روگون ـ ماکار (Rougon-Macquart Cycle)
مجموعۀ بیست رمان به هم پیوستۀ امیل زولا، انتشار ( ۱۸۷۱ ـ ۱۸۹۳). این دوره با عنوان فرعی «تاریخ طبیعی و اجتماعی یک خانواده در امپراتوری دوم» می کوشد تا تصویری از فرانسه را از گذر زندگی خانوادۀ روگون خشن و ماکار بی تفاوت ترسیم کند. این سلسله رمان ها با دارایی خانوادۀ روگون (۱۸۷۱) آغاز می شود که در آن خانواده های روگون (شاخۀ حلال زاده ها) و ماکار (شاخۀ حرام زاده ها و طبقۀ پایین) معرفی می شوند. زولا در هر رمان تأثیر محیط اجتماعی، اقتصادی، و حرفه ای را در زندگی اشخاص بررسی می کند. چنان که در داستان سهم سگان شکاری (۱۸۷۲)، سفته بازی زمین و معاملات مالی را در بازسازی پاریس درخلال امپراتوری دوم ترسیم می کند. در شکم پاریس (۱۸۷۳) به بررسی ساختار مرکز بزرگ دادوستد پاریس می پردازد و در عالی جناب اوژن روگون (۱۸۷۶) دسیسه ها و ترفندهای مقامات رسمی دولت در حکومت ناپلئون سوم برملا می شود. آسوموار (۱۸۷۷) که از موفق ترین و پرطرفدارترین رمان های زولا است، تأثیرات مستی و می نوشی را در زندگی کارگری معمولی بررسی می کند. نانا (۱۸۸۰) زندگی دختری را تصویر می کند که تحت تأثیر محیط اقتصادی و امیال وراثتی به هنرپیشگی و بعد روسپیگری رو می آورد. در کامروایی زنان (۱۸۸۳) سازوکارهای اقتصاد جدید، فروشگاه های بزرگ، و اثرهای آن ها بر خرده فروشان پی گیری می شود. ژرمینال (۱۸۸۵)، که عموماً شاهکار زولا محسوب می شود، به زندگی دشوار جامعۀ معدنچیان و ارتباط بورژوازی و طبقۀ کارگر می پردازد. اثر کاملاً متفاوت دیگر، اثر (۱۸۸۶)، به مطالعۀ جهان هنر و ارتباط هنرها می پردازد. در زمین (۱۸۸۷) زولا اشتیاق وافر بیمارگونه به زمین را در میان کشاورزان فرانسوی نشان می دهد. در حیوان درون (۱۸۹۰) به تحلیل میل موروثی به قتل می پردازد. در شکست (۱۸۹۲) شکست ارتش فرانسه از آلمان ها در نبرد سدان در ۱۸۷۰ و طغیان آشوبگران پاریسی بازگو می شود. سرانجام در داستان دکتر پاسکال (۱۸۹۳)، شخصیت اصلی رمان به تشریح نظریات وراثت می پردازد که بر کل این مجموعه سایه افکنده است. رمان های دیگر دورۀ روگون ماکار عبارت اند از غلبۀ پلاسان ها (۱۸۷۴)، خطای کشیش موره (۱۸۷۵)، صفحه ای از عشق (۱۸۷۸)، دیگ جوشان (۱۸۸۲)، شادی زیستن (۱۸۸۴)، رؤیا (۱۸۸۸) و پول (۱۸۹۱). در این روایت عظیم، که در مجموع حدود ۱۲۰۰ شخصیت در آن حضور دارند، بارزترین جلوه های ناتورالیسم، که زولا خود پرچم دار اصلی آن بود، نمایان می شود. برخی از رمان های این مجموعه ارزش یک شاهکار را دارند. بیش از همه، ژرمینال ستوده شده است.
مجموعۀ بیست رمان به هم پیوستۀ امیل زولا، انتشار ( ۱۸۷۱ ـ ۱۸۹۳). این دوره با عنوان فرعی «تاریخ طبیعی و اجتماعی یک خانواده در امپراتوری دوم» می کوشد تا تصویری از فرانسه را از گذر زندگی خانوادۀ روگون خشن و ماکار بی تفاوت ترسیم کند. این سلسله رمان ها با دارایی خانوادۀ روگون (۱۸۷۱) آغاز می شود که در آن خانواده های روگون (شاخۀ حلال زاده ها) و ماکار (شاخۀ حرام زاده ها و طبقۀ پایین) معرفی می شوند. زولا در هر رمان تأثیر محیط اجتماعی، اقتصادی، و حرفه ای را در زندگی اشخاص بررسی می کند. چنان که در داستان سهم سگان شکاری (۱۸۷۲)، سفته بازی زمین و معاملات مالی را در بازسازی پاریس درخلال امپراتوری دوم ترسیم می کند. در شکم پاریس (۱۸۷۳) به بررسی ساختار مرکز بزرگ دادوستد پاریس می پردازد و در عالی جناب اوژن روگون (۱۸۷۶) دسیسه ها و ترفندهای مقامات رسمی دولت در حکومت ناپلئون سوم برملا می شود. آسوموار (۱۸۷۷) که از موفق ترین و پرطرفدارترین رمان های زولا است، تأثیرات مستی و می نوشی را در زندگی کارگری معمولی بررسی می کند. نانا (۱۸۸۰) زندگی دختری را تصویر می کند که تحت تأثیر محیط اقتصادی و امیال وراثتی به هنرپیشگی و بعد روسپیگری رو می آورد. در کامروایی زنان (۱۸۸۳) سازوکارهای اقتصاد جدید، فروشگاه های بزرگ، و اثرهای آن ها بر خرده فروشان پی گیری می شود. ژرمینال (۱۸۸۵)، که عموماً شاهکار زولا محسوب می شود، به زندگی دشوار جامعۀ معدنچیان و ارتباط بورژوازی و طبقۀ کارگر می پردازد. اثر کاملاً متفاوت دیگر، اثر (۱۸۸۶)، به مطالعۀ جهان هنر و ارتباط هنرها می پردازد. در زمین (۱۸۸۷) زولا اشتیاق وافر بیمارگونه به زمین را در میان کشاورزان فرانسوی نشان می دهد. در حیوان درون (۱۸۹۰) به تحلیل میل موروثی به قتل می پردازد. در شکست (۱۸۹۲) شکست ارتش فرانسه از آلمان ها در نبرد سدان در ۱۸۷۰ و طغیان آشوبگران پاریسی بازگو می شود. سرانجام در داستان دکتر پاسکال (۱۸۹۳)، شخصیت اصلی رمان به تشریح نظریات وراثت می پردازد که بر کل این مجموعه سایه افکنده است. رمان های دیگر دورۀ روگون ماکار عبارت اند از غلبۀ پلاسان ها (۱۸۷۴)، خطای کشیش موره (۱۸۷۵)، صفحه ای از عشق (۱۸۷۸)، دیگ جوشان (۱۸۸۲)، شادی زیستن (۱۸۸۴)، رؤیا (۱۸۸۸) و پول (۱۸۹۱). در این روایت عظیم، که در مجموع حدود ۱۲۰۰ شخصیت در آن حضور دارند، بارزترین جلوه های ناتورالیسم، که زولا خود پرچم دار اصلی آن بود، نمایان می شود. برخی از رمان های این مجموعه ارزش یک شاهکار را دارند. بیش از همه، ژرمینال ستوده شده است.
wikijoo: روگون_ـ_ماکار