یکی از محصولات تقطیر در خلأ برش روغنی است که به عنوان ماده اولیه واحدهای روغن سازی وارد پالایشگاه می گردد. این برش روغنی تحت یک سری عملیات پالایش و به روغن پایه تبدیل می گردد.
۱ - تقطیر در فشار اتمسفریک
۲ - تقطیر در خلأ
در پالایشگاه های تولیدکننده روغن موتور، برش روغنی به عنوان ماده اولیه واحد روغن سازی به واحد استخراج با فورفورال فرستاده می شود که در آنجا مواد آروماتیک و نیز موادی که حاوی ترکیبات حلقوی غیر اشباع ( بنزنی ) است، از آن زدوده می شود. رافینت حاصل که حاوی روغن می باشد، به واحد موم گیری با تولوئن و متیل اتیل کتون فرستاده می شود تا انواع پارافین و واکس ( موم ) آن جداسازی گردد. روغن موم گیری شده به واحد تصفیه نهایی توسط هیدروژن ارسال می گردد تا روغن پایه نهایی حاصل شود.
بالا بودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب می آید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا Viscosity index improver که به طور خلاصه به صورت VIIبیان می شود استفاده می گردد.
روغن موتور مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه بندی است:
گروه III روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است.
گروه IV یک PAO ( پلی آلفا الفین ها ) است.
گروه V که بسیار غیرمعمول ( استر یا دی استرها ) .
SAE 10W - 40 یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته است. روغن های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می توان در دماهای بسیار مختلف ( شاخص گرانروی بسیار بالا ) استفاده کرد؛ که نیاز به تغییر روغن خودرو در تابستان و زمستان را از بین می برد.
حجم روغن موتور باید همیشه مقدار مشخصی باشد تا موتور کارکرد استانداری داشته باشد.
اغلب رانندگان و مالکان خودرو در زمان برخورد با کم کردن روغن احساس نگرانی می کنند و گمان می کنند که خودرویشان خراب شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنند.
در صورتی که این تصور صحیح نیست و هر روغن کم کردنی عیب در موتور خودرو محسوب نمی شود. تبخیر شدن روغن، طراحی موتور، عدم انتخاب موتور مناسب و شرایط رانندگی از دلایل کاهش حجم روغن موتور هستند. [ ۱]
شاخص API ( American Petroleum Institute ) ، بیانگر استاندارد کیفی روغن موتور است. این شاخص با استفاده از ۲ حرف انگلیسی روی بطری روغن موتور مشخص می شود. اغلب خودروسازان از استانداردهای SL, SJ, SM و SN در ساخت موتورها استفاده می کنند. در میان این استاندارها SN و SM بالاترین کیفیت را در روغن موتورها دارند. در واقع کیفیت، بر اساس حرف دوم بر خلاف ترتیب الفبا مشخص می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف۱ - تقطیر در فشار اتمسفریک
۲ - تقطیر در خلأ
در پالایشگاه های تولیدکننده روغن موتور، برش روغنی به عنوان ماده اولیه واحد روغن سازی به واحد استخراج با فورفورال فرستاده می شود که در آنجا مواد آروماتیک و نیز موادی که حاوی ترکیبات حلقوی غیر اشباع ( بنزنی ) است، از آن زدوده می شود. رافینت حاصل که حاوی روغن می باشد، به واحد موم گیری با تولوئن و متیل اتیل کتون فرستاده می شود تا انواع پارافین و واکس ( موم ) آن جداسازی گردد. روغن موم گیری شده به واحد تصفیه نهایی توسط هیدروژن ارسال می گردد تا روغن پایه نهایی حاصل شود.
بالا بودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب می آید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا Viscosity index improver که به طور خلاصه به صورت VIIبیان می شود استفاده می گردد.
روغن موتور مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه بندی است:
گروه III روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است.
گروه IV یک PAO ( پلی آلفا الفین ها ) است.
گروه V که بسیار غیرمعمول ( استر یا دی استرها ) .
SAE 10W - 40 یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته است. روغن های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می توان در دماهای بسیار مختلف ( شاخص گرانروی بسیار بالا ) استفاده کرد؛ که نیاز به تغییر روغن خودرو در تابستان و زمستان را از بین می برد.
حجم روغن موتور باید همیشه مقدار مشخصی باشد تا موتور کارکرد استانداری داشته باشد.
اغلب رانندگان و مالکان خودرو در زمان برخورد با کم کردن روغن احساس نگرانی می کنند و گمان می کنند که خودرویشان خراب شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنند.
در صورتی که این تصور صحیح نیست و هر روغن کم کردنی عیب در موتور خودرو محسوب نمی شود. تبخیر شدن روغن، طراحی موتور، عدم انتخاب موتور مناسب و شرایط رانندگی از دلایل کاهش حجم روغن موتور هستند. [ ۱]
شاخص API ( American Petroleum Institute ) ، بیانگر استاندارد کیفی روغن موتور است. این شاخص با استفاده از ۲ حرف انگلیسی روی بطری روغن موتور مشخص می شود. اغلب خودروسازان از استانداردهای SL, SJ, SM و SN در ساخت موتورها استفاده می کنند. در میان این استاندارها SN و SM بالاترین کیفیت را در روغن موتورها دارند. در واقع کیفیت، بر اساس حرف دوم بر خلاف ترتیب الفبا مشخص می شود.
wiki: روغن موتور