روشنگری

/rowSangari/

برابر پارسی: فرانمون

معنی انگلیسی:
enlightenment, illumination, illustration

لغت نامه دهخدا

روشنگری. [ رَ / رُو ش َ گ َ ] ( حامص مرکب ) شغل و عمل روشنگر. صیقل. صقال. زدودن زنگ از آهن و آینه و جز آن. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به روشنگر شود.

فرهنگ فارسی

شغل و عمل روشنگر . صیقل . صقال زدودن زنگ از آهن و آینه و جز آن .

فرهنگ معین

( ~. گَ ) (حامص . ) رفع ابهام ، ایضاح .

دانشنامه عمومی

روشنگری (فیلم). روشنگری ( لهستانی: Iluminacja ) فیلمی درام به کارگردانی کشیشتف زانوسی است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. این فیلم دارای جنبه هایی از «زندگی نامه عقیدتی - فکری» زانوسی و همچنین بخش هایی مستند است همچون حضور فیلسوف و اخلاق شناس لهستانی ووادیسواف تاتارکیویچ و فیزیک دان لهستانی ووجیمیژ زون در فیلم است.
• مونیکا جنیشویچ - اولبریخسکا
ماوگوژاتا پریتولاک
یوآنا ژووکوفسکا
آگنیشکا هولاند
• ووادیسواف تاتارکیویچ ( در نقش خودش )
• ووجیمیژ زون ( در نقش خودش )
• ۱۹۷۳ - پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو[ ۱]
• ۱۹۷۴ - جایزهٔ ویژه جشنواره فیلم گدنیا
عکس روشنگری (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

روشنگری (Enlightenment)
دوره ای از اندیشۀ اروپایی با مؤلفه هایی چون تأکید بر تجربه و عقل، بی اعتمادی به دین (مسیحیت) و مراجع سنتی قدرت و پیدایش تدریجی آرمان های جوامع لیبرالی، سکولار و دموکراتیک. طلیعۀ این جنبش از قرن ۱۷ در انگلستان با نوشته های فرانسیس بیکن و هابز و در فرانسه با تأکید دکارت بر استقلال عقل مشهود است. اما شکوفایی کامل روشنگری، در قرن ۱۸ و به ویژه در فرانسه (← دایرة المعارف فرانسه) و اسکاتلند (با هیوم و اسمیت) و آلمان (با فلسفۀ انتقادی کانت که هم نقطۀ اوج روشنگری و هم طلیعۀ دورۀ رمانتیک پس از آن به شمار می آید)، متحقق شد. جنبش روشنگری در فرانسه که چهره های درخشان آن ولتر، دیدرو، و روسو بودند، با تکیه بر مسئولیت اجتماعی متفکران الگوی روشنفکران کشورهای غیر غربی شد. گرچه یافتن آموزه های مشترک در اندیشۀ همۀ این متفکران دشوار است، اما جنبش روشنگری در کل با تکیه بر نیازهای مادی انسان، و با خوش بینی به پیشرفت و ترقی انسان ها از طریق تعلیم و تربیت و رویکردی عموماً فایده گرایانه به جامعه و اخلاق همراه بود. غالباً قانون اساسی امریکا را تبلور مشخص و عینی آرمان های روشنگری تلقی می کنند؛ اگرچه این متن، فایده گرایانه نیست و بر اخلاق مبتنی بر حقوق طبیعی استوار است.

پیشنهاد کاربران

عصر روشنگری ( Age of Enlightenment ) در تاریخ فلسفهٔ اروپا، اصطلاحی است که برای سدهٔ هجدهم میلادی و یا دورهٔ طولانی تر یعنی عصر خردگرایی در سده هفده به کار می رود.
فلسفه روشنگری فلسفه قرن هجدهم را شامل می شود. دیدرو، ولتر، روسو، مونتسکیو، کانت و ساد از فیلسوفان عصر روشنگری اند.
...
[مشاهده متن کامل]

روشنگری اشاره به حرکت تاریخی روشنفکریِ است که مدافع عقل به عنوان مبنای سیستم زیبایی شناسی معتبر، اخلاق، حکومت و منطق بوده و به فیلسوفان اجازه می دهد که حقیقت قابل مشاهده را در جهان بدست آورند.
خاستگاه [ویرایش]
روشن اندیشی در واقع واکنشی است در برابر شیوهٔ تفکر دیگری که پیش از آن در اروپا رایج بود. در اوایل قرن هفدهم که زمینهٔ انقلاب علمی اروپا فراهم می شد دو مرجع مقتدر بر فضای فرهنگی اروپای غربی حکومت می کردند. اول احکام متون مسیحی، که کلیسای کاتولیک خود را نگهبان و مفسر آن می دانست و به هیچ شخص یا مقام دیگری اجازه نمی داد اظهار نظر کند، دوم ادبیات کلاسیک، آثار نویسندگان یونان و روم باستان، که در جنبش رنسانس ( نوزایی فرهنگ ) از نو کشف شده بود و گروه انسان گرایان ( اومانیست ها ) خوانندگان و ستایندگان آن بودند. این دو مرجع از بسیاری جهات معارض هم بودند و میان پیروانشان نبرد سختی جریان داشت، ولی هر دو در یک موضوع با هم مشابهت داشتند، و آن نوعی برداشت تاریخی بد بینانه بود، به این معنی که هردو تاریخ تمدن بشری را نوعی سیر نزولی و انحطاطی تصور می کردند، سیری که از گذشتهٔ دور طلایی آغاز می شد و به وضع نا بهنجار و بد کنونی می رسید. انسان گراها با استفاده از ادبیات و فرهنگ روم و یونان باستان . به اتکای فر و شکوه دوران طی شده به کلیسای کاتولیک حمله می کردند و کلیسای کاتولیک نیز از فلسفه ارسطو یاری می جست و به مصاف انسان گراها می رفت که هردو میراث باستان بود.
هردو گروه بنا را بر مرکزیت انسان می گذاردند. در قرن شانزده پیش از طرح نظریهٔ جدید کرهٔ زمین مرکز جهان تصور می شد. با وجودی که قاره ها کم و بیش معلوم شده اند و مرزهای بیرونی با نقشهٔ جغرافیا مطابقت می کند، اما تصور از دیگران در این مرزها تغییر نکرده است. آنچه از دیگر ملت ها گفته و شنیده می شود غالباً خیال و افسانه است. از تمدن های کهن ایران، مصر، هند و چین اطلاعی در دست نیست، اگر هم بدست می آید این طور تعبیر می شود که این است نمونه وضع و حالی که محروم ماندگان از فیض و رحمت خدای مسیحیت دچارش می شوند. انسان گراها هم تمدن های یونان و روم باستان را تنها سرمشق زندگی می شناسند و بیرون از این دایرهٔ معیاری برای سنجش تمدن و فرهنگ در دست ندارند.
ساختار اجتماعی هم بازماندهٔ سنت های کهن قرون وسطی است. جامعه به سه مرتبهٔ سروران دینی و یا روحانیان، اشراف و عوام یا بورژوا تقسیم می شود. در رأس این سلسله مراتب مقام سلطنت قرار دارد که ساختار اجتماعی را بر پا نگه می دارد. ارادهٔ پادشاه نمایندهٔ مقولات اساسی حق حاکمیت و عقل و عدالت است، و لذا مقید به هیچ شرطی نیست. حق حاکمیت نه از جانب جامعه بلکه بر حسب ارادهٔ الهی در شخص پادشاه تجسم یافته است.
در عرصهٔ امور قضایی و حقوقی تا اواخر قرن هفدهم کما بیش همان راه و رسم قرون وسطی بر قرار است. غرض از تعقیب و محاکمهٔ مجرم مجازات است، نه دفاع از بقا و نظم جامعه، به همین دلیل شدت مجازات بیش از حتمیت آن منظور می شود. محیط زندانها هولناک و شکنجه دادن متهم در گرفتن اعتراف امری است عادی، صرف اعتراف هم دلیل جرم شناخته می شود. اعلام اتهام اجباری نیست، اختیارات قضات نا معین و نا محدود است، در احکام آنها تناقض به چشم می خورد، نفوذ و قدرت صاحبان مقامات دولتی و کلیسایی در تخفیف و تشدید مجازات تأثیر کلی دارد. ماموران و ضابطان قانون میان متهم و مجرم فرقی نمی گذارند. مجازات اعدام برای نه تنها جرایم عمده بلکه برای بعضی جرایم جزیی معمول است.
دیوانگی و بیماری روانی را نشانهٔ تسلیم شدن به تلقینات شیطان یا دچار آمدن به لعنت الهی می شناسند. و دیوانگان و روانیان را مستوجب مجازات می دانند.
مقدمات ریزش این جهان بینی با به وجود آمدن جنبش رنسانس در قرن شانزدهم فراهم شد. رنسانس گرچه در برداشت تاریخی قرون وسطی تغییری به وجود نیاورد، اما در شکستن جزمیت و ترویج شکاکیت موثر بود، آنها در مجادلات خویش با اهل کلیسا غالباً از شیوه شکاکان و سوفسطاییان یونان باستان کمک می گرفتند، که می گفتند در امر کسب دانش، به ویژه امور بشری، هرگز به حقیقت مطلق نمی توان رسید، چنان که در همه جا و همه زمانها معتبر باشد. این مجادلات وحدت آهنین کلیسای کاتولیک را در هم شکست و بسیاری از استعدادهای برجسته را که پیش از آن جذب کلیسا می شدند به زمینهٔ تازهٔ علوم طبیعی سوق داد.
قرن هفدهم قرن ریزش بنای تاریک جهان بینی قدیم و روشن شدن فضای طبیعت است. منبع این روشنایی تازه عقل انسانی است.
با الهام از انقلاب در فیزیک که با قانون حرکت نیوتن آغاز شد، متفکرین روشنگری استدلال داشتند که تفکر روشمند مشابه آن می تواند در همهٔ شکل های فعالیت های بشر به کار بسته شود. از این رو عصر روشنگری به انقلاب علمی پیوند یافته است. برای هر دو، حرکت تجربه گرایی، خرد، علم و عقلانیت اهمیت داشت.
سردستگان روشنگران باور داشتند که آنها جهان را که سال ها در زیر سنت های مشکوک، نابخردی، موهوم پرستی و استبداد عصر تاریکی ( قرون وسطی ) بوده است به پیشرفت سوق خواهند داد. حرکت روشنگری به بوجود آمدن چهارچوب روشنفکرانه انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه، حرکت استقلال طلبانهٔ کشورهای آمریکای لاتین و قانون اساسی مشروطه ۳ ماه مه ۱۷۹۱ لهستان کمک کرد و منجر به ترقی لیبرالیسم کلاسیک، مردم سالاری و سرمایه داری شد.
عصر روشنگری، هم زمان است با بالندگی سبک باروک و عصر کلاسیک در موسیقی و دورهٔ کلاسیک جدید در هنر، که توجه امروزی به عنوان یکی از سرمشق های جنبش های در عصر مدرن را می طلبید.
عصر روشنگری به عنوان یک حرکت فقط در آلمان، . . .

بپرس