانگی در خاطره مطلق و بیکران آفریدگار کائنات طوری ثبت و ضبط گردیده که هرگز در آنها کوچکترین خلل و لرزشی ایجاد نخواهد گردید و آن تصویر کلی و جزئیاتی در لحظه ی جاودانه ی حال در بخش غیبی همین دنیا موجود است و سر و دل و قوای ادراکی فهم و عقل انسان در طول زندگی دنیوی چه در حین بیداری و چه بهنگام خواب هیچگاه نمیتوانند، آنرا مشاهده نمایند غیر از پس از مرگ تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر . اما انسان میتواند بدون تعصبات آئینی و دینی و مذهبی و ایدئولوژیکی به موجود بودن آن باور داشته باشد و از طریق شناخت ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت به روش علمی سعی به فهم و درک آن نماید. با کسب رخصت یا اجازه، توجه خوانندگان گرامی را به اشاره ی کوتاه به چند رویای به اصطلاح صادقه مندرج در قرآن جلب می نمایم و دیدگاه فردی خودم را در مورد آنها بطور مختصر بیان میکنم.
...
[مشاهده متن کامل]

الف - خواب یوسف : برادران و پدر و مادر و خود وی به زبان سمبلیک روئیا، یازده ستاره، یک خورشید و یک ماه و یک بیننده ی رویا مجموعا چهارده تا. از لحاظ عددی مساوی است با تعداد چهارده معصوم در این اسلام و مذهب تشیع.
ب - خواب فرااو یا فرعون : هفت گاو لاغر از آب رودخانه نیل بیرون آمده و هفت گاو پرواری و چل و چاق را که در صلح و صفا مشغول چریدن در چمن زار های ساحل رود بوده اند، در مقابل چشمان خوابیده ی رویا بیننده بلعیده و نوش جان کرده اند. صرف نظر از تاویل و تعبیر یوسفی از آن رویا، عدد ۷ نقش پُر اهمیت تری را بازی کرده و آنهم در رابطه مستقیم با تعداد ستارگان درشت در صورت فلکی کمانگیر یا شکارچی در خوشه پروین یا ثریا تحت نام پلیاد به زبان فارسی - یونانی ( پله یاد: به یاد پله ها یا منازل هفتگانه سفر ) و صورت های فلکی دُب اکبر و اصغر یا هفت براردان بزرگ و کوچک و به ویژه آسمان های هفتگانه ی آبراهم یا ابراهیم که پیام آن حدود چهار هزار سال پیش توسط خود ابراهیم و همسرش سارا به گوش پادشاه مصر در آن عصر رسیده و محتوای آن پیام بدون آگاهی از جزئیات مورد توجه پادشاهان بعدی هم بوده تا عصر یوسف.
پ - دو یا سه تا از خواب های مهم خود پیامبر اسلام : یکی خواب معراج و دیگری فاش راز هفت آسمان به ابراهیم و دیگری دیدن ممیون ها که از بدنه عرش بالا میرفته و پایین میامده اند مندرج در سوره یونس.
از دیدگاه فردی من، راز آسمان ها و زمین های هفتگانه به آبراهام یا ابراهیم در چهار هزار پیش فاش نگردیده بلکه به یک ابراهیم دیگری که حدود هزار و چهار سال و اندی پس از رحلت پیامبر اسلام از مادر متولد شده و پیامبر آن ابراهیم را در یک رویای صادقه دیده، اما تاویل و تعبیر خود وی پس از بیداری همان ابراهیم تورائی و ایوانگلیئی ( انجیلی ) بوده. در این زمینه و در این باره، حقیقت ژرف و بنیادی این است که باور ابراهیم سومری به آسمان های هفتگانه ریشه در معنای پیام آسمانی هفت سین ایرانیان داشته ( و اجداد ابراهیم ایرانی بوده اند ) و دارد که از دیر باز تاکنون در پشت پرده ظاهر مراسم چیدن سفره یا میز هفت سین پنهان و مخفی باقی مانده و نه توسط خود ایرانیان و نه اقوام دیگر تاکنون شهود و کشف نگردیده، یعنی هفت سامان یا نظام کل گیتیائی یا کیهانی و یا جهانی. آن میمون ها در آن خواب دیگر شبانه در فاز ژرف یا رِم یا rem ، به زبان سمبلیک روئیا همان نام های گوناگون در زبان های مختلف انسانی برای نامگذاری آفرینده کائنات بوده که در آن خواب از طریق بالا رفتن و پایین آمدن از بدنه عرش و گاهی نشستن بر روی آن، نشانه یا علامت رقابت آنها در زبان و خط و قوای ادراکی فهم و عقل اقوام مختلف و دعوا و نزاع بر سر اینکه کدامیک میتواند اسم اعظم یا نام بزرگ برای حضرت آقا یا سرور دنیا و یا پروردگار عالمیان باشد: یَهوَه تحت عنوان آقا یا سرور دنیای قوم یهود ( به زبان قرآنی : کلیمیان ) ؛ آبّا یا بابا و یا پدر آسمانی ایسای اقوام مسیحی ( به لسان قرآن: عسیویان ناصری یا ناصریان عیسوی ) ؛ برهمن و برهمان ( اولی مفرد و دومی جمع ) هندوان و بودائیان ( تناسخیان و حلولیان ) ؛ اهورامَزِدای زرتشتیان ( به زبان قرآنی : ماجوسیان ) ؛ بِل کلدانیان و بابلیان ؛ داهگان آشوریان و نینوائیان ؛ اِل و بئال کاناآنیان ( کنعانیان ) ؛ را و آمون خدایان خورشید پدر و پسر مصریان ( اجیب تیان ) ؛ زئوس یونانیان ؛ تئوی رومیان ؛ دائو یا تائو و یا مائوی چینیان ؛ دُگان ژاپنیان ؛ خُوای قوم ماد ؛ خدا و خدایگان ایرانیان ؛ هو ایلامیان و یا الله مسلمان؟
این گیتی یا کیهان و یا این جهان چه باشد با این همه وسعت و گستردگی و فراخی از دید محدود ما انسان ها در بین جهان های بیشمار/ جز یک قطره ی ناچیزی جاودانه اسیر و گرفتار در بند و کمند یار یا در بطن وجود و ماهیت و ذات مطلق و بی کران و بی نهایت پروردگار یا آفریدگار/.

رؤیای صادقه ؛ یعنی خوابهایی که درست و مطابق با واقع است و بالجمله آنچه انسان در خواب بیند اگر مطابق با واقع باشد رؤیای صادقه گویند. کاشانی گوید: نفس در اتصال به نفوس فلکی نقوشی در وی مرتسم می گردد و
...
[مشاهده متن کامل]
به حوادث آینده علم پیدا می کند و این معنی هم در عالم خواب دست می دهد و هم در بیداری. آنچه در خواب باشد رؤیای صادقه و آنچه در بیداری باشد مکاشفه و آنچه مابین نوم و یقظه دست دهد، خلسه گویند و این نقوش اگر در عالم خواب منقش گردد، آنچه معلول امور مزاجی و مادی باشدنه بواسطه اقتباس از مبادی عالیه آن را اضغاث و احلام نامند و آنچه از مبادی عالیه باشد که کشف و شهود گویند و روایت است که �اول ما بدء برسول اﷲ من الوحی الرؤیا الصادقة فی النوم � و این رؤیا جزیی از نبوت است و در مورد حضرت ابراهیم فرمود: �قد صدقت الرؤیا�. ( قرآن 105/37 ) . ( فرهنگ مصطلحات عرفاء سجادی به نقل از کشاف و مصباح الهدایة ) . || نیک تاریکی. ( ناظم الاطباء ) . جاء حین جُن َّ رؤیا و رأیا؛ یعنی هنگامی که تاریکی درآمیخته و او را از دیدن پوشیده بود. ( از اقرب الموارد ) .

real dream

بپرس