روگ لایک یا روگ لایک ( به انگلیسی: Roguelike یا rogue - like ) یکی از زیرگونه های ژانر نقش آفرینی در بازی های ویدوئی است که اغلب بر اساس گیم پلی نوبتی، پیچیدگی مکانیزم بازی، حرکت های گرید - بیسد و مرگ دائمی شخصیت در بازی، شناخته می شود. [ ۱]
با گذشت زمان و مشهور شدن سبک روگ لایک بازی های زیادی به اسم سبک روگ لایک ساخته شدند که تفاوت زیادی در گیم پلی نسبت به روگ لایک های کلاسیک مانند "Rogue" یا "NetHack" داشتند. به همین دلیل چندین سال روگ لایک پلیرها و توسه دهندگان در تعریف سبک روگ لایک با هم اختلاف داشتند.
در سال ۲۰۰۸ کنفرانس بین المللی توسعه روگ لایک برگراز شد. در این کنفراس طی گفت و گوها و بحث هایی که ایجاد شد، چندین مولفه با اولویت های متفاوت برای شناخت اینکه روگ لایک ها چگونه هستند معرفی شدند.
این مولفه ها عبارتند از:
• مکان ها و مراحل هر بازی به طور رویه ای ساخته می شوند تا بازی بتواند قابلیت دوباره بازی کردن اش را با هر بار شروع تازه حفظ کند. [ ۲] [ ۳]
• عواقب یا اتفاقاتی که در طول مسیر بازی رخ می دهد دائمی هستند. به عنوان مثال مرگ کارکتر در بازی غیرقابل بازگشت است و سیو بازی بعد مرگ پاک خواهد شد. [ ۲] [ ۳]
• بازی نوبتی یا به اصطلاح "Turn - Based" می باشد. [ ۲] [ ۳]
• حرکت کردن کاراکترها در بازی به صورت "Grid - Based" است؛ یعنی همه در بازی مانند مهره های شطرنج بر روی کاشی ها حرکت می کنند. [ ۲] [ ۳]
• بازی پیچیدگی هایی در یادگیری دارد تا بازیکن بتواند با چندین راه و شیوه مختلف برای رسیدن به هدفش داشته باشد. به عنوان مثال برای رد شدن از یک اتاق به اتاق دیگر بازیکن حتمی لازم نیست با استفاده از یک کلید به اتاق دیگر برود؛ او می تواند برای وارد شدن به اتاق بعدی در را به کلی نابود کند. [ ۲] [ ۳]
• بازی باید بازیکن را وادار کند تا منابع و ایتم هایی که دارد را مدیریت کند؛ زیرا اغلب ایتم های مهم به سختی بدست می آیند. [ ۲] [ ۳]
• بازی دارای المان های هک اند اسلش است. [ ۲] [ ۳]
• ماجراجویی و اکتشاف در بازی یکی از عناصر اصلی گیم پلی می باشد زیرا در هر آغار، مراحل در بازی کاملاً رویه ای هستند و همه چیز در دنیا متفاوت با سیو قبلی می باشد به همین دلیل بازیکن باید این کار را با احتیاط انجام دهد. [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا گذشت زمان و مشهور شدن سبک روگ لایک بازی های زیادی به اسم سبک روگ لایک ساخته شدند که تفاوت زیادی در گیم پلی نسبت به روگ لایک های کلاسیک مانند "Rogue" یا "NetHack" داشتند. به همین دلیل چندین سال روگ لایک پلیرها و توسه دهندگان در تعریف سبک روگ لایک با هم اختلاف داشتند.
در سال ۲۰۰۸ کنفرانس بین المللی توسعه روگ لایک برگراز شد. در این کنفراس طی گفت و گوها و بحث هایی که ایجاد شد، چندین مولفه با اولویت های متفاوت برای شناخت اینکه روگ لایک ها چگونه هستند معرفی شدند.
این مولفه ها عبارتند از:
• مکان ها و مراحل هر بازی به طور رویه ای ساخته می شوند تا بازی بتواند قابلیت دوباره بازی کردن اش را با هر بار شروع تازه حفظ کند. [ ۲] [ ۳]
• عواقب یا اتفاقاتی که در طول مسیر بازی رخ می دهد دائمی هستند. به عنوان مثال مرگ کارکتر در بازی غیرقابل بازگشت است و سیو بازی بعد مرگ پاک خواهد شد. [ ۲] [ ۳]
• بازی نوبتی یا به اصطلاح "Turn - Based" می باشد. [ ۲] [ ۳]
• حرکت کردن کاراکترها در بازی به صورت "Grid - Based" است؛ یعنی همه در بازی مانند مهره های شطرنج بر روی کاشی ها حرکت می کنند. [ ۲] [ ۳]
• بازی پیچیدگی هایی در یادگیری دارد تا بازیکن بتواند با چندین راه و شیوه مختلف برای رسیدن به هدفش داشته باشد. به عنوان مثال برای رد شدن از یک اتاق به اتاق دیگر بازیکن حتمی لازم نیست با استفاده از یک کلید به اتاق دیگر برود؛ او می تواند برای وارد شدن به اتاق بعدی در را به کلی نابود کند. [ ۲] [ ۳]
• بازی باید بازیکن را وادار کند تا منابع و ایتم هایی که دارد را مدیریت کند؛ زیرا اغلب ایتم های مهم به سختی بدست می آیند. [ ۲] [ ۳]
• بازی دارای المان های هک اند اسلش است. [ ۲] [ ۳]
• ماجراجویی و اکتشاف در بازی یکی از عناصر اصلی گیم پلی می باشد زیرا در هر آغار، مراحل در بازی کاملاً رویه ای هستند و همه چیز در دنیا متفاوت با سیو قبلی می باشد به همین دلیل بازیکن باید این کار را با احتیاط انجام دهد. [ ۲] [ ۳]
wiki: روگ لایک